Pagina 60 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

PB
60 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
61
Het brede onderwerp ‘intelligente hydrau-
lische aandrijftechniek’ lééft binnen de
FEDA in het algemeen en de vakgroep
hydraulic solutions en de Vereniging Plat-
form Hydrauliek (VPH) in het bijzonder.
Het samenwerkingsverband heeft via de
technische commissie van het DFPTC dan
ook vele mogelijkheden om het thema
vanuit verschillende invalshoeken te bena-
deren.
Van mobiel tot simulatie
Voorzitter van de Technische Commis-
sie Pieter Oosterhof: “Op dit moment
noemen we nog geen bedrijfsnamen
omdat onderwerpen en lezingen zich
nog verder moeten uitkristalliseren, maar
de thema’s staan inmiddels vast.”
Intelligentie speelt bijvoorbeeld de hoofd-
rol in het kader van condition monitoring.
Hierin komt onder andere een nieuwe
Thema: intelligente hydraulische aandrijftechniek
Programma DFPTC 2019
krijgt vorm
techniek naar voren voor het meten van
vaste deeltjes. Een tweede belangrijke
invalshoek is de mobiele hydrauliek waar
intelligentie een bijdrage kan leveren
aan een efficiënte maar bovenal veilige
werking. In hoeverre is de bijbehorende
software bijvoorbeeld manipuleerbaar
waardoor gevaarlijke situaties ontstaan?
En hoe voorkom je dat? In hetzelfde
kader is er binnen het symposium plaats
voor industriële simulatietechnieken. Als
voorbeeld wordt een softwarepakket
gedemonstreerd voor elektromechani-
sche toepassingen dat zonder meer óók
geschikt is voor de simulatie van hydrauli-
sche installaties.
Pieter Oosterhof: “De lezingen betref-
fen in alle gevallen een samenwerking
tussen minimaal twee partijen. We zijn
alleen nog op zoek naar een samen-
werkingsverband tussen een bedrijf en
een onderzoeksinstituut, dus wie ideeën
heeft kan zich melden via onze website
www.dfptc.nl. Daar kunnen mensen ook
terecht om zich in te schrijven, aan te
melden als sponsor of een TableTop te
reserveren.”
Kleinere groepen, meer interactie
Evenals vorige edities, zal het program-
ma een plenair deel kennen maar ook
lezingen die parallel worden gehouden.
Om te voorkomen dat mensen hierdoor
lezingen missen die ze wel hadden willen
volgen, zullen de verschillende presen-
taties op verschillende tijdstippen op de
dag worden gegeven. Oosterhof: “We
denken dat de parallel lezingen drie-
maal worden gehouden waarbij je dus
automatisch te maken krijgt met kleine-
re groepen toehoorders die een betere
interactie tussen spreker en publiek in
de hand werken. Dit maakt het voor
mensen, voor wie de toepassing van
intelligentie nog geen dagelijkse kost is,
mogelijk om zich beter te verdiepen en
enthousiast te raken van de mogelijk-
heden van IoT. Dat dit überhaupt gaat
gebeuren kan ik u verzekeren.”
Praktisch
10 oktober 2019
9.00 – 18.30 uur
Plaats: DeFabrique, Utrecht
Informatie, inschrijven, sponsoring,
tabletops: www.dfptc.nl
42 I
ACTUEEL
Colum
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
otaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Moti n & Driv s’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechani ch aan rijftechniek (tandwielk sten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op ee totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
W at’s in a name?
Neem nu de vakbeurs W rld of Technology & Scie ce (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De am WoTS omvat vele industrieë , zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemi , etc. Aa drijftechniek speelt in l deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte be rs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt uss leveranci rs van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te v l aandacht b s eden a automatisering, mecha ronica, robot ca, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek d basis is van vrijwel alle bewegend
constructies en componen en. Geen opha lbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machi e produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan w l traditio e l in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het re dement van t ndwielkasten de afgelop n jar n bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jong ren weer op h t netvli s komt te staan en werktuigbouw weer en populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manag r
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Mira da van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manage FEDA
Correspondentie
en a nleveren ieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
Na het bepalen van het thema ‘intelligente hydraulische aandrijftechniek’ en de nieu-
we locatie ‘DeFabrique’ in Utrecht, is de Technische Commissie van het DFPTC hard aan
de slag gegaan met het programma. De call for papers heeft de nodige input opg –
verd waarmee een breed en gevarieerd rogramma is op t zetten. Bovendien is zeer
kortgeleden de keynote speaker vastg legd i de p rsoon van J ette Kothe.
Keynote speaker Janette Kothe
Janette Kothe werkt sinds 2011 bij
Bosch Rexroth en is vanaf het eerste
begin betrokken bij het innoveren,
ontwikkelen en engineeren van
IoT applicaties. Met haar studie
mechatronica als achtergrond leid-
de zij in 2018 voor de derde keer
de Bosch Connected Experience
(BCX) C nected Manufacturing
hackathon; een in ovatief IoT
format waar backend e frontend
o twikkela rs, anag rs, experts
en innovators samenwerken om
in drie dagen IoT oplossingen te
ontwikkelen voor uiteenlop nde
vraagstukken. Sinds januari 2018
maakt zij d el uit van d ‘Consult
& Connect Team at Grow’ en heeft
daarbij de missie om klanten met
een gebruikersgestuurd be ade-
ring kennis te laten maken met de
mogelijkheden van IoT.
SW_FEDactueel_Mei_2019_DEF.indd 60 07-05-19 14:30
l i
IJ E |
CETOP (Comité Européen des Trans-
missions Oléohydrauliques et Pneuma-
tiques) is in Europa de overkoepelende
branc eorganisatie voor hydrauliek en
pneumatiek die onafha kelijk trai in-
gen en opleidingen beoordeelt. CETOP
h teer d arbij drie iveaus, te weten:
level 1 check niveau (operators), level
2 maintain niveau (monteur) en level
3 prevent niv au (eerste monteur). De
CETOP levels hebben etrekking op het
monteurs iv au en niet op het ontwerp/
ontwikkelni eau, alho wel er op level 3
hi r en ar wel overlappi g n zijn m t
het ontwerpniv au.
CETOP Approved Education Centre
“In Nederland zijn we inmiddels gestart
Eerste pre-audit in Nederland inmiddels uitgevoerd
FEDA neemt voort uw bij CETOP-c rtificatie
met de erkenning van opleidingscentra
door de FEDA,” aldus Rob van den Bri k
die namens FEDA lid is van de ‘CETOP
Education Commission’ en als auditor
b trokken is bij het keuren en beoor-
del n van Nederlandse oplei ingsce –
tra. “De erkenning houdt in dat e n
opleidingscentrum opleidingen, cursus-
sen en trainingen aanbiedt en verzorgt
waarva de FEDA op basis van e n
audit heeft vastgesteld dat deze op het
niveau zijn van de CETOP l vels en dat
het opl idingscentrum voldoet aan d
CETOP-aanb v lingen. Onlangs h bb
Wim Roeter ink n ik de eerste pre-au-
dit uitgevoerd bij de ‘Drive & Co trol
Academy’ van Bosch Rexroth in Boxtel.
Die is overigens goed verlopen en was
voor alle betrokkenen een zeer leerzame
ervar ng. Vanuit een FEDA werkgr ep
ij r aanbevelingen voor hydrauliek-
opleidingen opgesteld. Wij beoordelen
als auditors of de opleidingen hier an
voldoen en leggen onz bevindingen
voor aan de CETOP-commissie in Frank-
furt. B j ‘gro n licht’ mag het opleidings-
instituu zi CETOP Approv d Educati-
on Centre no men en het bijbehor de
logo gebruiken. Maar voordat de eerste
CETOP-gecertificeerde opleidingsinsti-
tuten studenten gaan afleveren, wat
voorjaar 2020 het geval zal zijn, moeten
we erst nog meer A proved Education
Centers aanstellen n het af emen van
examens inrichten. We zijn er dus nog
niet, maar de eerste steen is gelegd!”
WAGO Nederland B.V.
De Duitse onderneming WAGO Kontakttechnik GmbH & Co. KG intro-
duceerde in 1951 de in ovatieve veerklemtechniek, waarmee veili-
ge en onderhoudsvrije elektrische verbindingen tot stand gebracht
konden worden. Momenteel telt de onderneming wereldwijd bijna
9.000 medewerker , negen productielocati s, twintig verk oporgani-
saties n is men in m r dan 80 landen actief. WAGO Ned land B.V.
is gevestigd in Apeldoorn n tel 33 medewerk r .
“WAGO ontwikkelt zich ste ds meer tot
een bedrijf dat gerichte oplossi gen en
appli aties ontwikkelt voor de industriële
sector en de installatiemarkt,” vertelt Sales
Ma ager Industrie Hans van ’t Ei de. “Dat
doen we met een team van specialisten op
zowel technisch als commercieel vlak, m t
engineers, p ojectmanagers en commer-
ciële binnen- en buitendienst medewer-
k rs. In Apeldoorn beschikk we ook
ov r een r ren echnische supportaf-
d ling die veel kennis in huis heeft op de
g bieden Interconnection, I terface en
Automation. En m t ons trainingscen-
trum in Apeldoorn leveren we daarnaast
een belan rijke bijdrage om de kennis bij
technici in Nederland op met n me auto-
matiseringsgebied naar een hog r niveau
te tillen.”
“Op het g bied van aut matisering
focust WAGO zich ook steeds meer op
zogeheten ‘Open and Easy’ oplossin-
gen,” vervolgt an ’t Eind . “D markt
vraagt hier nadrukkelijk om. Ook het
opslaan n b veiligen van ata wordt
st ds belangrijker, in welk kader we
p sklare oplossingen bieden om data
eilig in e n Cloudomg ving op te slaan.
Ons modulaire en veldbusonafhankel jke
FEDA-lid in the spotlight:
automatiseringssysteem biedt daarnaast
een hoge mate van flexibiliteit voor onze
klanten in de automatiseringsmarkt en
wat we ook zien is dat de markt voor
gebouwautomatisering steeds belangrij-
ker wordt voor WAGO. Met de nieuwste
DIN rail aansluitklemmen met bedienings –
hendel en drukknop, spelen we tot slot
innovatief en oplossingsgericht in op
de actuele behoefte van de installatie-
markt.”
FEDA Business Intelligence
“Ons FEDA-lidmaatschap levert ons onder
meer belangrijke stuurcijfers op,” vertelt
Hans van ’t Einde. “De marktinformatie
die we vanuit FEDA krijgen, g bruik n
we onder meer bij het opstellen van onze
marketingstrategie en specifi ke verkoop-
plannen. W doen veel aan marketing en
staan ook graag op de WoTS, wat voor
ons de belangrijkste Ne rlandse techno-
logiebeurs i .” www.wago.com
| I T SERE
t e
u
e t t i
t
n e
e
l i
In 2017 is mede op initiatief van FEDA en s art gemaakt m t h t opzet-
ten van een CETOP-certificatietraject voor hydrauliekopleidingen in
Nederland. FEDA is mede daarvoor vertegenwoordigd in de ‘Education
Commission’ van de Europese CETOP organisatie en vanuit die posi-
tie verantwoordelijk voor het coördi eren van CETOP audits i Neder-
land. Eind april is de eerste pre-audit uitgevoerd bij de ‘Drive & Control
cademy’ van Bosch Rexroth in Boxtel.
SW_FEDactueel_Mei_2019_DEF.indd 61 07-05-19 14:30
_Basis-MM.indd 60 5 5 9 09