06
Grondstoffen delven is niet een van de meest duurzame processen. Vanwege de diesel-
aangedreven mijnvoertuigen is er veel energie nodig voor ventilatie om warmte en uitlaat-
gassen te verwijderen. Caterpillar ontwikkelde daarom deze R1700 XE elektrisch aangedreven
mijnshovel, ook wel een ‘load-haul-dump’ (LHD) genoemd. Eerst werd op basis van een
conventionele mijnshovel een batterij-elektrisch platform ontwikkeld gebaseerd op lithium-
ion batterijen. Niet alleen werd aan een elektro-hydraulische aandrijving gedacht, er werd
ook een nieuw MEC 500 snellaadsysteem ontwikkeld. Hiermee werden het afgelopen jaar
in een Canadese mijn diverse testen uitgevoerd. De resultaten waren, volgens Caterpillar,
indrukwekkend. Vergeleken met een conventionele diesel-aangedreven shovel met gelijke
specifi caties, had de elektrische shovel een meer dan tienvoudige afname in de totale
energiekosten, werd er veel minder warmte ontwikkeld en was er minder geluidsbelasting
voor de machinist en de omgeving. Ook het directe koppel van de elektromotoren werd als
positief ervaren, er was minder stofontwikkeling en minder slijtage van de banden. Volledig
elektrisch is één van de oplossingen waar een bouwmachinegigant als Caterpillar voor kiest.
Het bedrijf kijkt ook naar diesel-elektrisch en hybride oplossingen zoals energieopslag in
hydraulische accumulatoren of gebruik van grote vliegwielen. Naast de R1700 XE waren er
nog vier ‘electrifi ed products’ van Caterpillar te zien op de Bauma 2019.
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | mei 2019
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO / Caterpillar
06-07_fotospread.indd 6 16-05-19 09:03