Pagina 59 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

59
D
e twee partners gaan er gezamenlijk aan
werken om de polymeer elektrolyt mem-
braan brandstofcel (PEM) gereed te maken
voor productie. Bosch zal deze technologie vervol-
gens onder licentie in productie nemen voor de
wereldwijde automotive-markt. De stack zal het
Bosch portfolio voor brandstofcelcomponenten
completeren en moet uiterlijk in 2022 worden
gelanceerd. Op lange termijn levert de mobiele
brandstofcel-markt in potentieel miljarden euro’s
op voor Bosch. Het bedrijf verwacht dat 20 procent
van alle elektrische voertuigen in 2030 zal worden
gevoed vanuit brandstofcellen. Voor Powercell
Bosch en Powercell
samen in brandstofcellen
BOSCH stapt in de markt voor brandstofcellen voor personen-
en vrachtauto’s. Een cruciaal onderdeel hiervoor is de
zogeheten stack. Deze kern van de brandstofcel zet waterstof
om in elektrische energie. Om deze stacks te verbeteren en
te produceren heeft het concern een alliantie gevormd met
POWERCELL Sweden AB, Zweeds fabrikant van brandstofcel-
stacks.
beslissende rol spelen. Als ze eenmaal een vaste
plek hebben in vrachtwagens kunnen aandrijflijnen
met brandstofcellen hun weg vinden in personen-
auto’s. Maar voordat hier sprake van is, moeten
de kosten van brandstofcelsystemen fors omlaag.
De duurste component is de stack – deze is
goed voor bijna twee derde van de totale kosten van
een brandstofcelsysteem. Door commercialisatie
en op grote schaal vermarkten van de technologie
kan Bosch een bepaalde schaalgrootte bereiken en
de kosten drukken. Ook de kosten voor waterstof
zullen omlaag moeten. Momenteel wordt deze
brandstof voornamelijk geproduceerd voor indus-
triële toepassing en 1 kg kost regelmatig meer dan
5 euro. Ook hier zal de prijs dalen als de productie
wordt opgeschaald. 1 kg waterstof bevat evenveel
energie als ongeveer 3 l diesel. Voor 100 km heeft
een moderne 40 tons truck 7-8 kg waterstof nodig.
Breed portfolio
Waterstof kan klimaatneutraal met groene
stroom worden opgewekt. Verschillende industriële
ondernemingen werken in dit proces nauw samen
en het aantal waterstoftankstations zal toenemen.
De waterstoftank kan in slechts enkele minuten
opnieuw worden gevuld met sterk gecomprimeerd
gas. Door twee of meer stacks te combineren kan
aan de vermogensbehoefte van alle soorten voer-
tuigen worden voldaan. Met zestig medewerkers
beweegt Powercell zich geleidelijk van manuele
naar halfautomatische productie van brandstof-
cel-stacks. Daarmee kan het bedrijf, een in 2008
gestarte spin-off van de Volvo-groep, nu vermogens
tot 125 kW leveren.
Ook Bosch heeft al de nodige ervaring met
brandstofceltechnologie. Het bedrijf ziet zichzelf
als systeemleverancier met een breed portfolio van
componenten en diensten voor brandstofcellen
in personen- en vrachtwagens. Hiertoe behoren
ook een compressor met vermogenselektronica
en een besturing met sensoren. Behalve met PEM
brandstofcellen is Bosch actief betrokken bij de
ontwikkeling van solid-oxide fuel cells (SOFC). Sinds
medio vorig jaar werkt de onderneming samen met
de Britse specialist Ceres Power om deze techno-
logie verder te verbeteren voor applicaties zoals
gedistribueerde voedingen voor fabrieken en data –
centra.<
www.bosch-industrial.nl
Bosch stapt in de serieproductie van brandstofcellen voor personen- en vrachtauto’s. Het bedrijf levert al diverse
componenten voor brandstofcellen zoals control units, blowers en elektrische compressoren (FOTO’S: BOSCH)
Sweden betekent de alliantie dat het met de kracht
en het volume van Bosch vaste voet kan krijgen in
deze markt.
Beslissende rol
Bosch ziet de beste mogelijkheden voor een
brede adoptie van brandstofceltechnologie bij
bedrijfswagens. De eisen van de Europese Unie
voor vrachtwagens zijn een reductie van de CO2-
emissies met gemiddeld 15 procent in 2025 en 30
procent in 2030. Volgens Bosch is deze doelstel-
ling alleen te realiseren door de aandrijflijn steeds
verder te elektrificeren. De brandstofcel kan hier een
59_bosch.indd 59 15-05-19 16:16