Pagina 57 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

57
Om concurrerend te blijven en hun ingangen naar klanten te
behouden, moeten producerende bedrijven hun producten steeds
sterker laten samenvallen met diensten. Door digitale platforms
kunnen ze vanaf de orderontvangst via de productie tot aan de
logistiek een doorgaande oplossing voor de klanten aanbieden.
“Een centraal aspect in de Business 4.0 omgeving zijn voor
ons nieuwe platforms en ecosystemen die toenemend ook invloed
hebben op de B2B-business. Het lukt hen de klantinterface tussen
klanten en productieaanbieders te bezetten,” verklaart Jürgen
Schäfer, lid van de directie van Wago Kontakttechnik. “Daarom
kijken wij bij Wago nauwkeurig welke meerwaarden wij zelf voor
onze klanten kunnen bieden met nieuwe diensten en prestaties
op de markt. Dat bereiken wij nu al met onze Wago-Cloud, die
Het stuurproject ‘Digital
business’ heeft tot
doel de potentiëlen
van platformen voor
ondernemingen te
ontsluiten (FOTO: WAGO
KONTAKTTECHNIK)
Met cognitieve
assistentiesystemen en
leerplatforms kunnen
ondernemingen de
werkomgeving van de
toekomst vormgeven
(FOTO: IT’S OWL)
de data-acquisitie door onze PFC-controllers uitbreidt met het
voorbereiden en verwerken van deze data. Wij spelen met onze
nieuwe homepage in op het zich veranderende inkoopgedrag.
Hierop onderscheiden features als adviezen of vergelijkbaarheid
van producten zich niet meer van de bekende portalen uit het
dagelijks leven.”
“Met het project volgen wij het doel, samen met de exper-
tise van de Hochschulen een platformstrategie met de voor ons
relevante ecosystemen op te bouwen. Op de lange termijn willen
wij digitaal met elkaar verbonden waarde toevoegende ketens
met nieuwe diensten genereren, waarvan de componenten ook
kleinere ondernemingen op hun weg naar Business 4.0 kunnen
inspireren.”
Digitale werkomgevingen
In de gedigitaliseerde fabriek treden in toenemende mate
de sociale aspecten van de werkplekinrichting op de voorgrond.
Om de werkplekken van de toekomst vorm te geven, moeten
ondernemingen bij de invoering van nieuwe technologieën reke-
ning houden met de concrete toepassingsgebieden en daar de
werknemers actief bij betrekken. In weer een ander stuurproject
van it’s OWL ontwikkelen en testen ondernemingen, onderwijs-
instellingen en de vakbond IG Metall nieuwe oplossingen voor
de digitalisering van de werkomgeving. Daarbij gaat het om leer-
platforms, cognitieve assistentiesystemen, participerende tech-
nologievormgeving en agile leiding en personele ontwikkeling.
Alle technologie bij elkaar is nutteloos zonder mensen. Ook
in Duitsland slaat de vergrijzing toe, zodat ook daar een groot
tekort is aan vakmensen (m/v). Even belangrijk als intelligentie,
opleiding en competenties is ook om ze vast te houden. Sonja
Roth is daar als hoofd van de centrale afdeling personeelszaken
van de Harting technologiegroep nauw bij betrokken. “Een digi-
tale transformatie is alleen succesvol wanneer de medewerkers
in het middelpunt van deze technologische transitie staan. Het
gaat er in ondernemingen in het bijzonder om, de culturele, orga-
nisatorische en op de werkplek en competenties betrekking heb-
bende eisen te beheersen. Bedrijven moeten de gedachten van de
medewerkers serieus nemen en hun opstelling met professioneel
management en effectieve leiding veranderen. Dat gaat niet
van vandaag op morgen. Daarbij is het belangrijk productiviteit
en effectiviteit van de werknemers te verhogen, ze op waarde
toevoegende activiteiten te richten en ze daarvoor te trainen en
bij te scholen. De complexiteit van Industrie 4.0 vergt namelijk
gekwalificeerde mensen.” <
www.its-owl.com
“Hybride leermethoden
maken predictief onderhoud
van machines met hoge
betrouwbaarheid en eenvoud
mogelijk”
53-54-55-56-57_owl.indd 57 15-05-19 15:08