Pagina 54 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | mei 201954
O
ost-Westfalen is het gebied dat ten oosten van het
Ruhrgebied ligt. Het is als industriegebied niet
zo bekend als het Ruhrgebied, München (BMW)
of Stuttgart (Daimler Benz, Porsche, Festo en
veel specialisten in sensoren). Maar het is wel
de bakermat van een aantal belangrijke spelers uit de industriële
automatisering die hun roots in de connectortechniek hebben. In
het technologienetwerk it’s OWL (Intelligent Technical Systems
OstWestfalenLippe) zijn dan ook enkele grotere partijen op
het gebied van automatiseringstechniek uit de regio de aan-
jagers: Beckhoff Automation, Harting, Phoenix Contact, Wago
Kontakttechnik, Weidmüller en Lenze.
It’s OWL geldt in Duitsland als een van de grootste initia-
tieven voor Industrie 4.0. De projecten betreffen meestal een
samenwerkingsverband tussen een eindklant, een machinebou-
wer, een leverancier van aandrijvingen en/of besturingen en een
onderzoeksinstelling. Over een periode van vijf jaar hebben onder-
nemingen en onderzoeksinstellingen in 47 projecten oplossingen
ontwikkeld, waarmee met name het mkb de betrouwbaarheid,
het effi ciënt gebruik van resources en de gebruiksvriendelijk-
heid van hun machines en installaties konden verbeteren. En
dat is nodig. Machines worden steeds complexer, tellen steeds
meer sensoren en vragen daarom om uitgebreidere besturingen.
Een grotere complexiteit maakt voorspellend onderhoud steeds
belangrijker. De hiervoor gebruikte algoritmen moeten nog beter
worden, en daarvoor kan machine learning uitkomst bieden. Maar
voor machine learning is big data nodig, en het probleem van
data is dat die niet altijd goed zijn gedefi nieerd en gestructureerd
en daarmee niet altijd bruikbaar.
Enorme uitdagingen
Prof. Dr.-Ing. Roman Dumitrescu is directeur technologie,
onderzoek en ontwikkeling van it’s OWL Clustermanagement.
Tijdens de persconferentie van het netwerk tijdens de SPS
IPC Drives in Neurenberg verklaarde hij: “Het producerende
bedrijfsleven staat voor enorme uitdagingen. De eisen aan de
autonomie en geschiktheid voor netwerken van machines en
installaties nemen snel toe. Om concurrerend te blijven moeten
onder nemingen de intelligentie in hun producten en productie-
methoden verhogen en nieuwe ingangen naar klanten ontsluiten.
Samen met onze ondernemingen en onderzoeksinstellingen
ontwikkelen wij daarvoor nieuwe basistechnologieën, opnieuw
te gebruiken oplossingsstructuren en softwarebibliotheken, die
met name het mkb kan gebruiken.”
Daartoe gingen in een eerste stap sinds december stuur-
projecten met een volume van 15 miljoen euro van start. In totaal
moeten met ondersteuning van lands- en bondsregering en de
Europese Unie projecten met een omvang van 200 miljoen euro
worden gerealiseerd. De 24 kernondernemingen van it’s OWL
zullen hiertoe 100 miljoen euro investeren.
De automatiseringsleveranciers zijn daarbij belangrijke aan-
jagers en zij zorgen voor de innovatiekracht van het topcluster.
Zo is de omzet van de zes ondernemingen sinds de start van
it’s OWL in 2012 met 42 procent toegenomen tot iets meer dan
6 miljard euro, hun aantal werknemers steeg met 33 procent
tot ruim 41.400. Ze zijn in alle vijf stuurprojecten belangrijke
impulsgevers voor de technologieontwikkeling.
Intelligentie in machines
Lenze werkt bijvoorbeeld in een stuurproject samen met
Benteler, KEB, Hanning Elektrowerke, Miele, Weidmüller en vijf
In een van de stuurprojecten worden op de praktijk gerichte benaderingen voor machine learning
in de productie ontwikkeld (FOTO: IT’S OWL)
Door een OWL-project heeft Beckhoff oplossingen gecreëerd waarmee de
ondernemingen hun energetisch rendement en beschikbaarheid van machines
aanmerkelijk kunnen verbeteren (FOTO: BECKHOFF)
53-54-55-56-57_owl.indd 54 15-05-19 15:08