Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

43
>
H
et verhaal van de hybride quad voor off-highway
toepassingen start bij Rob Verbruggen en
Mattijs Tweehuysen die elkaar leerden kennen
tijdens hun mbo-opleiding Werktuigbouwkunde
in Utrecht. Vervolgens studeerden beiden
‘Automotive Engineering’ aan de Hogeschool van Arnhem
en Nijmegen. Verbruggen richtte zich met een eigen bedrijf
vervolgens op het ontwikkelen van oplossingen voor onder
andere de defensiesector terwijl Tweehuysen zich specialiseerde
in elektrische voertuigaandrijvingen.
Voordelen hybride quad
Een interessante combinatie die Defensie vorig jaar 2017 zelf
vormgaf door een commercieel voertuig in samenwerking met
Verbruggen om te bouwen tot hybride quad. Het ging hier om een
‘Proof of concept’ dat moest aantonen of het de moeite waard
zou zijn dit idee verder uit te werken tot een oplossing die spe-
cifi ek geschikt is voor de (soms zware) omstandig heden waarin
militairen opereren. Juist binnen deze sector biedt ‘hybride’ vele
voordelen.
Zo maakt een reductie van het geluidsniveau het mogelijk
om nauwelijks hoorbaar in vijandelijk gebied te rijden of ’s nachts
patrouilles uit te voeren. Het voordeel van geluidsreductie geldt
ook voor politieagenten, boswachters en bedrijven die binnen
woonwijken actief zijn.
Door elektrisch te rijden en hierbij de accu op te laden met
behulp van zonnepanelen wordt bespaard op fossiele brandstof-
fen. Een voordeel omdat brandstof naar missiegebieden brengen
relatief duur is en bovendien gevaarlijk.
Ook binnen defensie wordt, in het kader van de OES – de
Operationele Energie Strategie –gewerkt aan het thema duur-
zaamheid. Eén van de focuspunten ligt op het terugdringen van
de CO
2
-uitstoot maar ook roetdeeltjes en fi jnstof; zowel in mis-
siegebieden als op de kazernes in Nederland of andere delen van
de wereld. Elektrisch rijden waarbij de accu wordt opgeladen
middels zonne- of windenergie draagt hierin zijn steentje bij en
vormt tevens een deeloplossing voor het beschermen van de
gezondheid van de militairen.
De gunstige eigenschappen van een elektrische aandrijfl ijn
zoals een direct beschikbaar hoog koppel. Deze eigenschappen
leveren zeker voordeel op wanneer de quad wordt ingezet op ruw
terrein of wanneer snelheid van belang is.
Extra eisen Defensie
Terwijl de omgebouwde commerciële quad tot op het bot
werd getest, besloten Verbruggen en Tweehuysen niet te wachten
op de conclusie. Verbruggen: “We zagen al snel de potentie van dit
idee en zijn zelfstandig aan de slag gegaan met de ontwikkeling
van onze eigen hybride quad voor militaire doeleinden. Omdat ik
al meer opdrachten heb uitgevoerd voor Defensie weet ik welke
extra eisen in de militaire wet- en regelgeving worden gesteld aan
technische oplossingen om aan het hoogste veiligheidsniveau
te kunnen voldoen. Wat we uit de testen in elk geval al konden
meenemen was dat met het ombouwen van een commercieel
voertuig weliswaar de werking van het concept is te onderzoeken,
maar dat het voertuig zelf totaal ongeschikt was voor gebruik
door militairen. Een belading van 300 kg tot 400 kg of het ver-
voeren van vijf mensen was iets te veel gevraagd.”
Er is uitsluitend ontworpen op functionaliteit zoals de plaatsing van de koplampen
(FOTO: MINISTERIE VAN DEFENSIE)
Mattijs Tweehuijsen
werpt een
kritische blik op de
voorwielophanging
(FOTO: MINISTERIE VAN
DEFENSIE)
42-43-44-45-47_reeq.indd 43 15-05-19 15:47