Pagina 41 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

41
Met de Terra 53
DC-snelladers kunnen
de Jaguar I-Pace-
racewagens in slechts
8 minuten worden
opgeladen tot een
bereik van 200 km
de powertrain is hoog. We zitten nu op zo’n 79 tot 80 procent.
Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de elektromotor, maar ook
naar de lagers en de smering. Ook wordt veel van de aandrijving
geoptimaliseerd via de software.” Maar even kijken onder de
motorkap zit er helaas niet bij.
Nederlands feestje
De race in Parijs vond plaats op zaterdag 27 april. Een koude
dag en de weersvoorspellingen waren niet goed; buien, windsto-
ten en soms een zonnetje. De sfeer was echter goed, want het leek
alsof veel mensen op regen hoopten. Bisignani: “Misschien wordt
het de eerste Formule E race ever ‘in the wet’. Dat is nog nieuw
want niemand weet hoe het is om met deze auto’s in de regen
te rijden. We hebben nu zeven races gehad dit seizoen, met elke
race een andere winnaar. Dat geeft veel meer spanning dan in de
Formule 1, waar het vooral drie teams zijn die meestal winnen.”
Als de race begint schijnt de zon, maar is de ene helft van de
startgrid nog nat. Daardoor wordt het een vliegende start achter
de safety car. De eerste ronden worden nog droog verreden, maar
al snel wordt het donker en komt de regen en zelfs hagel met
bakken naar beneden. De ene na de andere auto spint, of ze raken
elkaar of de vangrail. De safety car moet die middag zelfs drie
keer de baan op. Toch blijven de nodige auto’s met lichte schade
gewoon doorrijden. Zo ook de Nederlander Robin Frijns die elke
keer de tribunes passeert met een licht klepperend spatbord.
Lange tijd blijft hij aan kop rijden. Zo ook aan het einde van
de race. Er wordt echter afgevlagd achter de safety car, want de
baan is te nat om nog veilig door te rijden. Maar het publiek, de
tribunes zaten nagenoeg vol, heeft een spectaculaire race gezien.
ABB’s technologie
Nu ABB titelsponsor is geworden, is het vanzelfsprekend
dat haar eigen technologie ook zijn weg vindt in het kampioen-
schap. Zo zal dit seizoen een speciaal ontwikkelde compacte
versie van de DC Terra-snellader worden gebruikt om de vloot van
Jaguar I-Pace-auto’s van stroom te voorzien. Deze nemen deel
aan hun eigen eTrophy, die het hele jaar door de ABB Formula
E ondersteunt. Met de Terra 53 DC-snelladers kunnen de Jaguar
I-Pace-racewagens in slechts 8 minuten worden opgeladen tot een
bereik van 200 km. Ze zijn op maat gemaakt met een compacte
behuizing, zodat ze gemakkelijker kunnen worden vervoerd met
De Jaguar I-Pace
eTrophy ondersteunt
het hele jaar door de
ABB Formula E
||| ONTWIKKELINGEN IN DELFT
ABB betrad de EV-laadmarkt in 2010 en heeft vandaag een installed-base van meer dan
10.500 snellaadstations in 69 landen over de hele wereld. ABB’s Terra HP High Power-
snellader kan een conventionele elektrische auto in slechts 8 minuten van energie voorzien
voor een afstand van 200 km. Een nieuwe ontwikkeling zijn de fl ash-charging laadstations
voor elektrische OV-bussen die zorgen voor een korte en krachtige ‘boost charge’ van
20 seconden, terwijl de passagiers in en uit de bus stappen. Daarbij kan dan ook de accu
veel kleiner blijven dan bussen die langer opgeladen moeten worden. De afdeling die zich
bezighoudt met de ontwikkeling en verkoop van laadsystemen voor elektrische voertuigen,
Product Group EV Charging Infrastructure, is nu nog gevestigd in Rijswijk, maar dat gebouw
wordt te klein vanwege de groeiende markt voor elektrisch rijden. Binnenkort gaat de
nieuwbouw open in Delft op de TU Delft Campus. Het pand moest aan een aantal specifi eke
eisen gaan voldoen. Zo moet bijvoorbeeld een complete stadsbus naar binnen kunnen rijden
voor tests met het laadsysteem.
het kampioenschap als het de wereld rondreist. Verdere integratie
van de ABB-technologie is waarschijnlijk naarmate het kampioen-
schap zich ontwikkelt en verder groeit. Het implementeren van
een snellaadinfrastructuur zou een duidelijke synergie zijn voor
zowel ABB als het kampioenschap zelf.
We hebben het met eigen ogen kunnen zien. De Formule E
is heel benaderbaar voor de gewone mens, de races vinden in
de stad plaats, de E-village is gratis te bezoeken, de entreekaar-
ten voor tribunes zijn betaalbaar en de marketing eromheen
geeft naamsbekendheid aan sponsors en fabrikanten van EV’s.
Heineken, Bosch en DHL zijn inmiddels bekende namen, nu is
het zaak dat ook ABB bekend wordt bij het grote publiek. Dat
moet met deze strategie vast gaan lukken.<
www.abb.com
34-35-36-37-39-41_abbformulae.indd 41 15-05-19 16:26