Pagina 37 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

37
1. BATTERIJ: capaciteit 54 kWh, 900 V
2. BANDEN: all-weather 18“, lichtgewicht &
lage rolweerstand
3. REMMEN: brake-by-wire op achterwielen,
regeneratie, hydraulisch op voorwielen
4. CHASSIS: carbon fiber en aluminium
honingraat structuur
5. AANDRIJVING: maximum vermogen 250
kW, generator bij remmen
6. AERODYNAMICA: minimale luchtweer-
stand, maximale downforce
7. VEILIGHEID: ‘halo’ structuur voor
hoofdbescherming
8. WIELOPHANGING: carbon fiber, extra
robuust voor stratencircuits
9. KOELING: radiatoren voor koeling batterij
en aandrijving
AANDRIJVING
BATTERIJ
BANDEN
REMMEN
CHASSIS
AERODYNAMICA
VEILIGHEID
WIELOPHANGING
KOELING
partnerschap tussen twee pioniers,” aldus Duggan. “ABB zoekt
partners die dezelfde passie voor innovatieve technologie delen
en een wereldwijd platform bieden. Met de Formule E kan dat.”
De eigenschappen die bijdragen tot het succes van de
Formule E sluiten aan bij die van ABB zelf. Volgens Duggan gaat
het over technologie, ondernemersgeest en sterke merken.
“Ondertussen bieden de stedelijke omgevingen waarin de ABB
Formula E races gehouden worden het ideale platform voor het
bespreekbaar maken van belangrijke onderwerpen zoals smart
cities, smart grids, duurzaamheid en energieoplossingen, naast
bredere debatten over nieuwe infrastructuren.”
Ook worden slimme oplossingen voor mobiliteitsuitdagin-
gen op een boeiende en inspirerende manier onder de aandacht
gebracht. Duggan: “Het dient als een competitief testbed voor
elektrifi catie- en digitaliseringstechnologieën en draagt bij tot
een beter ontwerp en een betere werking van EV’s inclusief de
bijbehorende infrastructuur. En dat gaat tegenwoordig steeds
verder met elektrische bussen, vrachtwagens en bouwmachines.
The world is getting electric!”
Level playing fi eld
Vlak voor het mediacenter, tijdens de race gehuisvest in het
klassieke Hôtel des Invalides, worden we bijgepraat door Renato
Bisignani, Director of Communications bij de ABB Formula E. Hij
geeft, onder toeziend oog van Napoleon Bonaparte, een korte
uitleg over de vernieuwingen die er zijn doorgevoerd in seizoen
2018-2019. “In de vorige seizoenen beschikte één coureur over
twee auto’s. De batterij had toen niet voldoende capaciteit om
lang genoeg te racen. Hij kon dan halverwege de race overstap-
pen om met volle batterij weer verder te gaan. Dat is nu anders,
de batterij is nu twee keer zo groot qua capaciteit, maar ook
de auto is veranderd. We spreken nu over de ‘Gen 2’ auto, de
tweede generatie. Een van de sterke kanten van de Formule E
is het ‘level playing fi eld’. Elk team beschikt over hetzelfde type
auto, in de basis. Dat betekent dat frame, aerodynamica, banden
én de batterij allemaal hetzelfde zijn. Het onderscheid zit hem in
de ‘drivetrain’. Dat betekent dat de elektromotor, de omvormer
en de transmissie door elk team zelf worden ontwikkeld. Maar
wel moet voldoen aan bepaalde voorwaarden.”
Nu doen al enkele autofabrikanten mee met fabrieksteams,
zoals bijvoorbeeld BMW, Nissan, Jaguar en DS. Merken die ook
al elektrische en hybride auto’s op de markt brengen. Volgend
jaar komen daar Mercedes en Porsche bij. Wordt de Formule E
de kraamkamer van nieuwe technologieën die we later terugzien
in gewone elektrische auto’s? “Absoluut,” aldus Bisignani. “Hier
worden de elektromotor en omvormer zwaar op de proef gesteld
en wordt maximale energie uit de batterij zo effi ciënt mogelijk
gebruikt. Daar speelt software een heel grote rol in. Maar ook
de bestuurder heeft veel invloed op het zo effi ciënt mogelijk en
toch snel rijden. Op het circuit zit bijvoorbeeld een stuk weg
dat we kennen als ‘attack mode’. Dit wijkt af van de ideale lijn,
maar hierdoor kunnen coureurs extra power krijgen om aan te
vallen. Maar ook het publiek kan invloed uitoefenen middels de
zogenaamde fan-boost.”
Real time gaming
Volgens Bisignani zijn sowieso zaken als social media, de
invloed van fans en gaming heel belangrijk voor deze jonge auto- Om een jong publiek bij de races te betrekken is gaming van groot belang
De Formule E is
heel benaderbaar
voor het publiek
midden in de stad
>
‘De elektromotor en omvormer worden tijdens de
race zwaar op de proef gesteld’
34-35-36-37-39-41_abbformulae.indd 37 15-05-19 16:25