Pagina 31 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

Uitgangspunt is integratie
van elektromotor
plus frequentieregelaar
D
e geschiedenis van i2motion begint bij een
bekende fabrikant van frequentieregelaars in
Bladel, het huidige CG Drives & Automation
Netherlands. Omstreeks 2014 maakte een groep
medewerkers de overstap naar de ATB Groep.
Deze Europese onderneming wilde het programma uitbreiden
van alleen elektromotoren naar complete elektrische aandrijf-
systemen. Hiertoe werd in Hapert een afdeling AC-Drives opge-
zet, die zich bezig hield met ontwikkeling, probleemoplossing,
paneelbouw, systeemintegratie en training. Eind 2017 besloot
de Chinese eigenaar Wollong deze activiteiten te beëindigen. De
zeven personeelsleden zijn sinds 1 september 2018 met gelijk-
waardige activiteiten en in hetzelfde pand operationeel met hun
eigen bedrijf i2motion.
Het uitgangspunt voor i2motion is de integratie van
motor plus frequentieregelaar. Daarbij is uitgegaan van de IEC-
maatvoering, omdat die in de markt het meest gangbaar is.
Volgens Pim Willemse, directeur technologie en business deve-
lopment, doen veel aanbieders het voorkomen alsof het draait
om de frequentieregelaar en dat de motor bijzaak is. “Wij zijn van
mening dat het juist om de elektromotor draait, dát is uiteindelijk
de component die de applicatie in beweging brengt. Je regelt het
toerental en het vermogen door elektronica en software toe te
voegen. Onze aandrijvingen zien er ook uit als een elektromotor.”
In het verlengde
Opvallend is dat i2motion zijn regelaar integreert in het
verlengde van de motor. Dat kan tot een vermogen van 132 kW
waar de concurrentie in de praktijk bij 22 kW ophoudt. Het con-
cept voorkomt dat de luchtstroom en de warmteafvoer langs de
motor worden verstoord. I2motion schuift de behuizing met de
elektronica over de impeller van de motor. Hierdoor is meteen
de luchtstroom voor de koeling van de elektronica geregeld. Als
de motor wordt toegepast in een ventilator, kan zelfs de eigen
impeller van de motor vervallen waardoor nog compacter kan
worden gebouwd.
Maar bij een vaste impeller op de motor neemt de koellucht-
stroom af met het toerental. Geeft dat geen problemen voor de
elektronica? Willemse: “Bij pomp- en ventilatortoepassingen
met hun kwadratische curve neemt met het toerental ook de
belasting af en houd je meer dan voldoende koeling. Een ander
voordeel van deze confi guratie is dat de printplaat meegroeit met
de diameter van de motor. Meer vermogen vraagt om zwaardere
vermogenselektronica; als de diameter van de motor toeneemt
is daar ook plaats voor.”
Het concept is bruikbaar voor IE2, IE3 en IE4 motoren en
synchrone motoren. Er is al een behuizing beschikbaar waardoor
deze zogeheten iMotor voldoet aan beschermingsklasse IP65; aan
IP66 wordt gewerkt. Technisch is het mogelijk om motor, impeller
en elektronica in één behuizing onder te brengen. Dat zou echter
de productie van aparte behuizingen noodzakelijk maken, en
om dat economisch te realiseren zijn grotere aantallen vereist.
Een volgende stap is de elektronica fysiek volledig te integre-
ren in de motor zelf. Willemse: “Je ziet in de industriële markt een
samensmelting van technologieën, net zoals je dat in de consu-
mentenwereld ziet, met name bij de mobiele telefoon. De eerste
stap is het laten versmelten van de elektronica met de motor.
Dat betekent, dat het geheel nog compacter wordt en je steeds
meer vermogen in een kleinere ruimte stopt, steeds meer kW/
dm3. Dit houdt in dat je heel goed naar je thermodynamica moet
kijken, je moet goed weten wat je elektronicacomponenten aan
kunnen. Daarnaast zit je elektronica vlak bij de magneetvelden
van de elektromotor, dus je moet de EMC onder controle houden.
We hebben een platform ontwikkeld waarbij de regelaar zonder
derating en zonder reductie van de levensduur blijft werken bij
omgevingstemperaturen van 80°C.”
Regeling
Een elektromotor is een betrouwbaar product, dat nog steeds
wordt doorontwikkeld. Maar meer dan draaien als je er spanning
De print van de iMotor. Voor wie de frequentieregelaar niet achter
op de motor kan of wil plaatsen, kan de elektronica in een speciale
kunststof behuizing worden ondergebracht
Op basis van Fuji-frequentieregelaars ontwerpt i2motion ook
motorbesturingskasten, tot een vermogen van 3 MW >
De frequentieregelaar
wordt door i2motion
niet op of naast de
motor gemonteerd,
maar in het verlengde
daarvan, wat de koel-
luchtstroom ten goede
komt en de inbouw-
ruimte beperkt
“Het draait om de elektromotor, dát
is uiteindelijk de component die de
applicatie in beweging brengt”
31
30-31-33_i2motion.indd 31 15-05-19 16:28