Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2019 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
O
nlangs werd bij graafwerkzaamheden vlakbij mijn
woonplaats Doesburg een compleet mammoetbekken
ontdekt. Zal vaker voorkomen want heel Gelderland
schijnt één groot mammoetenkerkhof te zijn. Wel
bijzonder dat er overal aardlagen zijn met dingen van
vroeger en nog vroeger dan vroeger. Ik vraag mij dan weleens af in welke
aardlaag wij straks komen te liggen. En vooral wie ons dan opgraaft en wat ze dan nog van ons vinden?
Wordt alles verpulverd zodat wij en onze leefomgeving straks over miljoenen jaren een soort van
aardolielaag zijn gaan vormen? Klinkt best bizar. Zo’n 40 jaar geleden maakten we ons nog zorgen
over het voortbestaan van de olifant. Nu blijkt na intensief onderzoek dat niet alleen de olifant, maar
er naar schatting een miljoen plant- en diersoorten op aarde, worden bedreigd met uitsterven. Als dat
zo doorgaat behoren ook wij snel tot de bedreigde levensvormen, aldus de wetenschappers die hier
veel onderzoek naar hebben gedaan. Amsterdam neemt alvast maatregelen en is voornemens vanaf
2030 de binnenstad te sluiten voor alle verkeer op fossiele brandstoffen. Met Schiphol vlakbij best
een nuttige maatregel. Een week later is heel Nederland in jubelstemming want de Formule 1 komt
naar Zandvoort. Kosten nog moeite worden gespaard om deze races, jawel hoor, op fossiele brandstof,
mogelijk te maken. Snapt u het nog? Zelf ben ik ook best een petrol head, ik hou wel van een smeuïge
V8, een ronkende 6-cilinder of een pruttelende 2-cilinder, maar ik heb ook het besef dat we een keer
moeten ophouden met die fossiele brandstoffen. Zelfs een petrol head magazine als Top Gear kwam
begin deze maand met een ‘Electric Edition’. Met vragen van autoliefhebbers over de elektrificatie en
is dat nu allemaal wel zo milieuvriendelijk? Dat lithium wordt immers ook niet op een vriendelijke
manier uit de aardlagen gehaald en elektriciteit is in veel landen ook niet groen? Wel een leuk nummer
van Top Gear trouwens. Met onder meer een elektrische sportwagen met 1900 pk. Hoezo, elektrisch
rijden is suf? Deze editie van Aandrijftechniek is eigenlijk ook een soort ‘Electric Edition’. Elektrische
bouwmachines, snelle Formule E raceauto’s en een hybride quad, maar ook nog artikelen over andere
technische industriële ontwikkelingen. Gewoon op papier trouwens, eigenlijk wel een beetje fossiel 4.0
achtig…
Fossiel 4.0
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Denken vanuit de hydraulische aandrijfl ijn | Apps bepalen functies fl ushunit | ‘Behind the scenes’ bij ABB FIA Formula E
| Frequentieregelaars
op maat, robuust én
applicatie-specifi ek
#4 | 2019
01_cover.indd 1 15-05-19 15:30
De applicatie van een
aandrijving maakt wel
degelijk het verschil
bij de keuze voor een
frequentieregelaar. Daarom
ontwikkelt Invertek
Drives, in Nederland
vertegenwoordigd
door Hiflex
Automatiseringstechniek,
behalve standaard regelaars
ook diverse applicatie-
specifieke regelaars.
Hiflex Automatiserings-
techniek BV
Wolweverstraat 22
2984 CD Ridderkerk
Tel: 0180 – 466004
info@hiflex.nl
www.hiflex.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 15-05-19 16:17