Pagina 28 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | mei 201928
software ontwikkeld voor hydrostatische aandrijvingen. Dat kan
ook een combine, veegmachine of bulldozer zijn.”
Toch zat Tobroco eerst niet op de elektronica van Rexroth te
wachten. “Het leek mij allemaal veel te gesloten,” aldus Pullens.
“Maar we kregen een demo, waaruit bleek dat we wel degelijk
zelf konden programmeren en dingen eenvoudig aan konden
passen. Voor ons een openbaring. Als je dan ziet wat voor een
middelen en kennis je dan in huis haalt die we op dat moment
nog niet hadden. We hebben eenmalig de ASopen programmeer-
template aangeschaft, ook wel DRC open genoemd, waar we in
C de machine specifieke functies programmeren. Alle software
die wij momenteel in de machines hebben, heeft nu als basis de
Rexroth-besturingstechnologie. Als we morgen een ander type
joystick zouden nemen, of switchen van een Kubota-motor naar
een Perkins, kunnen we dat zelf wijzigen. Wij hebben daar een
programmeur voor in huis, die volgens de richtlijnen van Rexroth
in C programmeert. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er bij
hun al veel kennis aanwezig is? Dat is dan ook de reden dat wij
bij alle nieuwe producten toch wel op Rexroth varen omdat we
op één platform onze basis hebben. Door flexibiliteit te bieden
en niet alles dicht te timmeren hebben ze het bij ons gewonnen.”
Dealers en diagnose
Volgens Sterke streeft Tobroco nu naar eenvoudigere pompen.
“Met de software kunnen we alles heel nauwkeurig regelen. Het
geld dat we extra uitgeven aan intelligentie, moeten we aan de
andere kant besparen op de hydraulische componenten. De func-
tionaliteit moet nu uit de software komen. De meeste gesprekken
die we momenteel voeren met Bosch Rexroth gaan niet meer
over de pompen, maar vooral over de elektronica, software en
diagnosemogelijkheden.”
Vooral dat laatste is belangrijk. Pullens: “Een van onze sterke
punten is het uitgebreide dealernetwerk met name in Europa.
Onze dealers moeten wereldwijd de machines uit kunnen lezen,
maar ze moeten wel op technisch niveau met onze machines om
kunnen gaan. Zo zijn we nu met Bosch Rexroth in gesprek over
een nieuwe service-tool waar iedereen mee om moet kunnen
gaan. Het moet er zo eenvoudig mogelijk uitzien, zodat een dealer
hier intuïtief mee om moet kunnen gaan.”
Op weg naar elektrisch?
De ontwikkelingen bij Tobroco-Giant staan niet stil. Het
bedrijf maakt diverse mobiele machines die gebruikt worden
in de agrarische sector, bouw & sloop, infrastructuur en terrein-
onderhoud. Milieueisen zorgen ervoor dat de dieselmotoren voor
de grotere machines hun uitlaatgassen moeten regenereren en
voorzien worden van roetfilters. Daar hoort ook een flinke dosis
elektronica bij. Pullens: “Bij onze allernieuwste machines, de
G-serie, gaan we weer een stap maken met nieuwe aandrijvingen.
Onze machines worden duurzamer en krijgen Stage V-motoren.
Dus hebben we deels ook elektronica nodig om te voldoen aan
meer efficiency en minder uitstoot. Bij deze zwaardere machines
kan dan ook de hydrauliek slimmer en efficiënter worden.”
Maar het zijn niet alleen milieuvriendelijkere dieselmoto-
ren bij Tobroco-Giant. Het bedrijf presenteerde op de Bauma
in München afgelopen april twee compleet nieuwe elektrische
wielladers in de 2.2 tons-klasse. Beide machines zijn standaard
uitgerust met een lithium-ion batterij met een minimumcapa-
citeit van 12,3 kWh en maximaal 26 kWh. Pullens: “De elektrische
kniklader hebben we onlangs ontwikkeld en in praktijktesten
liep dit boven verwachting. Nu zal zo’n elektrische aandrijving
nooit de hydrostatische aandrijving gaan vervangen, maar zeker
“De functionaliteit moet uit de
software komen”
Inmiddels bestaat
het portfolio van
Tobroco-Giant uit 36
verschillende machines
van 750 kg tot 6000 kg
met motoren van 20 pk
tot 76 pk. Hier een blik
op de eindcontrole
Op het kennisevent Mobile Tech Days van Bosch Rexroth worden
alle klanten, actief in de mobiele markt, bijgepraat over de nieuwste
ontwikkelingen (FOTO: BOSCH REXROTH)
24-25-26-27-28-29_tobroco.indd 28 15-05-19 16:37