De kleinste hydrauliekmotor die Tobroco-Giant inbouwt is de A6VM055
rijden als bij het gebruik van de werkhydrauliek. Een wiellader
moet aan de ene kant dynamisch zijn, maar aan de andere kant
moet hij ook veel kracht kunnen zetten tijdens het duwen om
de bak vol te laden. “Hier leent een automotive hydrostatische
aandrijving zich heel mooi voor in vergelijking tot een proportio-
neel hydrostatische aandrijving,” legt Kanters uit. “Een DA hydro-
statische aandrijving heeft het gedrag dat als je een hoop zand
inrijdt, hij terug wilt zwenken. Het debiet van de pomp wordt dan
teruggenomen waardoor snelheid wordt ingeleverd ten gunste
van het koppel. Tobroco is sterk bezig om dit te optimaliseren
en ze zetten daardoor onderscheidende machines op de markt.”
Hoe groot is de invloed van software op een rijaandrijving?
Volgens Pullens wordt die invloed steeds groter. “Dat zag je wel op
de Mobile Tech Days van Bosch Rexroth vorig jaar. De elektronica
en software worden steeds belangrijker en het gaat steeds minder
om de hydrauliek. Ook daar denk ik dat Rexroth voor ons een hele
goede leverancier is. Software is niet meer weg te denken, ook
niet uit onze machines. En functional safety is belangrijk. Vroeger
werden bepaalde waardes via smoringen geregeld, tegenwoor-
dig gebeurt dat met parameter-settings. Door de parameters te
veranderen, kun je ook het gedrag van de machine veranderen.”
Open programmeren met DRC
Kanters over de invloed van software: “We hebben twee vari-
anten software voor het aansturen van onze rijaandrijvingen;
namelijk eDA en DRC. Beide zijn te verkrijgen in ASrun, ASopen
en ASlibrary. Waarbij de eDA de elektronisch geregelde vervanger
is van de bekende hydraulische DA en daarnaast ook een eenvou-
diger alternatief voor de functioneel uitgebreidere DRC software.
Rexroth maakt geen software specifiek voor wielladers maar heeft
Met de compleet nieuwe
G4500 is Tobroco-Giant
voorbereid op de laatste,
EU Stage V normen voor
schone motoren
31
>
27
24-25-26-27-28-29_tobroco.indd 27 15-05-19 16:37