Pagina 26 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | mei 201926
Tobroco gestandaardiseerd op het type A6VM met slagvolumes
55 cc, 85 cc en 107 cc.
Serieus genomen
De samenwerking tussen Tobroco-Giant en Bosch Rexroth
was er niet vanaf het begin. “Pas rond 2004 werden de eerste
rijaandrijvingen van Rexroth ingebouwd bij bepaalde machines
die in kleine aantallen werden gebouwd,” aldus Hans Sterke,
inkoopmanager bij Tobroco-Giant. “De ervaringen met die rij-
aandrijvingen waren best goed. Maar qua prijs konden ze niet
voldoen aan onze eisen op dat moment. Vlak voor de crisis waren
we een nieuwe lijn machines aan het ontwikkelen. Toen wij gro-
tere aantallen machines gingen bouwen kwamen we meer op
het netvlies te staan bij Bosch Rexroth, maar ook andere toe-
leveranciers gingen ons serieus nemen. Rond die tijd maakten
we zo’n elfhonderd machines per jaar. Zelf vielen wij tijdens de
crisis 35 procent terug in omzet, maar de toeleveranciers hadden
het ook zwaar. Sommige levertijden maakten zelfs een vrije val
van 50 weken naar 6 weken. Onze ervaringen met Rexroth op
technisch gebied waren beter dan die met onze vorige leverancier,
dus kozen we uiteindelijk voor de nieuwe lijn machines voor de
hydrostatische rijaandrijvingen uit Elchingen. Vooral omdat ze
veel stabieler waren met afstellen en de prijs aantrekkelijker werd
door de grotere aantallen die we gingen afnemen. Momenteel
maken we nog steeds gebruik van dezelfde hydraulische pompen
en motoren, alleen qua afstelling wijken ze iets af.”
Optimalisatie hydrostaat
De Giant-machines worden aangedreven op alle vier de
wielen. Belangrijk is het gevoel van de machine, zowel bij het
kunnen we daar afspraken over maken, zeker nu de productie-
aantallen steeds groter worden. Ook onze planning wordt steeds
strakker. We willen zo klein mogelijke voorraden houden, dus we
gaan meer richting de automotive sector. Just-in-time levering
van componenten. Inmiddels heeft zo’n 80 procent van onze
machines de aandrijvingen van Rexroth. Zij zijn dus gegroeid
naar een preferred supplier voor Tobroco.”
Tobroco-Giant gebruikt verschillende soorten hydrauliek-
pompen voor de hydrostatische aandrijving, afhankelijk van
type en grootte machine. Van het A10VG worden de pompen met
28 cc en 45 cc slagvolume gebruikt, van het type A4VG de slag-
volumes 28 cc, 40 cc en 65 cc. Ook wordt voor de werkhydrauliek
gebruikt gemaakt van een A10VO, een opensysteem pomp met
45 cc en 63 cc slagvolume. Als hydraulische aandrijfmotor is
||| PORTFOLIO ELEKTRISCH
Op Bauma 2019 presenteerde Bosch Rexroth de eerste componenten
van het toekomstig aanbod voor elektrificatie, dat gaat van
motoren en omvormers via hydropompen en rijaandrijvingen
tot software en systeemoplossingen. Dit nieuwe portfolio aan
elektromotoren omvat modellen voor 700 V, die afhankelijk
van de uitvoering als snelle of langzaam draaiende varianten
beschikbaar zijn. Twee bouwgrootten, met verschillende lengtes
en wikkelingen, en verschillende vermogensklassen bieden
machinebouwers een grote vrijheid voor de invulling van de
elektrificatie van bestaande en nieuwe voertuigarchitecturen.
Het nieuwe portfolio omvormers in verschillende behuizingen
ondersteunt behalve 700 V motoren ook 400 V motoren. Daarmee
zijn constante vermogens tot 250 kW te realiseren. Ontwikkelaars en gebruikers profiteren met Safety on Board van geïntegreerde
veiligheidsfuncties volgens ISO 13849 voor zowel de hydrauliek als de elektrische aandrijvingen. De omvormers kunnen via 12 V/24 V
worden aangestuurd en beschikken over aansluitingen voor hoge spanningen die veilig bekabelen mogelijk maken. De rijaandrijvingen
van de nieuwe serie eGFT 8000 completeren het aanbod voor elektrificatie van mobiele werktuigen. In combinatie met een elektromotor
vormen de compacte eenheden een ruimtebesparende aandrijving. Applicaties met veel rijbewegingen zoals orderverzameltrucks
hoeven voor geëlektrificeerde modellen niet tegen hoge kosten te worden omgebouwd. De nieuwe ontwikkelde compacte aandrijving
vergt geen grotere inbouwruimte dan conventionele hydrostatische aandrijvingen.
Binnen de compacte
wielladers is weinig
plaats. Hier een
hydraulische pomp
van het type A4VG28
gekoppeld aan de
dieselmotor
24-25-26-27-28-29_tobroco.indd 26 15-05-19 16:37