Pagina 19 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2019

19
In één keer naar een
betrouwbare machine
A
vercon ontwerpt en bouwt end-of-line verpak-
kingsmachines en geïntegreerde productielij-
nen. Allemaal unieke projecten, op klantwens
gemaakt. Van engineering tot software-ontwik-
keling en van productie van onderdelen tot de
assemblage en opleiding van de eindgebruikers, de machine-
bouwer uit Eeklo neemt het allemaal voor zijn rekening. “Wat
ons typeert is dat we aan co-engineering doen, om de machines
samen met de klant, in functie van zijn noden te ontwikkelen,”
zegt salesmanager Geert Van Loocke. “Daarbij praten we ook over
niet technische zaken. In plaats van direct te specifi ëren wat een
machine moet kunnen, kijken we eerst naar het ruimere verhaal
en de business-uitdagingen. Op basis daarvan wordt beslist wat
er allemaal geautomatiseerd moet worden. Het is dan aan ons
om dat te vertalen in een machineconcept.”
Automatisering is het sleutelwoord in de oplossingen van
Avercon. “Onze machines werken autonoom,” zegt Van Loocke
hierover. “De operator heeft als taak om de kwaliteit te bewaken.
Alle repetitieve taken moeten door de machine overgenomen
worden.”
Vertrouwen als bindende factor
Avercon werd in de jaren ’80 opgericht als spin-off van een
kartonfabrikant. Machines voor het vormen, vullen en sluiten
van dozen vormen vandaag nog altijd een deel van de activitei-
ten, maar de ervaring en knowhow die door de jaren heen werd
opgebouwd, wordt nu ook toegepast in andere oplossingen. “De
relaties met onze klanten zijn hierin heel belangrijk,” aldus Van
Loocke. “Als men ons eenmaal kent, worden vaak ook andere
uitdagingen in de productie voorgelegd. Vertrouwen is hierin
de bindende factor. Wat we doen is meestal vertrouwelijk.” Het
gaat om unieke oplossingen die voor klanten ontwikkeld worden,
waarmee die klanten vaak ook een competitief voordeel verwer-
ven ten opzichte van hun concurrenten.
Op technisch vlak ziet men bij Avercon in de afgelopen 25
à 30 jaar een belangrijke evolutie in de aandrijftechniek. Waar
aanvankelijk voornamelijk met pneumatische componenten
gewerkt werd, wordt vandaag meestal voor elektrische aandrijvin-
gen gekozen. Tien jaar geleden waren dat dan vooral asynchroon
motoren met frequentieregelaars. Vandaag gaat de voorkeur uit
naar servomotoren. Daar horen dan ook reductoren bij, waarvoor
Avercon de oplossing gevonden heeft in de alpha Value Line pla-
netaire vertragingskasten van Wittenstein.
Nauwkeurige dimensionering
“De reductiekasten uit de alpha Value Line zijn zeer compact
voor het vermogen dat ze kunnen overbrengen en daarbij zeer
nauwkeurig,” zegt Dieter Foré, manager Electrical Engineering bij
Avercon. “De reeks is zeer uitgebreid, met verschillende bouw-
groottes en reductieverhoudingen. Daardoor kunnen we voor
elke aandrijving de optimale combinatie servomotor en reductor
bepalen.”
Even belangrijk als de betrouwbaarheid van de compo-
nenten is in dit verband de betrouwbaarheid van de gegevens
die Wittenstein ter beschikking stelt. Omdat het altijd unieke
machines zijn die bij Avercon gemaakt worden, is het ‘fi rst time
right’-principe ontzettend belangrijk. “We baseren ons graag op
feiten en cijfers,” zegt Foré. “We hebben ons er op toegelegd om
in de engineeringfase de dimensionering heel precies te doen.”
Dimensionering in het geval van de vertragingskasten gaat,
naast het bepalen van koppels en lagerkrachten, over het vinden
van de ideale reductieverhouding. Het is een juiste balans vinden
tussen een laag energieverbruik en een goede massatraagheids-
verhouding. Een slechte massatraagheidsverhouding kan er toe
leiden dat de mechanica van de machine de dynamiek van de aan-
drijving negatief beïnvloedt. “Om hierin het optimale evenwicht
te vinden hebben we betrouwbare gegevens nodig. We weten van
Wittenstein dat de waarden die ze in hun tabellen vermelden
bepaalde marges hanteren. Die waarden zijn betrouwbaar en
worden ook echt gehaald, wat niet bij elke leverancier het geval
is en in engineering nochtans zeer belangrijk is.”
Gecontroleerde bewegingen
Bij een foute dimensionering kunnen zich later in een
machine allerlei problemen voordoen zoals abnormaal hoge
slijtage aan lagers en dichtingen tot zelfs breuken van assen.
“We hebben geleerd om deze problemen al vanuit de enginee-
ringfase op te vangen door een goede tijdsstudie te maken van
alle bewegingen en componenten precies te dimensioneren,” zegt
Foré. “Bij Wittenstein beschikken we over alle nodige gegevens
voor onze berekeningen. De alpha Value Line is ook voldoende
uitgebreid zodat we steeds de ideale component kunnen kiezen.
In het NP model alleen al, zijn er een vijftal varianten, vier bouw-
groottes en een twintigtal reductieverhoudingen beschikbaar.”
Avercon ontwerpt en bouwt end-of-line verpakkingsmachines en
geïntegreerde productielijnen
>
Avercon kan voor elke
aandrijving de optimale
combinatie servomotor
en reductor bepalen
en kiest voor de alpha
Value Line planetaire
vertragingskasten van
Wittenstein “We kunnen nu voor elke aandrijving
de optimale combinatie servomotor en
reductor bepalen”
18-19-20_wittenstein.indd 19 15-05-19 16:27