Pagina 39 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2018

MEI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK www.AT-aandrijftechniek.nl 39
TECHNIEK Elektrisch
ren bij een bedrijfsspanning van 300 V
een continu vermogen van 13 kW en een
tijdelijk piekvermogen van 25 kW. Het no-
minale koppel van 250 Nm per motor kan
voor korte tijd worden verdubbeld.
Als betrouwbaar, flexibel en comfortabel
voertuig is de Schaeffler Mover het ant-
woord op de vraag van de klant om een
autonoom rijdend voertuig voor gebruik
in de stad. Een speciaal ontwikkelde rege-
ling van de rijdynamiek maakt het moge-
lijk om elke Intelligent Corner Module in-
dividueel aan te sturen en de functies
voor elektronische stabiliteitscontrole
(ESP), verdeling van moment tussen de
aangedreven wielen (torque vectoring) en
vierwielbesturing te integreren. Zijwaartse
bewegingen zijn hierdoor nauwelijks
merkbaar, wat voor bijvoorbeeld lezende
passagiers prettig is. Bovendien staat dit
aandrijfconcept garant voor een zeer
hoge beschikbaarheid en is het faalveilig.
Alle software voor het regelen van de aan-
drijving en besturing is afkomstig van
Schaeffler, inclusief een omvangrijk bevei-
ligingsconcept.
De verregaande integratie van de module
biedt nog meer voordelen. Aandrijving
en besturing hebben minder inbouw-
ruimte nodig wat betekent dat er meer
ruimte vrijkomt voor passagiers en la-
ding. Doordat er ruimte is gecreëerd voor
de batterij en hulpaggregaten kunnen
voertuigen met compacte afmetingen
worden gerealiseerd. Ook de afmetingen
kunnen op hun beurt worden gevarieerd.
Zo kan ook een langere en bredere versie
van het voertuig worden gerealiseerd
zonder wijzigingen aan te brengen in
aandrijving en besturing. De modulaire
opbouw van de Schaeffler Mover maakt
het mogelijk om een grotendeels uniform
chassis in te zetten voor talloze taken in
personen- en goederenvervoer. De car-
rosserie die kan worden aangepast aan
de gewenste toepassing, kan snel worden
losgehaald van het platform waarin alle
technologie is ondergebracht die nodig is
voor het rijden. Slechts een deel van het
sensorsysteem dat nodig is voor auto-
noom rijden, is ook geïntegreerd in de
carrosserie.
Voertuig in de cloud
Koppeling aan een netwerk is voor au-
tonome stadsauto’s essentieel voor een
soepele inzet. De experts van Schaeffler
werken hiervoor in de studie met een
digitale tweeling van het voertuig die
een weergave van het echte voertuig in
de cloud is. Door bedrijfs- en toestands-
data voortdurend te analyseren, kan
bijvoorbeeld tijdig worden herkend
wanneer onderhoud nodig is. “Dit voer-
tuig dat consequent is ontworpen voor
integratie in een netwerk, vult een we-
zenlijk gat in het huidige portfolio van
de automobielindustrie,” meent Peter
Gutzmer, Chief Technology Officer bij
Schaeffler.
Schaeffler zal de haalbaarheidsstudie
die op het 11e Schaeffler-colloquium
werd gepresenteerd in de komende tijd
successievelijk verder ontwikkelen. Een
rijklaar prototype inclusief cabine en
airconditioning staat voor de loop van
het jaar in de planning.
www.schaeffler.nl
Joystick
Een platform – veel mogelijkheden
Maximaal manoeuvreerbaar
De Schaeer Mover met wielnaafaandrijving biedt een exibel en emissievrij platform voor
verschillende voertuigconcepten. Alle componenten voor aandrijving en besturing zijn
ruimtebesparend ondergebracht in een unit, de ‘Schaeer Intelligent Corner Module’.
De module biedt veel mogelijkheden voor carrosserieën van verschillende lengte en breedte
en biedt maximale ruimte voor nieuwe interieurconcepten.
De wielophanging van Schaeer maakt een
stuurhoek van 90 graden mogelijk. Hierdoor
kan goed worden gemanoeuvreerd met het
voertuig en zijn bijzonder plaatsbesparende
parkeermanoeuvres mogelijk.
Variabele voertuigconcepten
Het voertuigplatform, het Rolling
Chassis, bevat alle aandrijftech-
niek. Hierop kunnen verschillende
carrosserieën voor personen- en
goederenvervoer worden
geplaatst zonder veranderingen
in aandrijving en besturing.
Diverse
carrosserieën
Rolling Chassis
stuurmotor met
transmissie
vork
vering en
schokdempers
wielnaafaandrijving
De Schaeffler Mover biedt veel mogelijkheden voor carrosserieën van verschillende lengte en breedte en biedt maximale ruimte voor nieuwe interieurconcepten.
36-37-38-39_schaeffler.indd 39 15-05-18 12:14