Pagina 38 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl MEI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK38
positie bieden we bijvoorbeeld hybride
modules in combinatie met koppelomvor-
mer, CVT-transmissie en dubbele koppe-
ling. Hier zien we dat de diepgaande me-
chanische deskundigheid van ons techno-
logiebedrijf een ander sterk punt is
waarvan onze klanten profiteren. Zo leve-
ren we de juiste producten voor uiteenlo-
pende wensen van onze klanten en voor
verschillende mobiliteitsbehoeften,”
aldus Zink.
Schaeffler Mover
Het technologiebedrijf heeft voor het au-
tonome voertuig een compacte wielmo-
dule ontwikkeld waarin alle componenten
voor aandrijving en besturing zijn onder-
gebracht. Met de ‘Intelligent Corner Mo-
dule’ kan het voertuig gemakkelijk ma-
noeuvreren en biedt het de passagiers
veel rijcomfort. Het technische platform
van de ‘Schaeffler Mover’ is zo flexibel
ontworpen dat het veel mogelijkheden
biedt voor verschillende carrosserieën, va-
riërend van robo-taxi tot autonome be-
stelauto. Dit concept is het antwoord van
het technologieconcern op de uitdaging
om te voldoen aan de mobiliteitseisen van
mensen in snelgroeiende metropolen.
Tegen 2050 woont naar verwachting twee
derde van de mensen in steden. Als ste-
den compacter worden, verandert ook de
manier waarop mensen zich bewegen en
waarop goederen voor dagelijkse behoef-
ten worden vervoerd. Een belangrijke rol
spelen daarbij autonome en geëlektrifi-
ceerde voertuigen. Vooral nieuwe concep-
ten zoals de robo-taxi of People and
Goods Mover zijn een uitstekende aanvul-
ling die mogelijk taken van het lokale
openbare vervoer kunnen overnemen.
Schaeffler levert de technische basis voor
een dergelijk urbaan mobiliteitsconcept:
De Schaeffler Mover met wielnaafaandrij-
ving en stuurhoek van 90 graden biedt
een platform voor diverse voertuigcon-
cepten zoals deze robo-taxi of autonome
transportvoertuigen.
Intelligent Corner Module
De componenten voor aandrijving en be-
sturing zijn in de Schaeffler Mover ruimte-
besparend ondergebracht in een com-
pacte unit, de Schaeffler Intelligent Cor-
ner Module. Deze module die op alle vier
de wielen is geïnstalleerd, omvat de wiel-
naafmotor, de wielophanging inclusief
veersysteem en de actuator voor het elek-
tromechanische stuursysteem. De bestu-
ring van de wielmodule is uitgevoerd als
elektromechanisch ‘steer-by-wire’-sys-
teem. Het gekozen ontwerp van de wiel-
ophanging maakt een stuurhoek van
90 graden mogelijk. Zo kan het voertuig
soepel manoeuvreren in smalle steegjes
en zijwaarts kleine parkeerruimtes in-
draaien om passagiers te laten in- en uit-
stappen. De draaicirkel van nog geen
5 meter maakt het voertuig zeer wend-
baar in het stadsverkeer; zelfs draaien op
de plek is mogelijk.
De tractiemotor van de wielmodule is ont-
worpen als permanent magneet syn-
chroonmotor. Het is een variant van de
wielnaafmotor die Schaeffler al in 2013
ontwikkelde in een onderzoeksproject. In
het huidige ontwerp van de Schaeffler
Mover levert elk van de vier elektromoto-
Joystick
Intelligente hybride transmissies
Werking DH-ST 6+2
Voordelen van de transmissiearchitectuur
Schaeer heeft een transmissie ontwikkeld voor plug-in hybride voertuigen die compact kan
worden ingebouwd. De dedicated hybride transmissie verenigt de voordelen van een
geautomatiseerd schakelsysteem met die van een elektrische aandrijijn. Bovendien gaan
rijdynamiek en comfort omhoog, en verbruik en emissies omlaag.
Eén totaal transmissiesysteem voor twee motoren: verbrandings- en
elektromotor. Dit is mogelijk door een onderverdeling van de
transmissie in twee subtransmissies met elk twee overbrengingsverhou-
dingen. Hiertussen bevindt zich nog een replicatietransmissie met
eveneens twee overbrengingsverhoudingen. De verbrandingsmotor
gebruikt beide subtransmissies, ook die van het elektrische pad, zodat
de verbrandingsmotor in totaal zes versnellingen heeft. Doordat een
schakelstap dubbel wordt gebruikt, zijn vijf tandwielstanden hiervoor
genoeg. De elektromotor beschikt over twee versnellingen.
Tijdens het schakelen compenseert de
geïntegreerde elektromotor het ontbrekende
koppel van de verbrandingsmotor. Het compacte
formaat van de mechanisch geavanceerde
transmissie bespaart kostbare inbouwruimte. Zes
versnellingen met de verbrandingsmotor en twee
bij elektrisch rijden zorgen voor een bijzonder
gunstig brandstofverbruik. De dedicated hybride
transmissie is ideaal voor voertuigconcepten met
hoge vermogens.
verbrandingsmotor
hoog
vermogen
kosten-
eciënt
lager
verbruik
geringe
inbouw-
ruimte
transmissie
parallel aan as
geïntegreerde
elektromotor
Schaeffler heeft een transmissie ontwikkeld voor plug-in hybride voertuigen die compact kan worden ingebouwd.
36-37-38-39_schaeffler.indd 38 15-05-18 12:14