Pagina 28 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2018

introduceert 4e generatie kegelrollager met lager wrijvingskoppel (LFT IV)NIEUW:
Er werd gebruik gemaakt van de laatste CAE- en
vloeistofanalysetechnologieën om een parameterstudie
te maken (fig. 3) om het beste compromis te vinden voor
de afmetingen en dit leidde tot het geoptimaliseerde
ontwerp van de kooi voor LFT IV (fig. 4).
Tijdens tests op de testbank (fig. 5) werd een oliedebietreductie
tussen LFT III en LFT IV gemeten van tot 92% (fig. 6).
De uiteindelijke invloed van de nieuw ontworpen LFT IV
kunstharskooi was een reductie van het wrijvingskoppel
van het lager van 30% ten opzichte van LFT III.
Voor LFT IV kan ook een extra verlaging van wrijving worden
bereikt door een verkleining van de lagermaat in combinatie
met speciale hittebehandeling om de vereiste duurzaamheid
te handhaven. De totale effecten zijn te zien
in de tabellen A1&2.
Samenvatting
Met de vierde generatie TRB met gebruik van LFT-technologie,
is JTEKT’s Koyo erin geslaagd een intern
Tabel A1
Generaties LFT
Verbetering
functies
Ontwerpeffecten Rotatiekop-
pelindex
St. TRB
100
LFT I a
~90
LFT II a+b1
~80
LFT III (1) a+b2+c+d1
~50
LFT III (2) a+b2+c+d1+e
~20
LFT IV (1) a+b2+c+d2
~35
LFT IV (2) a+b2+c+d2+e
~14
Tabel A2 – LFT-technologie – verbetering functies
a. Optimalisatie van ruwheid en profiel van grote schouder en kopse kant rol
b1. Speciale welving loopvlak
b2. Verder verbeterde welving loopvlak
c. Optimalisatie interne geometrie
d1. Instroomregeling smeerolie
d2. Verder verbeterde instroomregeling
e. Compact ontwerp + hittebehandeling voor ongewijzigde duurzaamheid
wrijvingsniveau te verkrijgen dat vergelijkbaar is met dat van
kogellagers, maar met een draaggetal dat aansluit bij dat van een
kegelrollager. De toepassingen van de nieuwe Koyo TRB LFT IV
zijn te vinden op vele gebieden, waaronder in de automotive
en talrijke industriële toepassingen, waar een verdere
verlaging van de wrijving, om minder vermogen te verbruiken
en een bijbehorende lagere CO2-uitstoot wordt nagestreefd.
Neem voor uitgebreidere algemene informatie over
de LFT-reeks TRB’s van Koyo contact op met uw plaatselijke
Koyo-kantoor of Koyo-dealer. U kunt ook onze Europese
website bezoeken: www.koyo.eu. Voor meer technische
gegevens over de LFT generatie IV TRB’s verwijzen we naar
het JTEKT Engineering Journal van mei 2017, te vinden
op onze wereldwijde website: www.jtekt.co.jp
Fig. 6 Resultaten van test oliedebiet
O
lie
de
bi
et
(l
/m
in
)
LFT-III
LFT-IV
Verlagings-
percentage
87%
Rotatiesnelheid (min-1)
Verlagings-
percentage
89%
Verlagings-
percentage
91%
Verlagings-
percentage
92%
Er werd gebruik gemaakt van de laatste CAE- en
vloeistofanalysetechnologieën om een parameterstudie
te maken (fig. 3) om het beste compromis te vinden voor
de afmetingen en dit leidde tot het geoptimaliseerde
ontwerp van de kooi voor LFT IV (fig. 4).
Tijdens tests op de testbank (fig. 5) werd een oliedebietreductie
tussen LFT III en LFT IV gemeten van tot 92% (fig. 6).
De uiteindelijke invloed van de nieuw ontworpen LFT IV
kunstharskooi was een reductie van het wrijvingskoppel
van het lager van 30% ten opzichte van LFT III.
Voor LFT IV kan ook een extra verlaging van wrijving worden
bereikt door een verkleining van de lagermaat in combinatie
met speciale hittebehandeling om de vereiste duurzaamheid
te handhaven. De totale effecten zijn te zien
in de tabellen A1&2.
Samenvatting
Met de vierde generatie TRB met gebruik van LFT-technologie,
is JTEKT’s Koyo erin geslaagd een intern
Tabel A1
Generaties LFT
Verbetering
functies
Ontwerpeffecten Rotatiekop-
pelindex
St. TRB
100
LFT I a
~90
LFT II a+b1
~80
LFT III (1) a+b2+c+d1
~50
LFT III (2) a+b2+c+d1+e
~20
LFT IV (1) a+b2+c+d2
~35
LFT IV (2) a+b2+c+d2+e
~14
Tabel A2 – LFT-technologie – verbetering functies
a. Optimalisatie van ruwheid en profiel van grote schouder en kopse kant rol
b1. Speciale welving loopvlak
b2. Verder verbeterde welving loopvlak
c. Optimalisatie interne geometrie
d1. Instroomregeling smeerolie
d2. Verder verbeterde instroomregeling
e. Compact ontwerp + hittebehandeling voor ongewijzigde duurzaamheid
wrijvingsniveau te verkrijgen dat vergelijkbaar is met dat van
kogellagers, maar met een draaggetal dat aansluit bij dat van een
kegelrollager. De toepassingen van de nieuwe Koyo TRB LFT IV
zijn te vinden op vele gebieden, waaronder in de automotive
en talrijke industriële toepassingen, waar een verdere
verlaging van de wrijving, om minder vermogen te verbruiken
en een bijbehorende lagere CO2-uitstoot wordt nagestreefd.
Neem voor uitgebreidere algemene informatie over
de LFT-reeks TRB’s van Koyo contact op met uw plaatselijke
Koyo-kantoor of Koyo-dealer. U kunt ook onze Europese
website bezoeken: www.koyo.eu. Voor meer technische
gegevens over de LFT generatie IV TRB’s verwijzen we naar
het JTEKT Engineering Journal van mei 2017, te vinden
op onze wereldwijde website: www.jtekt.co.jp
Fig. 6 Resultaten van test oliedebiet
O
lie
de
bi
et
(l
/m
in
)
LFT-III
LFT-IV
Verlagings-
percentage
87%
Rotatiesnelheid (min-1)
Verlagings-
percentage
89%
Verlagings-
percentage
91%
Verlagings-
percentage
92%
Er werd gebruik gemaakt van de laatste CAE- en
vloeistofanalysetechnologieën om een parameterstudie
te aken (fig. 3) om het beste compromis te vinden voor
de afmetingen en dit leidde tot het geoptimaliseerde
ontwerp van de kooi voor LFT IV (fig. 4).
Tij ens tests op de testbank (fig. 5) werd een oliedebietreductie
tussen LFT III en LFT IV gemeten van tot 92% (fig. 6).
De uiteindelijke invloed van de nieuw ontworpen LFT IV
kunstharskooi was een reductie van het wrijvingskoppel
van het lager van 30% ten opzichte van LFT III.
Voor LFT IV kan ook een extra verlaging van wrijving worden
bereikt door e n verkleining van de lagermaat in combinatie
met speciale hittebehandeling om de vereiste duurzaamheid
te handhaven. De totale effecten zijn te zien
in d tabellen A1&2.
Neem voor uitgebreid re algem ne informatie over
d LFT-reeks TRB’s van Koyo contact op met uw plaatselijke
Koyo-kantoor of Koyo-dealer. U kunt ook onze Europese
website bezo ken: www.koyo.eu. Voor meer technische
gegevens over de LFT generatie IV TRB’s verwijzen we naar
het JTEKT Engineering Journal van mei 2017, te vinden
op onze wereldwijde website: www.jtekt.co.jp
Samenvatting
Met de vierde generatie TRB met gebruik van LFT-technologie,
is JTEKT’s Koyo erin geslaagd een intern wrijvingsniveau te
verkrijgen dat v rgelijkbaar is met dat van kogellagers, maar
met een draaggetal dat aansluit bij dat van een kegelrollager.
De toepassingen van de nieuwe Koyo TRB LFT IV zijn te vinden
op vel gebieden, waaronder in de automotive en talrijke
industriële toepassingen, waar een verdere verlaging van
de wrijving, om minder vermogen te verbruiken en een
bijbehorende lagere CO2-uitstoot
wordt nagestreefd.
Technisch document – januari 2018 – concept
Koyo introduceert nieuw vierde generatie kegelrollager met lager wrijvingskoppel (LFT IV)
Een nieuwe generatie Koyo TRB’s
Koyo Bearings, een divisie van JTEKT Corporation, introduceert
het nieuwe assortiment “LFT IV” (“Low Friction Torque IV”)
kegelrollagers die een verdere verlaging bieden van het
wrijvingskoppel, tot eenzelfde niveau als dat van kogellagers
maar dan met betere prestaties wat betreft draaggetal.
Geschiedenis van de ontwikkeling van LFT bij Koyo
Koyo voorziet de markt al meer dan 25 jaar van kegelrollagers
met laag wrijvingskoppel (LFT).
De traditionele manier om het koppel te verlagen was door
te concentreren op glijweerstand en viskeuze rolweerstand.
Later werd de invloed van de agitatieweerstand van olie
erkend en beschouwd voor verdere verbetering. In figuur 1
ziet u de factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en
hun relatieve invloed.
Als eerste hebben de technici van Koyo de glijweerstand
aangepakt en besloten om profiel en ruwheid van de grote
schouder en van de kopse kant van de rol te optimaliseren,
waarmee de LFT generatie I ontstond (fig. 2 – nr. 3).
Een verdere verbetering ter verlaging van de viskeuze
rolweerstand werd verkregen door een speciale welving van
de loopvlakken, en hiermee ontstond LFT II (fig. 2 – nr. 1).
Als volgende stap werd de stalen kooi opnieuw ontworpen
om de instroom van smeerolie beter te regelen (aanpak van de
olieagitatieweerstand) en de interne geometrie & loopvlakken
werden verder geoptimaliseerd (aanpak van de viskeuze
rolweerstand), hetgeen de LFT III in ~2006 opleverde
(fig. 2 – nr. 1&2).
Door bovendien een speciale hittebehandeling toe te passen
op de buitenvlakken van het lagermateriaal, kon een kleiner
kegelrollager worden geselecteerd, waardoor de wrijving
verder werd verlaagd, zonder af te doen aan de duurzaamheid
(LFT III 2). De gevolgen van al deze ontwikkelingen op het
wrijvingskoppel van het lager ziet u in tabel A1&2.
Ontwikkeling van LFT IV
Tijdens de ontwikkelingsactiviteiten van de LFT III hadden tests
aangetoond dat het beperken van de instroom van smeerolie
een belangrijke bijdrage leverde aan het beperken van de
agitatieweerstand van de olie. Maar de mogelijkheden om de
instroom te verkleinen door een gewijzigde stalen kooi waren
beperkt, door de vereiste een minimale speling te handhaven
tussen kooi en ringen, met inachtneming van de toleranties.
Daarom besloten de technici van Koyo voor de LFT IV een
kunstharskooi te introduceren, die veel grotere vrijheid bood
in het ontwerp en een grotere nauwkeurigheid, hetgeen
leidde tot betere mogelijkheden de instroomspeling tussen
kooi en ringen te regelen.
Fig. 1 Factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en hun relatieve invloed
Viskeuze rolweerstand
Agitatieweerstand
Glijweerstand tussen de
schouder op het achtervlak
van de binnenring en de
kopse kant van de rol
Fig. 2 Verbeteringsgebieden van het interne ontwerp voor LFT
Viskeuze rolweerstand
Smeermiddelstroom
Agitatieweerstand Glijweerstand tussen de schouder op het achtervlak
van de binnenring en de kopse kant van de rol
Buitenring
Fig. 3 Parameterstudie
Kooi Rol
Binnenring
Fig. 4 Geoptimaliseerde kooivorm voor LFTIV
Olietoevoer
Fig. 5 Set-up van test voor oliedebiet
Belasting
Smeer-
middel
Luchtlager
Laadcel
Draaitafel
Cilinder
Testlager
Technisch document – januari 2018 – concept
Koyo introduceert nieuw vierde generatie kegelrollager met lager wrijvingskoppel (LFT IV)
Een nieuwe generatie Koyo TRB’s
Koyo Bearings, een divisie van JTEKT Corporation, introduceert
het nieuwe assortiment “LFT IV” (“Low Friction Torque IV”)
kegelrollagers die een verdere verlaging bieden van het
wrijvingskoppel, tot eenzelfde niveau als dat van kogellagers
maar dan met betere prestaties wat betreft draaggetal.
Geschiedenis van de ontwikkeling van LFT bij Koyo
Koyo voorziet de markt al meer dan 25 jaar van kegelrollagers
met laag wrijvingskoppel (LFT).
De traditionele manier om het koppel te verlagen was door
te concentreren op glijweerstand en viskeuze rolweerstand.
Later werd de invloed van de agitatieweerstand van olie
erkend en beschouwd voor verdere verbetering. In figuur 1
ziet u de factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en
hun relatieve invloed.
Als eerste hebben de technici van Koyo de glijweerstand
aangepakt en besloten om profiel en ruwheid van de grote
schouder n va de kopse kan va de rol te ptimaliseren,
waarmee de LFT generatie I ontstond (fig. 2 – nr. 3).
Een verdere verbetering ter verlaging van de viskeuze
rolweerstand werd verkregen door een speciale welving van
de loopvlakken, en hiermee ontstond LFT II (fig. 2 – nr. 1).
Als volgende stap werd de stalen kooi opnieuw ontworpen
om de instroom van smeerolie beter te regelen (aanpak van de
olieagitatieweerstand) en de interne geometrie & loopvlakken
werden verder geoptimaliseerd (aanpak van de viskeuze
rolweerstand), hetgeen de LFT III in ~2006 opleverde
(fig. 2 – nr. 1&2).
Door bovendien een speciale hittebehandeling toe te passen
op de buitenvlakken van het lagermateriaal, kon een kleiner
kegelrollager worden geselecteerd, waardoor de wrijving
verder werd verlaagd, zonder af te doen aan de duurzaamheid
(LFT III 2). De gevolgen van al deze ontwikkelingen op het
wrijvingskoppel van het lager ziet u in tabel A1&2.
Ontwikkeling van LFT IV
Tijdens de ontwikkelingsactiviteiten van de LFT III hadden tests
aangetoond dat het beperken van de instroom van smeerolie
een belangrijke bijdrage leverde aan het beperken van de
agitatieweerstand van de olie. Maar de mogelijkheden om de
instroom te verkleinen door een gewijzigde stalen kooi waren
beperkt, door de vereiste e n minimale speling te handhaven
tussen kooi en ringen, met inachtneming van de toleranties.
Daarom besloten de technici van Koyo voor de LFT IV een
kunstharskooi te introduceren, die veel grotere vrijheid bood
in het ontwerp en een grotere nauwkeurigheid, hetgeen
leidde tot betere mogelijkheden de instroomspeling tussen
kooi en ringen te regelen.
Fig. 1 Factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en hun relatieve invloed
Viskeuze rolweerstand
Agitatieweerstand
Glijweerstand tussen de
schouder op het achtervlak
van de binnenring en de
kopse kant van de rol
Fig. 2 Verbeteringsgebieden van het interne ontwerp voor LFT
Viskeuze rolweerstand
Smeermiddelstroom
Agitatieweerstand Glijweerstand tussen de schouder op het achtervlak
van de binn nring en de kops kant van de rol
Buitenring
Fig. 3 Parameterstudie
Kooi Rol
Bin enring
Fig. 4 Geoptimaliseerde kooivorm voor LFTIV
Olietoevoer
Fig. 5 Set-up van test voor oliedebiet
Belasting
Smeer-
middel
Luchtlager
Laadcel
Draaitafel
Cilinder
Testlager
Technisch document – januari 2018 – concept
Koyo introduceert nieuw vierde generatie kegelrollager met lager wrijvingskoppel (LFT IV)
Een nieuwe generatie Koyo TRB’s
Koyo Bearings, een divisie van JTEKT Corporation, introduceert
het nieuwe assortiment “LFT IV” (“Low Friction Torque IV”)
kegelrollagers die een verdere verlaging bieden van het
wrijvingskoppel, tot eenzelfde niveau als dat van kogellagers
maar dan met betere prestaties wat betreft draaggetal.
Geschiedenis van de ontwikkeling van LFT bij Koyo
Koyo voorziet de markt al meer dan 25 jaar van kegelrollagers
met laag wrijvingskoppel (LFT).
De traditionele manier om het koppel te verlagen was door
te concentreren op glijweerstand en viskeuze rolweerstand.
Later werd de invloed van de agitatieweerstand van olie
erkend en beschouwd voor verdere verbetering. In figuur 1
ziet u de factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en
hun r l tieve in loed.
Als eerste hebben de technici van Koyo de glijweerstand
aangepakt en besloten om profiel en ruwheid van de grote
schouder en van de kopse kant van de rol te optimaliser n,
waarmee de LFT generatie I ontstond (fig. 2 – nr. 3).
Een verdere verbetering ter verlaging van de viskeuze
rolweerstand werd verkregen door een speciale welving van
de loopvlakken, en hiermee ontstond LFT II (fig. 2 – nr. 1).
Als volgende stap werd de stalen kooi opnieuw ontworpen
om de instroom van smeerolie beter te regelen (aanpak van de
olieagitatieweerstand) en de interne geometrie & loopvlakken
werden verder geoptimaliseerd (aanpak van de viskeuze
rolweerstand), hetgeen de LFT III in ~2006 opleverde
(fig. 2 – nr. 1&2).
Door bovendien een speciale hittebehandeling toe te passen
op de buitenvlakken van het lagermateriaal, kon een kleiner
kegelrollager worden geselecteerd, waardoor de wrijving
verder werd verlaagd, zonder af te doen aan de duurzaamheid
(LFT III 2). De gevolgen van al deze ontwikkelingen op het
wrijvingskoppel van het lager ziet u in tabel A1&2.
Ontwikkeling van LFT IV
Tijdens de ontwikkelingsactiviteiten van de LFT III hadden tests
aangetoond dat het beperken van de instroom van smeerolie
een belangrijke bijdrage leverde aan het beperken van de
agitatieweerstand van de olie. Maar de mogelijkheden om de
instroom te verkleinen door een gewijzigde stalen kooi waren
beperkt, door de vereiste een minimale speling te handhaven
tussen kooi en ringen, met inachtneming van de toleranties.
Daarom besloten de technici van Koyo voor de LFT IV een
kunstharskooi te introduceren, die veel grotere vrijheid bood
in het ontwerp en een grotere nauwkeurigheid, hetgeen
leidde tot betere mogelijkheden de instroomspeling tussen
kooi en ringen te regelen.
Fig. 1 Factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en hun relatieve invloed
Viskeuze rolweerstand
Agitatieweerstand
Glijweerstand tussen de
schouder op het achtervlak
van de binnenring en de
kopse kant van de rol
Fig. 2 Verbeteringsgebieden van het interne ontwerp voor LFT
Viskeuze rolweerstand
Smeermiddelstroom
Agitatieweerstand Glijweerstand tussen de schouder op het achtervlak
van de binnenring en de kopse kant van de rol
Buitenring
Fig. 3 Parameterstudie
Kooi Rol
Binnenring
Fig. 4 Geoptimaliseerde kooivorm voor LFTIV
Olietoevoer
Fig. 5 Set-up van test voor oliedebiet
Belasting
Smeer-
middel
Luchtlager
Laadcel
Draaitafel
Cilinder
Testlager
Technisch document – januari 2018 – concept
Koyo introduceert nieuw vierde generatie kegelrollager met lager wrijvingskoppel (LFT IV)
Een nieuwe generatie Koyo TRB’s
Koyo Bearings, een divisie van JTEKT Corporation, introduceert
het nieuwe assortiment “LFT IV” (“Low Friction Torque IV”)
kegelrollagers die een verdere verlaging bieden van het
wrijvingskoppel, tot eenzelfde niveau als dat van kogellagers
maar dan met betere prestaties wat betreft draaggetal.
Geschiedenis van de ontwikkeling van LFT bij Koyo
Koyo voorziet de markt al meer dan 25 jaar van kegelrollagers
met laag wrijvingskoppel (LFT).
De traditionele manier om het koppel te verlagen was door
te concentreren op glijweerstand en viskeuze rolweerstand.
Later werd de invloed van de agitatieweerstand van olie
erkend en beschouwd voor verdere verbetering. In figuur 1
ziet u de factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en
hun relatieve invloed.
Als eerste hebben de technici van Koyo de glijweerstand
aangepakt en besloten om profiel en ruwheid van de grote
schouder en van de kopse kant van de rol te optimaliseren,
waarmee de LFT generatie I ontstond (fig. 2 – nr. 3).
Een verdere verbetering ter verlaging van de viskeuze
rolweerstand werd verkregen door een speciale welving van
de loopvlakken, en hiermee ontstond LFT II (fig. 2 – nr. 1).
Als volgende stap werd de stalen kooi opnieuw ontworpen
om de instroom van smeerolie beter te regelen (aanpak van de
olieagitatieweerstand) en de interne geometrie & loopvlakken
werden verder geopti aliseerd (aanpak van de viskeuze
rolweerstand), hetgeen de LFT III in ~2006 opleverde
(fig. 2 – nr. 1&2).
Door bovendien een speciale hittebehandeling toe te passen
op de buitenvlakken van het lagermateriaal, kon een kleiner
kegelrollager worden geselecteerd, waardoor de wrijving
verder werd verlaagd, zonder af te doen aan de duurzaamheid
(LFT III 2). De gevolgen van al deze ontwikkelingen op het
wrijvingskoppel van het lager ziet u in tabel A1&2.
Ontwikkeling van LFT IV
Tijdens de ontwikkelingsactiviteiten van de LFT III hadden tests
aangetoond dat het beperken van de instroom van smeerolie
een belangrijke bijdrage leverde aan het beperken van de
agitatieweerstand van de olie. Maar de mogelijkheden om de
instroom te verkleinen door een gewijzigde stalen kooi waren
beperkt, door de vereiste een minimale speling te handhaven
tussen kooi en ringen, met inachtneming van de toleranties.
Daarom besloten de technici van Koyo voor de LFT IV een
kunstharskooi te introduceren, die veel grotere vrijheid bood
in het ontwerp en een grotere nauwkeurigheid, hetgeen
leidde tot betere mogelijkheden de instroomspeling tussen
kooi en ringen te regelen.
Fig. 1 Factoren die bijdragen aan het wrijvingskoppel en hun relatieve invloed
Viskeuze rolweerstand
Agitatieweerstand
Glijweerstand tussen de
schouder op het achtervlak
van de binnenring en de
kopse kant van de rol
Fig. 2 Verbeteringsgebieden van het interne ontwerp voor LFT
Viskeuze rolweerstand
Smeermiddelstroom
Agitatieweerstand Glijweerstand tussen de schouder op het achtervlak
van de binnenring en de kopse kant van de rol
Buitenring
Fig. 3 Parameterstudie
Kooi Rol
Binnenring
Fig. 4 Geoptimaliseerde kooivorm voor LFTIV
Olietoevoer
Fig. 5 Set-up van test voor oliedebiet
Belasting
Smeer-
middel
Luchtlager
Laadcel
Draaitafel
Cilinder
Testlager
T chnisch document – januari 2018 – concept
Koyo i trodu ert ni uw vierd ner ti kegelrollager met lager wrijvingskoppel (LFT IV)
Een nieuwe generatie Koyo TRB’s
Koyo Be rings, een divisie van JTEKT Corporation, introduceert
h t nieuwe assortiment “LFT IV” (“Low Friction Torque IV”)
kegel ollagers die een verdere verlaging biede van het
wrijvingskopp l, tot eenzelfde niv au als dat van kogellagers
maar dan met bet re prest ties wat betr ft draaggetal.
Geschiedenis va de ontwikkeling van LFT bij Koyo
Koyo voorziet de markt al meer dan 25 jaar van kegelrollagers
met laag wrijvingskoppel (LFT).
D traditionele anier o het koppel te verlagen was oor
te concentreren op glijw e stand en viskeuze rolweerstand.
Later werd de invloed van de agitatieweerstand van olie
erkend en b schouwd voor verd re verbet ring. In figuur 1
zi t u de factoren die b dra en aan h t wrijvingskoppel en
hu relatieve invloed.
Als erste hebben de technici van Koy d glijweerstand
aa gepakt en besloten om profiel en ruwheid van de grote
schoud r n va kopse kant van d rol te optimaliseren,
waarmee de LFT generatie I ontstond (fig. 2 – nr. 3).
Ee verdere verbetering ter v rlagi g van de viskeuze
rolweerstand w rd v rkreg n doo een speciale welving van
d loopvlakken, en hiermee ontstond LFT II (fig. 2 – nr. 1).
Als volgende stap werd de stalen kooi opnieuw ontworpen
o d instroom van s r lie beter te regelen (aanpak van de
olieagitat weerstan ) n de i terne geometrie & l o vlakken
werden verder geoptimaliseerd (aanpak van de viskeuze
rolwe rstand), hetge LFT III in ~2006 opleverde
(fig. 2 – nr. 1&2).
Door bovendi n een speciale hi tebehandeling toe te passen
op de buitenvlakken v n het lagermateriaal, kon een kleiner
ke lrollag r worden geselecteerd, waardoor de wrijving
verder werd v rlaagd, zonder af te doen aan de duurzaamheid
(LFT III 2). D gevolgen va al deze ontwikkelingen op het
wrijvin skoppel van h t lager zi t u in tabel A1&2.
Ont ikkeling van LFT IV
T jdens de ontwikkelingsactiviteiten van de LFT III hadden tests
aang too d dat het beperken van d instroom van smeerolie
een b langrijke bijdrag l verde an het beperken van de
gitatieweerst n van de olie. Maar de mogelijkheden om de
instroom t verkleinen door een ge ijzigde stalen kooi waren
b perkt, door de v reiste een minimale speling te handhaven
tussen kooi en ringen, met inachtneming van de toleranties.
Daarom besloten de technici van Koyo voor de LFT IV een
kunstharskoo te introduceren, di veel grotere vrijheid bood
in het ontwerp en n grotere nauwkeurigh id, hetgeen
leidde tot bet re m gelijkheden d instr omspeling tussen
kooi e ringen te r gelen.
Fig. 1 Facto en die bijdrag aa het wrijvingskoppel en hun relatieve invloed
Viskeuze rolweerstand
Agitatieweerstand
Glijweerstand tussen de
schoud r op het achtervlak
van de binnenring en de
kopse kant van de rol
Fig. 2 V rbe ingsgebieden van het interne ontwerp voor LFT
Viskeuze rolweerstand
Smeermiddelstroom
Agitatieweerstand Glijweerstand tussen de schouder op het achtervlak
van de binnenring en de kopse kant van de rol
Buitenring
Fig. 3 Parameterstudie
Kooi Rol
Binnenring
Fig. 4 Ge ptimaliseerde kooivorm voor LFTIV
Olietoevoer
Fig. 5 S t-up van test voor oliedebi t
Belasting
Smeer-
middel
Luchtlager
Laadcel
Draaitafel
Cilinder
Testlager
Een verdere v rbet ring t r verlaging van de viskeuze
ro weerstand werd verkr ge d or een speciale welving van
de l opvlakken, en hiermee o tst nd LFT II (fig. 2 – nr. 1).
Als volgende stap werd de stal n kooi opnieuw ontworpen
om de instroom van smeerolie beter te regelen (aanp k van
de olieagitatieweerstand) n de i terne geometrie & loopvlak-
ken werden verder geoptimaliseerd (aan ak van de viskeuze
rolweerstand), hetgeen de LFT III in ~2006 opleverde
(fig. 2 – nr. 1&2).
Daarom b slot n de t chnici van Koyo voor de LFT IV een
kunstharskooi te introduc ren, die veel grotere vrijh id bood
in het o twerp n een grotere nauwkeurigheid, hetgeen
leidde tot betere mogelijkheden de instroomspeling tussen
kooi en ringen te regelen.
instroom te verkleinen door een gewijzigde stalen kooi waren
beperkt, door de vereiste een minimale speling te handh ven
tussen kooi en ringen, met inachtneming van de toleranties.
e n belangrijke bijdrag leverde an het bep rken van d
agitatieweerstand v n de olie. Maar de mogelijk den om de
Door bov ndien e n speciale hittebehand ling toe te passen
op de buitenvlakken van het lagermateriaal, kon een kleiner
k gelrollager worden geselecteerd, waardoor de wrijving
verder werd verlaagd, zonder af te doen aan de duurzaamheid
(LFT III 2). De gevolgen van al deze ontwikkelingen op het
wrijvingskoppel van het lager ziet u in tabel A1&2.
Ontwikkeling van LFT IV
Tijdens de ontwikkelingsactiviteiten van de LFT III hadden tests
aangetoond dat het beperken van de instroom van smeerolie
ADVERTORIAL
Als eerste hebben de technici van Koyo de glijweerstand
aangepakt en besloten om profiel en ruwheid van d grote
schoud r n van de kops kant van de rol t optimaliseren,
waarmee de LFT generatie I ontstond (fig. 2 – nr. 3).
Een nieuwe generatie Koyo TRB’s
Koyo Bearings, een divisie van JTEKT Corporation, introduceert
het nieuwe assortiment “LFT IV” (“Low Friction Torque IV”)
kegelrollagers die een verdere verlaging bieden van het
wrijvingskoppel, tot eenzelfde niveau als dat van kogellagers
maar dan met betere prestaties wat betreft draaggetal.
Geschiedenis van de ontwikkeling van LFT bij Koyo
Koyo voorziet de markt al me r dan 25 jaar van kegelrolla ers
met laag wrijvingsk ppel (LFT).
De traditionele manier om het koppel te verlagen was door
te concentreren op glijweerstand en viskeuz rolweerstand.
Later werd de invloed van de agitatiew erstand van olie
erkend en besch uwd v r verdere verbetering. In figuur 1
ziet u de factoren die bijdrage aan het wrijvingskoppel en
hun relatieve invloed.
Tough on Friction, Kind to Earth
www.koyo.eu
Koyo is a registered
trademark of JTEKT Corporation