Pagina 21 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2018

MEI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK www.AT-aandrijftechniek.nl 21
TECHNIEK Elektrisch
dan de Europese merken. Flixbus, de in-
ternationaal opererende prijsvechter op
busverbindingen tussen steden nam deze
maand zo’n 100 procent elektrische bus
van het Chinese merk Yutong in gebruik
als intercity tussen Amiens en Parijs, een
afstand van 150 kilometer die met twaalf
accu’s (268 kWh) overbrugd wordt. Maar
ook in Nederland zien we steeds meer ste-
den (delen van) hun stadsbussennet elek-
trificeren. Hier speelt de overheid wel een
actieve rol. Transport in het algemeen is
voor een politicus dan wel niet sexy, maar
daarbinnen heeft het openbaar vervoer
blijkbaar toch iets meer sexappeal van-
wege de grote groep potentiële kiezers
die er mee reist…
Trage overheid
In ieder geval mogen diezelfde overheden
wat de industrie betreft best nog wat har-
der lopen als ze (zero)emissievrije binnen-
steden zo belangrijk vinden. ‘Practice
what you preach’ houden de merken de
stadsbestuurders voor. En dat doen die
maar mondjesmaat. Zo heeft nog geen
enkele stad grootschalig zijn eigen wa-
genpark geëlektrificeerd maar verwacht
dat wel van vervoerders. Maar nog be-
langrijker is, dat men überhaupt helemaal
niet klaar is om grote aantallen trucks van
stroom te kunnen voorzien. Als een ver-
voerder nu tegen Volvo zou zeggen, ‘doe
mij maar twintig van die mooie nieuwe
elektrische FE’s’ zou hij bij de eerste op-
laadbeurt een heel stadsdeel op zwart
laten gaan.
Duidelijk is dat het elektriciteitsnet dras-
tisch zal moeten worden aangepast. Dat
geldt in eerste instantie voor de grid.
Waarbij ook nog rekening gehouden
moet worden met de nieuwste ontwikke-
ling om accu’s via hoog Voltage gelijk-
stroom op te laden. Die techniek brengt
de laadtijd terug van de gebruikelijke acht
uur naar 30-60 minuten. Maar vergt voor
een simpele VW e-Crafter al een toevoer
van 40 kWh voor een 43 kWh accupakket.
De meeste trucks hebben een 300 kWh
energieopslag. De klap stroom om dat
snel te laden, moet wel aangevoerd kun-
nen worden. En dat duurt volgens Diede-
rik Timp van Mercedes-Benz nog minstens
tien tot vijftien jaar.
Geen doel op zich
Het is in Nederland vloeken in de kerk om
je af te vragen of elektrisch rijden werke-
lijk zoveel zal bijdragen aan de verminde-
ring van de CO2-uitstoot. Het geldt im-
mers als dé oplossing? Toch is dat bijvoor-
beeld volgens DAF niet automatisch een
uitgemaakte zaak. DAF wijst er daarbij op
dat zolang het merendeel van onze
stroomvoorziening nog uit steenkool ge-
wonnen wordt, de well to wheel uitstoot
van broeikasgas zelfs hoger is dan die van
diesel. En gezien het feit dat we momen-
teel slechts 13,8 procent van onze totale
elektriciteitsbehoefte duurzaam produce-
ren, zal dat ook nog wel even zo blijven.
Die 13,8 procent is dan inclusief tonnen
geïmporteerd biomateriaal als bijstook
voor onze kolencentrales. Maar zelfs als
we straks alle elektrische energie duur-
zaam opwekken is het goed om te beden-
ken dat productie van de huidige accupak-
ketten ook heel veel energie kost. Volgens
Volkswagen kost elke kW opslagcapaciteit
in bijvoorbeeld LION-PO4 tussen de 60 en
80 kilowatt aan energie om dat te maken.
En nog niemand denkt serieus na over de
energie die nodig is voor de recycling van
al die batterijen. Volgens Volkswagen
weer een veelvoud van de productie.
Daarmee is het goed, het uiteindelijke
doel in de gaten te houden. En dat is niet
elektrisch rijden maar het terugdringen
van met name CO2-uitstoot. Nu ligt de
productie van accu’s buiten Nederland.
Waarmee andere landen dus de extra
CO2-uitstoot van onze nationale inspan-
ningen gepresenteerd krijgen. Of dat fair
is of niet, doet eigenlijk niet ter zake. CO2
is een mondiaal verschijnsel dus uiteinde-
lijk telt alleen de totale balans.
Deudekom verhuist met een elektrische Hytruck alles voor de gemeentelijke kantoren in Amsterdam. Daar is de
businesscase dat de gemeente dat voldoende faciliteert waardoor het kan.
Deze VW Delivery is van Volkswagen do Brasil en gaat daar komend
jaar in productie. Het is een zware besteller/lichte truck tussen
3,5 en 6 ton en heeft een range van 250 km (op papier). Het is een
voorbeeld van hoe andere continenten de traditionele industrie in
Europa voorbijstreven.
18-19-20-21_e-truck.indd 21 15-05-18 12:10