www.AT-aandrijftechniek.nl MEI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK20
het ‘Istdenken’ houdt de industrie wel de-
gelijk rekening met de verbanning van
fossiele brandstoffen. Maar weten ze ook
heel goed dat we de komende decennia
nooit helemaal op renewable energie zul-
len kunnen rijden. Steden kijken lokaal,
truckmerken mondiaal. En zien dat vooral
de opkomende economieën de vraag
naar energie alleen maar doen toenemen.
Dus ook al willen we in Europa het ge-
bruik van fossiele brandstoffen terugdrin-
gen blijft de vraag naar diesel (en dus
dieselmotoren) de komende decennia
wereldwijd groot. En zelfs in Europa waar
men verwacht dat die vraag zal afnemen,
kan dat alleen als men niet alleen mikt op
elektrisch maar op alle beschikbare ver-
vangers. Dus nu nog CNG en LNG maar
ook steeds meer biobrandstoffen als de
tweede generatie biodiesel (HVO), vloei-
baar bio-Methaan (bio-LNG) en iets verder
weg, waterstof. Dat betekent dat waar de
industrie zich in het verleden vrijwel lou-
ter op dieselresearch kon focussen, ze nu
ook grote budgetten moet vrijmaken voor
al die nieuwe technieken. Daar komt nog
bovenop dat er ook voor de huidige die-
sels strengere CO2-uitstootnormen gaan
gelden. Maar de laatste jaren draait elk
merk weer op volle toeren en is er in ieder
geval meer geld voor ontwikkeling. Dat
zien we dan ook terug in steeds meer
nieuwe producten.
Bussen eenvoudiger
Daarbij is de (stads)logistiek van goede-
ren door zijn fijnmazigheid en het grote
aantal private spelers ook meteen wel de
moeilijkste sector om snel iets te laten
veranderen. Dat ligt wat eenvoudiger bij
het openbare stadsvervoer. Bussen kun-
nen makkelijker 100 procent elektrisch
rijden omdat ze een vaste route volgen en
vaste tijdschema’s hebben. Niet voor niets
focuste de Chinezen zich eerst op dit ver-
voer en zijn daar dan ook veel verder mee
Harry Houthuysen: “De Nederlandse markt voor e-trucks is in 2025
slechts maximaal achttienhonderd e-trucks per jaar.”
De Cargohopper was een project waarbij naast elektrisch rijden ook een slimmere vorm van
distributie werd nagestreefd: briljant maar te vroeg en te duur.
DAF twijfelt aan het zero-emissie van elektrisch rijden met kolengestookte stroom. Overigens ook aan de CO2-
winst bij het rijden op aardgas.
18-19-20-21_e-truck.indd 20 15-05-18 12:10