www.AT-aandrijftechniek.nl MEI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK18
Doorbraak e-truck
laat op zich wachten
Heel langzaam ebt de hype dat ‘we over een paar jaar allemaal elektrisch zul-
len rijden’ weg. Zo ook in het transport. Tijdens de laatste Update emissievrij
stadslogistiek die de truckindustrie recent in de RAI organiseerde, gaven de
verschillende merken een realistisch beeld van wat zij te bieden hebben op
het gebied van zero-emissie stadsdistributie. En ook niet onbelangrijk: in
welk tempo. Het kan voor steden niet anders dan een pijnlijke boodschap
geweest zijn. Hun streven naar grootschalige elektrische stadsdistributie,
zal de eerste tien tot vijftien jaar niet meer dan een wens blijven.
[tekst & foto’s] Bert Roozendaal
Alle positieve berichten uit de laatste
jaren ten spijt, werd tijdens de Update
toch vooral duidelijk dat noch overheden
noch de industrie klaar zijn voor emissie-
vrije (stads)distributie op grote schaal. Het
kan gewoon nog niet. Volgens organisa-
tor van de bijeenkomst Harry Houthuysen
zal er in heel Nederland in 2025 jaarlijks
slechts ruimte zijn voor de verkoop van
maximaal achttienhonderd e-trucks. Ter-
wijl er jaarlijks dertienduizend trucks ver-
kocht worden. Die achttienhonderd is dan
weliswaar gerekend zonder de bijdrage
van elektrische bestelauto’s maar ook in
dat segment tekent zich ruwweg het-
zelfde beeld af als bij de trucks: nog wei-
nig aanbod, beperkt inzetbaar en veel te
duur. Dit sombere beeld schept in ieder
geval wat tijd en ruimte om ons elektrici-
teitsnet aan te passen om de te verwach-
ten grote hoeveelheden voertuigen straks
van stroom te kunnen voorzien.
Slecht nieuws
Al met al is het slecht nieuws voor bijvoor-
beeld Amsterdam die de transitie naar
zero-emissie stadsdistributie in 2025 al
rond wil hebben. De vraag is vanaf het
begin geweest hoe realistisch dat is: de
stad ontvangt nu dagelijks ruim 3500
zware trucks en meer dan 35.000 bestel-
wagens binnen de milieuzone. Dat weet
Amsterdam ook maar op het gemeente-
huis hadden ze zich over zeven jaar toch
een binnenstad voorgesteld met meer e-
transport dan het er nu naar uitziet. Hoe
kan het nu dat er tussen wat steden willen
en wat de industrie kan leveren zo’n ga-
pend gat zit? Dat ligt aan het grote ver-
schil tussen het ‘Solldenken’ van overhe-
den en het ‘Istdenken’ van de industrie.
Daarbij, steden kunnen wel van alles wil-
len. Maar zij vervoeren niet. Dat doen
transporteurs. En die zijn weer afhankelijk
van de beschikbaarheid van e-voertuigen.
En die zijn er niet tegen een prijs waar-
mee een transportondernemer een busi-
nesscase kan maken.
Volvo presenteerde onlangs een tweede elektrische truck, de FE. Deze Volvo FE heeft een theoretische range tot
200 km maar wel met het zwaarste (duurste) accupakket (foto: Volvo).
18-19-20-21_e-truck.indd 18 15-05-18 12:10