Pagina 10 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl MEI 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK10
Kienzle raakte daar wel een gevoelige
snaar want de teneur in sommige presen-
taties later die dag is toch wel dat er bin-
nen de hydrauliek maar weinig spectacu-
laire nieuwe ontwikkelingen zijn, een en-
keling daargelaten. Kienzle sloot zijn
betoog af. “Wil de hydrauliek zich gaan
ontwikkelen als onderdeel van de Indus-
trie 4.0-ontwikkelingen, dan is standaardi-
satie noodzakelijk. Vandaar dat de VDMA
als coördinator optreedt voor de stan-
daardisatie volgens eCl@ss.” Deze stan-
daardisatie is inmiddels de enige ISO/IEC
industriestandaard op wereldwijd niveau,
voor de classificatie en eenduidige be-
schrijving van producten en diensten. In-
middels zijn er meer dan 3500 bedrijven
bij aangesloten.
Digitalisering pneumatiek
De twee plenaire presentaties werden ge-
geven door twee leidende Duitse bedrij-
ven op het gebied van pneumatiek en
hydrauliek: Festo en Bosch Rexroth. Prof.
Peter Post van Festo ging dieper in op het
thema ‘digitalisering in de pneumatiek’.
“In de toekomstige productiesystemen
komen diverse trends samen, klantspeci-
fieke productie, duurzaamheid, digitalise-
ring en netwerken. Samenwerking is daar-
bij essentieel om Industrie 4.0 op interna-
tionaal niveau te bewerkstelligen.”
Verder ging hij in op een stukje horizon-
tale en verticale integratie, geïntegreerd
engineeren en kennis bij de mens. Voor-
beelden van conditie monitoring kwamen
langs, smart pneumatics van Aventics ver-
bonden met de cloud, tot hij uiteindelijk
kwam met de digitale eenvoud van Festo’s
nieuwste Motion Terminal. Hé die kennen
we. Daar hebben we het afgelopen jaar al
genoeg van gezien en gehoord.
Post ging daarna verder over een open
engineering platform voor autonome me-
chatronische componenten in een functie
gebaseerde architectuur, waarin duidelijk
werd dat software een heel belangrijke rol
gaat spelen in toekomstige productie-
systemen. Bij integrated engineering
noemde hij een aantal voorbeelden van
hoe engineers anno 2018 componenten
en assemblies bestellen. Een van de voor-
beelden is de IMI Norgren Express App,
waarbij het voor onderhoudsmonteurs
makkelijker wordt om onderdelen snel te
vinden én meteen te kopen. Daarbij ge-
bruikmakend van de eigenschappen van
elke smartphone; locatie, camera en
Whatsapp of SMS.
Tot slot plaatste Post de mens centraal.
Samenwerking met robots, veiligheid, het
ontwikkelen van nieuwe machinebedie-
ningsconcepten en intensieve kennisover-
dracht, alles past in het plaatje van toe-
komstige productiesystemen en de digita-
lisering van de pneumatiek. “Al deze
aspecten moeten uiteindelijk via testbeds
naar smart factories en echte productielij-
nen geïmplementeerd worden. Leren
moet onderdeel worden van het leven.”
Is hydrauliek nog sexy?
Steffen Haack en Alexander Meisselbach,
beiden werkzaam bij Bosch Rexroth, ver-
volgden de presentatie: Industriële hy-
drauliek, liggen we op koers met betrek-
king tot Industrie 4.0? “Is hydrauliek nog
wel sexy?,” stelden ze als openingsvraag
aan het publiek. Zelf constateerden ze dat
de hydrauliek richting Industrie 4.0 achter
loopt, met name op elektrische aandrij-
vingen. “Er wordt hard aan gewerkt, maar
de hydrauliek is nog niet gereed voor In-
dustrie 4.0. Hydrauliek-apps staan nog in
de kinderschoenen.”
Maar data, communicatie en netwerken
zullen onstuitbaar in de hydrauliek door-
dringen. Nu is 80 procent van de omzet
standaard hydrauliek. Dat zal op dit abso-
lute niveau blijven, maar de groei zit in de
elektrohydrauliek. De digitale reis heeft
consequenties voor zoeken (via Google),
engineering en configuratie, inkoop, leve-
ring en installatie, gebruik en onderhoud,
terugkoppeling van praktijk naar enginee-
Enterprise
Connected
World
Smart
Factory
Smart
Products
+ IP connectivity
+ internet communication
+ machine-to-machine comm.
• wireless communication
• semantic description
+ Sensors, actuaturs
+ Integrated intelligence
Internet of things
Cuber-physical systems
Integrated systems
Physical obejwects, equipment
Work Centers
Station
Control
Device
Field
Device
Product
Volgens Prof. Peter Post van Festo komen in toekomstige productiesystemen diverse trends samen, klantspecifieke productie, duurzaam-
heid, digitalisering en netwerken.
Moog bouwde samen met de SMS-Group een aantal machines met
elektrohydraulische aandrijving. Moog leverde hiervoor een radiale
plunjerpomp, die direct op de elektromotor is gemonteerd.
08-09-10-11-12-13_ifk.indd 10 15-05-18 12:09