Pagina 6 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl MEI 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK6
Grootste autolaadkraan van Benelux
Onlangs werd bij Volvo Group Truck Center in Amsterdam de grootste autolaadkraan van de Benelux onthuld. Het betreft een 375 tonmeter kraan van
World Power Erkin, gebouwd op een Volvo FH 12×4-bakwagenchassis. De Volvo FH is als vijfassig bakwagenchassis af fabriek geleverd door Volvo Trucks
en bij Terberg Techniek in IJsselstein van een zesde as voorzien. De combinatie van vier gestuurde assen en de toepassing van Volvo Dynamic Steering
maakt de 64 ton zware kraanwagen goed wend- en stuurbaar. De grootste autolaadkraan van de Benelux heeft een hefhoogte van 64 meter en een reik-
wijdte van 58,3 meter. Jeroen Mense, kraanmachinist en eigenaar van The Outstanding
Partner, besteedde vier jaar aan het aanschaftraject. Hij zag de autolaadkraan op inter-
net en zag direct mogelijkheden in de sterke combinatie van hefcapaciteit en mobiliteit.
“Het hele voertuig is het resultaat van een knap staaltje engineering.” Vanwege het
uitzonderlijk GVW van 64 ton is de Volvo FH bij de RDW geregistreerd als rijdend werk-
tuig (voertuigcategorie N). De autolaadkraan is met name een uitkomst voor zwaar en/
of hoog hijswerk in gebouwen en kleine ruimtes waar geen plek is voor een telekraan
of torenkraan. De eerste opdracht voor The Outstanding Partner is het plaatsen van
roltrappen in de Amsterdam Arena. Daarna volgt een klus in de hallenbouw. “Ik kan
binnen 20 minuten operationeel zijn, ben flexibel in mastlengte en kan de meest gespe-
cialiseerde hijswerkzaamheden in mijn eentje uitvoeren. Dat bespaart mijn opdrachtge-
vers veel tijd en geld,” besluit Mense.
Waterstof tanken wordt makkelijker
Waterstof wordt steeds meer geschikt voor dagelijks gebruik. Deze brandstof wint geleidelijk aan terrein als belangrijke transportoptie met een lage CO2-
uitstoot. Designwork, een dochteronderneming van BMW, heeft samen met Shell een nieuw gebruiksvriendelijk tankontwerp gepresenteerd tijdens de
Hannover Messe. Het nieuwe ontwerp is strak en opvallend eenvoudig aangezien ook alle mechanische onderdelen netjes zijn weggewerkt. Wanneer de
gebruiker het tankstation nadert, ziet hij een lichtgeleidings-
systeem, een informatiescherm en een innovatieve nozzle voor
het tanken. Het lichtconcept helpt de totale stroom van auto’s
begeleiden en geeft precieze en duidelijk zichtbare informatie
over de bezettingsgraad en de resterende tanktijd. Een concreet
grafisch communicatieconcept is ontwikkeld voor het interactie
scherm op de voorkant van de dispenser, om duidelijke en ge-
makkelijk toegankelijke informatie te verschaffen. Het stelt ge-
bruikers in staat hun tanktijd en prijs bij te houden, kaarten op te
vragen om routegegevens te controleren of het geeft informatie
om dieper in de waterstofwereld te duiken. Voor de nozzle
creëerde het ontwerpteam een nieuw mechanisme, waardoor de
nozzle erg intuïtief kan worden verwijderd en teruggeplaatst. Om
de tankervaring nog comfortabeler te maken, werd een scherm
direct in de nozzle geïntegreerd die de gebruiker stap voor stap
door het tankproces begeleidt.
Nieuws
Designwork en Shell hebben samen een innovatief waterstoftanksysteem ontwikkeld (foto: Shell).
De grote autolaadkraan is binnen 20 minuten operationeel en kan door één man bediend worden (foto: Volvo Trucks).
04-05-06_Nieuws.indd 6 23-05-17 08:09