Pagina 49 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nlMEI 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 49
TECHNIEK Pneumatisch
band ligt. De robot pakt het product op
en plaatst dit in de machine. Uiteindelijk
wordt het bewerkte product via een goot
naar de transportbak geleid. Bewerkings-
tijd per product: 4 seconden! De produc-
tie van de losse onderdelen is bedoeld
als voorraad. Dit in tegenstelling tot de
assemblage van de eindproducten, die
worden alleen geassembleerd als ze ver-
kocht zijn.
Tot slot
Metal Work is in 1967 ooit begonnen met
de productie van fittingen, koppelingen
en luchtverzorgingsunits, de FRL’s. Later
Het nieuwe futuristische onderkomen van de R&D-afdeling is onlangs geopend.
Ambitieus businessplan
Daniele Marconi, Commercieel Directeur, over de ambitieuze
plannen van Metal Work wereldwijd. “De wereldwijde automati-
seringsmarkt voor pneumatiek bedraagt zo’n 10 miljard euro per
jaar. De topvijf bedrijven hebben hier gezamenlijk zo’n 75 pro-
cent tot 80 procent marktaandeel van. Daar hoort Metal Work
nog niet bij. We zitten wel in de toptien, maar willen graag naar
die topvijf gaan. Daarom hebben we een ambitieus businessplan
waarmee we de omzet willen verdubbelen.” Iedereen in de indu-
strie weet dat de pneumatiekmarkt inmiddels volwassen is. Ook
wordt deels pneumatiek in sommige applicaties vervangen door
elektrische aandrijvingen. Dus hoe ambitieus is Metal Work?
“Om marktaandeel te kunnen winnen moet je als fabrikant flexi-
bel zijn, grotendeels geautomatiseerd kunnen produceren, maar
toch ook speciale producten, snel op klantwens kunnen leveren.
Om dat te bereiken investeren we fors in nieuwe producten,
in nieuwe fabrieken en het goed trainen en opleiden van ons
personeel. Tot nu toe hebben we daarin zo’n 50 miljoen euro ge-
investeerd.” In 2015 behaalde Metal Work wereldwijd een omzet
van 155 miljoen euro, het doel is om in 2020 uit te komen op 240
miljoen euro. “Dat kan doordat we volop investeren in geauto-
matiseerde machines, nieuwe producten en onze organisatie,”
legt Marconi uit. “Wereldwijd hebben we inmiddels diverse
fabrieken, 41 eigen verkoopkantoren en een aantal distributeurs,
waaronder Metal Work Nederland. Deze kantoren en distribu-
teurs moeten allemaal voldoen aan de eisen van de fabriek.
Zaken als ‘Lean thinking’ en continue verbeterprocessen horen
daarbij. Onze eigen medewerkers moeten slim en competent
zijn. Dat bereik je alleen door training en ze mee te laten denken
in hoe we slimmer en ‘leaner’ kunnen produceren. Zo hebben we
bijvoorbeeld in 2015 meer dan 6500 uur in training gestopt.”
Met de volledig geautomatiseerde expeditie wordt de hele wereld
bediend.
werd dat uitgebreid met pneumatische
componenten zoals ventielen, ventiel-
eilanden en cilinders. Sinds een paar jaar
levert het bedrijf ook elektrische aandrij-
vingen en voldoet ook hiermee aan de
wensen van veel klanten. “Tegenwoordig
moet je als fabrikant complete systemen
kunnen leveren,” legt Daniele Marconi
uit. “Het aandeel elektrische aandrijvin-
gen groeit tot zo’n 15 procent, vooral
onze elektrische cilinder verkoopt goed.
Maar onze core business blijft nog altijd
pneumatiek.”
www.metalwork.nl
Eigen productie staat bij Metal Work hoog
in het vaandel, 24 uur per dag.
De aluminium profielen van de cilinders
worden op afroep op maat gemaakt.
Het immense volautomatische onderdelenmagazijn herbergt 26.000
boxen.
46-47-48-49_metalwork.indd 49 23-05-17 08:20