Pagina 21 van: Aandrijftechniek – nummer 4 – 2017

TECHNIEK Interview
www.AT-aandrijftechniek.nlMEI 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 21
De geschiedenis van Parker begint in
1917. De Amerikaanse ingenieur Arthur
Parker ontwikkelde, samen met zijn com-
pagnon Carl Klamm, producten zoals
pneumatische remsystemen en lekvrije fit-
tingen. Het eerste patent dat op Arthurs
naam kwam, was een hydraulisch compo-
nent dat de snelheid regelde van elektri-
sche generatoren. In de eeuw die volgde
heeft Parker meer dan achtduizend paten-
ten geregistreerd voor innovaties in veel
uiteenlopende industriële, mobiele en
medische marktsegmenten. “Dat zijn ook
voor Parker Nederland belangrijke mark-
ten,” legt Freddy Eggengoor uit. “Vandaar
dat we deze klanten, voornamelijk OEM-
ers, als eerste uitnodigen op het honderd-
jarig event dat we op de vestiging in Hen-
drik-Ido-Ambacht van 28 tot en met 30
september aanstaande groots gaan vie-
ren. Daarbij horen klanten uit de traditio-
nele markten zoals de mobiele machines,
maar ook klanten uit de fijnmechanische
industrieën zoals de semiconductor en de
farmaceutische industrie. De donderdag
hebben we ingericht voor de klanten, de
vrijdag voor onze distributeurs en de za-
terdag voor ons eigen personeel met fa-
milie.” Eggengoor heeft ook nog nieuws
te melden. “Dit feest wordt mede georga-
niseerd met Parker België. Per 1 juli wor-
den namelijk alle salesactiviteiten onder
één dak van Parker Benelux gegroepeerd.
En dan ligt Hendrik-Ido-Ambacht centraal
voor klanten uit zowel Nederland als Bel-
gië. Op dit event willen we diverse toepas-
singen en producten laten zien die in de
huidige trends passen, zoals IoT, Smart
Industry en verlaging van het energiever-
bruik.”
Inzetten op trends
Nu we het toch over trends hebben, wat
speelt er momenteel bij de klanten van
Parker? “Je ziet dat veel klanten vragen
om energiezuinige aandrijvingen,”
aldus Eggengoor. “Vooral in de mobiele
sector speelt dat een grote rol. Immers
hoe zuiniger het hydraulische systeem
van een mobiele machine des te lager
zijn de (brandstof)kosten voor de eind-
gebruiker. Daar zie je ontwikkelingen
als elektrisch aangedreven hydraulische
pompen en energie opslaan in accumu-
latoren. Maar kijk ook eens naar de
pneumatiekmarkt. Perslucht is dure
lucht, dus je wilt wel weten waar lek-
kage is. Daar zie je weer als ontwikke-
ling dat bijvoorbeeld de uitgaande lucht
van een cilinder kan worden opgevan-
gen en hergebruikt worden.”
Eggengoor refereert naar een trend van
jaren geleden. “Er waren destijds ‘profe-
ten’ in de industrie die zeiden dat pneu-
matische aandrijvingen op den duur
helemaal vervangen zouden gaan wor-
den door elektromechanische aandrij-
vingen. Zo hard gaat het allemaal niet.
Pneumatiek blijft voor veel toepassin-
gen een eenvoudige, lichte en betaal-
bare manier van aandrijven. Ook condi-
tie monitoring is tegenwoordig een hot
item bij veel klanten. Systemen moeten
geoptimaliseerd worden en dat kan
door zaken te meten als druk, slijtage,
Freddy Eggengoor
Freddy Eggengoor is sinds 1 januari
2014 general manager van Parker Han-
nifin Nederland. Eggengoor heeft een
lange staat van dienst bij de Ameri-
kaanse aandrijfspecialist. In 1994 is hij
in dienst getreden als Pneumatics Sales
Engineer. Daarna heeft hij diverse sales-
functies bekleed, zoals key account ma-
nager, customer service manager, sales
manager Automation en sales manager
Hydraulics & Systems. Sinds 2006 is Eg-
gengoor werkzaam als Country Sales
Manager met verantwoordelijkheid over
alle salesactiviteiten in Nederland. Gedu-
rende zijn meer dan twintigjarig dienst-
verband heeft Eggengoor alle stadia
van salesactiviteiten doorlopen en heeft
hij de commerciële organisatie op een
hoger peil gebracht. Zijn benoeming tot
general manager paste in de transitie
die Parker is ingegaan om het bedrijf
nog klant- en marktgerichter te maken.
4
4
Freddy Eggengoor over de toekomst:
“Vanaf 2012 zijn we internationaal met een
efficiencyslag bezig. Zakendoen met Parker
moet eenvoudiger worden.”
In de mobiele sector gaan we de komende jaren meer en meer de combinatie zien van een watergekoelde com-
pacte elektromotor die een hydraulische pomp aandrijft (foto: Paul Quaedvlieg).
[tekst] Paul Quaedvlieg
20-21-22_interviewparker.indd 21 23-05-17 08:12