9
Retrofit containerkraan
verbetert
efficiency vrachtterminal
TEKST / WEG Netherlands
FOTO’S / Nedcranes
Nederland is een van ’s werelds belangrijkste logistieke hubs voor wereldwijde handelsverbindingen.
Omdat echter driekwart van het vrachttransport over de weg plaatsvindt, staat de vrachtsector onder
druk om de duurzaamheid te verbeteren. Railport Brabant terminal, onderdeel van GVT Group of Logistics,
schakelde NEDCRANES in om een bestaande containerkraan te optimaliseren en moderniseren. WEG
NETHERLANDS leverde de aandrijvingen voor de retrofit.
G
VT is gespecialiseerd in vrachtvervoer via de weg,
het spoor en de binnenlandse waterwegen. Het
bedrijf biedt services tussen Nederland, Europa
en Azië, waardoor het mogelijk is om goederen
binnen 15 dagen vanuit Chengdu, China via
Railport Brabant naar het Europese vasteland te vervoeren. Grote
delen van het transportnetwerk van GVT gaan via het spoor of
waterwegen, waardoor de nadelen die samenhangen met con-
ventionele vervoersmethoden worden vermeden. Vrachtwagens
hebben bijvoorbeeld beperkingen in de hoeveelheid vracht die ze
kunnen vervoeren, waardoor er meerdere ritten nodig zijn die door
één trein hadden kunnen worden gedaan. Dit zorgt voor meer
voertuigen op de weg, een toename in schadelijke emissies en
meer kosten. Railport Brabant heeft onlangs ook geïnvesteerd
in de elektrificatie van het binnenkomende spoor, waardoor ook
elektrische locomotieven sinds begin dit jaar de terminal van het
bedrijf kunnen aandoen.
Retrofit kraan
Bedrijven streven naar duurzame mobiliteit door hun ver-
voersactiviteiten te verschuiven naar schepen en treinen. Op
korte termijn kan het investeren in koolstofarme technologieën
en moderniseringsprojecten om prestaties te verbeteren bij-
dragen aan het terugdringen van de impact op het milieu. GVT
Group of Logistics heeft exact hiervoor gekozen door Nedcranes
opdracht te geven een containerkraan te plaatsen op haar locatie
bij Railport Brabant in Tilburg.
Nedcranes is specialist op het gebied van havenkranen, pro-
ceskranen en aandrijfsystemen en biedt diensten als modernise-
ring, retrofitten, verplaatsing en demontage van kranen. Vandaar
dat het bedrijf de opdracht kreeg voor de totale retrofit van de
‘In het nieuwe systeem werden de
gelijkstroommotoren vervangen door
frequentieregelaars in combinatie met
wisselstroommotoren’
De kraan werd door Nedcranes in delen opgebouwd bij Railport Brabant
>
De elektrische installatie
van de containerkraan
is helemaal opnieuw
ontworpen. Hier één van
de vier 30 kW motoren
met tandwielkast voor
het bewegen van de kraan
08-09-10-11_wegnedcranes.indd 9 06-05-20 12:18