Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 3/4 – 2020

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2020 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
B
egin februari ging ik samen met enkele andere
vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden
naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen
een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we
twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien
wel, kwam je Amerika toen al niet in. In Nashville waren we te midden van
zo’n 6000 bezoekers op de 3DExperience World van Dassault Systèmes. En ’s avonds was er vertier voor
deze duizenden bezoekers in drie afgehuurde muziekclubs. Lekker hutje mutje een hapje eten, een
biertje drinken en een beetje meedeinen op live muziek. We hadden wel van Corona gehoord, maar
joh, dat was alleen in China en een beetje in Italië, dus who cares! Een maand later was ik zelf flink
ziek, het voelde niet als een gewone griep. Intense hoofd- en spierpijn, soms koorts en een hoest waar
ik niet van afkwam. Ook familie en vrienden in mijn omgeving waren deels flink ziek, enkele zijn zelfs
opgenomen geweest op de IC en getest. Jawel, Corona. Inmiddels is iedereen gelukkig weer opgeknapt.
Nederland ging in maart in intelligente lockdown en wat dat betekent weten we inmiddels allemaal.
Nu het aantal besmette mensen en mensen die overlijden gelukkig weer afneemt, kijken we verder.
Events zoals in Nashville zijn er voorlopig niet meer. Wat we zien is geen rooskleurige toekomst. Ook
de prognoses van diverse banken en instituten als het CBS tonen scenario’s waarbij we pas rond 2021
of 2022 weer normaal functioneren en de economie weer op een gezonder peil is. Toch moeten tot die
tijd de raderen van de economie blijven draaien, misschien wat langzamer, maar draaien doen ze.
Over draaiende raderen gesproken, in deze editie van Aandrijftechniek ligt de focus op tandwielen.
In de industrie (en daarbuiten) draait bijna niets zonder tandwielen. En op het gebied van tandwielen
gebeurt nog best wel wat. Van de retrofit van een containerkraan tot condition monitoring van zware
industriële tandwielkasten. En van simulatie bij het design tot de massaproductie van nauwkeurige
tandwielen. Het is wel een speciale editie, we hebben namelijk de april en mei-editie in elkaar gescho-
ven. Maar we hebben hem wel wat dikker gemaakt. Want ook voor een uitgeverij is het even schakelen
in deze tijd. Beurzen werden afgelast, interviews gecanceld of via Skype uitgevoerd en thuiswerken is
voor velen de nieuwe norm. Hoe lang dat duurt weten we niet maar dat het anders zal zijn dan vóór de
Corona-crisis mag duidelijk zijn. Dat rode stickertje laat ik maar even zitten. Als aandenken.
Rood stickertje
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Retrofi t aandrijving containerkraan | Digitalisering mobiele machines in opmars | Versnelling toeleverketens met 3D-printing
#3/4 | 2020
| Online condition
monitoring voor
industriële tandwielkasten
03_cover.indd 1 06-05-20 08:50
Kenmerken van industriële
tandwielkasten zijn dat
ze vaak zeer cruciaal zijn
voor een bedrijfsproces.
Met DriveRadar voor
industriële tandwielkasten
heeft SEW-EURODRIVE een
systeem ontwikkeld waarbij
continu de conditie van de
tandwielkast gemonitord
wordt.
SEW-EURODRIVE B.V.
Industrieweg 175
3044 AS ROTTERDAM
Tel.: (010) 44 63 700
info@sew-eurodrive.nl
www.sew-eurodrive.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 06-05-20 12:15