Pagina 26 van: Aandrijftechniek – nummer 3/4 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | mei 202026
vangen moet worden. Er loopt immers niet elke dag iemand door
de brugkelder om te zien wat de status is. Hetzelfde geldt voor
tandwielkasten in kranen, op transportbanden en mixers. Hierbij
geldt, meten is weten. Hoe vaker er gemeten wordt, hoe eerder
een trend geconstateerd kan worden.
De omgevingstemperatuur wordt gemeten, als referentie-
waarde voor onder andere de oliebadtemperatuur. De oliebadtem-
peratuur wordt gemeten en daaruit voortvloeiend de viscositeit
van de olie. Ook wordt het olieniveau gemeten om te bepalen of
het niveau in de tandwielkast nog voldoende is.
Deze (olie)metingen zijn cruciaal voor de tandwielkast. Een
te hoge oliebadtemperatuur of een te laag olieniveau kan leiden
tot slechte smering, wat op haar beurt weer kan leiden tot schade
aan de tandwielen en lagers. Dit soort schade, hoe klein deze ook
begint, kan op den duur grote gevolgen hebben voor de betrouw-
baarheid van de tandwielkast. Het meten van deze waarden is
belangrijk om ervoor te zorgen dat stilstand beperkt wordt en dat er
actie kan worden ondernomen om kostbare schade te voorkomen.
Automatische analyse trillingen
Naast olieniveau en temperatuur worden ook het ingaande
toerental en trillingen gemeten. Het ingaande toerental geldt
als referentiemeting voor de trillingen en wordt gebruikt bij de
analyse van de trillingen. Met het opnemen van de trillingen
kan schade worden waargenomen op de tandwielen en lagers.
Deze trillingsmeting wordt continu uitgevoerd en de gegevens
worden automatisch geanalyseerd. Met deze meting kan tot op
detailniveau (buiten, binnenring of rolelement van het lager)
worden bepaald waar een schade zich precies bevindt. Door de
tand-ingrijpfrequentie te berekenen en de sidebands te analy-
seren (sidebands geven de afwijkingen weer op de tandwielen),
kunnen we in een vroeg stadium al zien of er schade optreedt
in de tandwielen.
Met al deze metingen kunnen we onder andere de levensduur
van de olie, de conditie van de tandwielen en de conditie van de
lagers bepalen.
Werking DriveRadar
Hoe werkt dit? Er worden naar behoefte diverse sensoren aan-
gebracht op de tandwielkast. Bij een tandwielkast die in een brug
is verwerkt, wil je het liefst op afstand weten wat het olie niveau,
temperatuur en toerental is, wat de trend is met betrekking tot
trillingen, wat de viscositeit van de olie is en wanneer deze ver-
De DriveRadar-software is in staat om continu gemeten data uit de tandwielkast te analyseren. Op het moment dat er afwijkingen worden geconstateerd, wordt dit gemeld
aan de gebruiker
||| NIEUWE GENERATIE TANDWIELKASTEN
SEW-EURODRIVE introduceerde onlangs een opvolger van de beproefde X-serie industriële
tandwielkasten. De nieuwe generatie is op diverse punten vernieuwd. Zo is de behuizing
verbeterd van het kegelrondsel. Hierdoor wordt de oliewoeling geoptimaliseerd. De
lagervoorspanning is verbeterd en nu instelbaar op basis van de toepassing. Daarnaast is
het olieniveau thermisch geoptimaliseerd, waardoor de oliebadtemperatuur constanter is
en de olieververs-intervallen groter kunnen worden. De nieuwe tandwielkasten beschikken
nu over contactloze afdichtingssystemen op de ingaande en uitgaande as. Hierdoor
ontstaat minder slijtage en is minder onderhoud nodig. Ook kunnen de diameter en type
ventilator aangepast worden aan de wensen/eisen van de klant, hetgeen invloed heeft op
het geluidsniveau. Verder is de tandflanktopologie geoptimaliseerd, waardoor de aandrijving
betrouwbaarder wordt en er minder geluid wordt geproduceerd. Volgens SEW-EURODRIVE
zijn de vermogensverliezen aanzienlijk verkleind en wordt de aandrijving efficiënter
gekoeld. De ‘oude’
X-serie-tandwielkasten,
inclusief alle opties, blijven
vooralsnog beschikbaar. In
eerste instantie is de X.e-
serie alleen beschikbaar
in de grootten X..180e –
X..250e. Andere grootten
(X100-X170 (XS-reeks) en
de X260-X320 (XL-reeks)
volgen in de loop van 2020
en 2021.
24-25-26-27_sewx-drive.indd 26 06-05-20 15:34