AANDRIJFTECHNIEK | mei 202246
trohydraulische aandrijving mogelijk. Voor vol vermogen is
een stroomsterkte van 125 A vereist, maar de werking is ook
praktisch mogelijk met 63 A. De kraan krijgt zijn stroom via
een stekkerverbinding. Mocht de bouwplaats niet over een
geschikte elektrische infrastructuur beschikken, dan kan de
kraan draaien op een externe in de handel verkrijgbare batterij.
Liebherr biedt de elektrische versie van de LTC 1050-3.1
aan voor de versie met de Telematik-telescoopgiek van 36 m.
De RemoteDrive-opties voor op afstand bestuurd rijden en in
hoogte verstelbare hefcabine zijn ook beschikbaar voor de
nieuwe kraan. Intensieve tests van het prototype met de elek-
trische aandrijving zijn momenteel in volle gang. Liebherr is
van plan de eerste exemplaren in 2023 te leveren.<
www.liebherr.com
Naast binnenstedelijke bouwplaatsen is de nieuwe kraan ook geschikt voor
werkzaamheden in een bedrijfshal
||| SOFTWARE MAAKT DIESELMOTOREN NOG SCHONER
Op het International Engine Congres in Baden-Baden (Duitsland) hebben Liebherr Components en het Amerikaanse Tula Technology de resultaten gepresenteerd
van hun gezamenlijk onderzoek naar zware machines. De bedrijven hebben onderzoek gedaan naar de vermindering van broeikasgassen en stikstofoxiden (NO
X
)
die door zware dieselmotoren worden geproduceerd. Op basis van simulaties kan met de diesel Dynamic Skip Fire (dDSF)-software van Tula de uitstoot van NO
X
in uitlaatgassen met 41% en van kooldioxide (CO
2
) met 9,5% worden verminderd.
Voor dit onderzoek heeft Liebherr Machines Bulle uit Zwitserland een D966-motor
ter beschikking gesteld. Die wordt in diverse toepassingen gebruikt, zoals mobiele
of maritieme kranen en wielladers. De resultaten van het onderzoek zouden een
positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling of fabricage van off-road
materieel wereldwijd. Daarom zal Liebherr Components doorgaan met het ontwerpen
van een ‘proof of concept’ hardware voor de integratie van Tula’s dDSF-software
in hun motorsysteem. De D966, een compacte 13,5 liter 6-cilinder dieselmotor,
zal ook worden gebruikt in verdere tests. In een volgende stap zal Liebherr de
integratie van de dDSF-software in andere motoren uit haar portfolio overwegen.
De technologie van Tula biedt een kosteneffectieve oplossing waarvan bewezen
is dat ze de motorefficiëntie verhoogt. Dynamic Skip Fire (DSF), dat sinds 2018 in
serieproductie is, maakt gebruik van gepatenteerde algoritmen die ervoor kiezen om
individuele cilinders dynamisch over te slaan of te ontsteken om te voldoen aan de
koppelbehoefte van een motor. Dit maakt een bijna-piek motorefficiëntie mogelijk
voor een schonere verbranding. Tevens worden geluid en trillingen proactief beperkt
door het ontstekingspatroon en de cilinderbelasting te manipuleren.
‘Alle eerdere gebruiks-
eigenschappen van de kraan
blijven behouden, ongeacht of
de kraan in de kraanmodus met
de emissievrije elektromotor
of met de verbrandingsmotor
wordt gebruikt’
44-45-46_liebherrkraan.indd 46 22-04-2022 10:31