AANDRIJFTECHNIEK | mei 202238
bij de bestelauto’s gewoon weglopen op straat. Dat is niet het
geval in situaties waar een fuel cell een hefttruck of een pomp-
wagen aandrijft. Daar vangt men het water wel op. Maar vooral
omdat het anders zo’n bende op de vloer van het warehouse
wordt. Overigens krijgt dit water bij Lidl nog wel een functie:
men gebruikt het bij de schoonmaak. Een duur sopje zullen we
maar zeggen. Maar het is er, dus waarom zou je niet gebruiken?
Hoeveel warmte er bij het proces in de Hyvia fuel cell ontstaat
werd niet uitgelegd. Maar het moet aanzienlijk zijn, gezien de
aanwezige interne koeling en de afmetingen van de ventilatoren.
En daar kun je zien dat de fuel cell nog een add-on is op een
bestaand elektrisch voertuig. Hier prevaleert een eenvoudige
industrialisatie boven een optimaal ontwerp. Zo zullen latere
modellen vrijwel zeker de twee DC/DC omvormers in één blok
integreren. Net als men dan die restwarmte ook zal gaan gebrui-
ken voor het verwarmen van de cabine. Hetgeen nu nog met de
voor dit doel ingebouwde warmtepomp van de Z.E. Master zelf
gebeurt.
PEM techniek
Hyvia koos bewust voor hun fuel cells voor de Proton
Exchange Membrane (PEM)-methode. Volgens David Hoddenbach,
CEO van Hyvia, is dat het meest robuuste systeem, in meerdere
opzichten. Weliswaar zijn er toepassingen van fuel cells die
volgens het Alkaline systeem een hogere efficiëntie bereiken,
maar volgens Hoddenbach is PEM-techniek robuuster en is het
tegenwoordig ook mogelijk om met PEM een voertuig puur op
de stroomafgifte van de cel ook te laten accelereren. Iets waar nu
nog vaak even voor wordt ‘bijgepakt’ met energie uit een parallel
opgestelde Lion-batterij.
Die heeft de H
2
aangedreven Master overigens ook, maar
slechts een van 33 kW. De fuel cell is hier dus nog niet helemaal
bedoeld als hoofdaandrijving maar ook weer niet als zuivere
range-extender. Hyvia spreekt van Dual Power. Theoretisch zou
de chauffeur met zowel lege tanks als een nagenoeg lege batterij
kunnen thuiskomen. In dat geval moet de auto niet alleen tanken
maar voor een volledige actieradius ook nog aan de oplader.
Later dit jaar gaat men in Flins ook de pompinstallaties
maken waarmee de chauffeur straks zijn voertuig binnen 5
minuten weer volgetankt heeft. Eén pomp kan dus 12 voertuigen
per uur aan. Maximaal kan Hyvia met één bouwlijn 1.000 fuel
cells per jaar maken. Hyvia claimt aan het einde van het jaar de
hele productie inclusief die van de pompinstallaties te hebben
opgestart. Dan zouden ook de eerste orders kunnen worden
gehonoreerd. Volgens Hoddenbach is er zeker uit Nederland
veel belangstelling. <
www.hyvia.eu
De Renault bestelauto’s zijn uitgerust met een Hyvia 30 kW brandstofcel
De montage van de
centrale elektronica-
regelunit van de
fuel cell
34-35-36-37-38_hyviawaterstof.indd 38 22-04-2022 10:10