37
fuel cell is, weliswaar met Plug Power onderdelen, dedicated
ontworpen voor Renault.
Het eerste verschil met een stationaire fuel cell is het frame
waarin alle componenten worden gebouwd. Dat is veel robuuster
omdat het de componenten niet alleen op automotive niveau
moet beschermen tegen een impact maar ook tegen veel meer
trillingen. Het hart van de installatie is natuurlijk de eigenlijke
stack. Die bestaat uit 200 cellen die met een typische output van
0,75 V samen 150 V opleveren. Achter de stack zitten twee DC/DC
omvormers: de eerste brengt de 150 V naar de 400 V waarop de
rest van de aandrijving werkt. De tweede brengt de 150 V terug
naar 24 V voor de aansturing van de boordsystemen.
Typische periferie
De rest van de apparatuur is de periferie die nodig is voor een
constante en robuuste betrouwbare stroomoutput. Allereerst is
er natuurlijk de elektronica die in een degelijke behuizing alle
componenten van de fuel cell aanstuurt én het contact houdt
met de auto waar die in staat. Dan is er een groot luchtfilter en
een compressor. Want anders dan bij een verbrandingsmotor,
beweegt er binnen de stack helemaal niets. Waar anders het
displacement van de zuigers de benodigde lucht in de motor
trekt, moet die hier – netjes afgesteld – door de stack worden
geblazen. Anders reageert er niet voldoende zuurstof met het
waterstof om stroom te genereren. Die lucht wordt overigens
nog voorbehandeld in een moisteriser om hem met precies de
optimale luchtvochtigheid de fuel cell in te laten gaan. De inge-
nieurs rekenden Aandrijftechniek voor dat er tot 19 kg lucht per
uur door de stack gaat.
De chassis/cabine die Renault later wil lanceren, krijgt maar twee 700 bar waterstoftanks. Hier liggen ze nog te hoog, straks zullen ze tussen
de chassisbalken zitten (foto: Bert Roozendaal)
Veel water
Daarbij ontstaat er niet alleen maximaal 30 kWh energie
maar ook tot 9 l water. Hoewel van voldoende kwaliteit om te
gebruiken bij het genereren van waterstofgas, laat Hyvia het water
Plug Power levert al langer kant-en-klare fuel cells voor het gebruik in
palletwagens en heftrucks (foto: Bert Roozendaal)
>
34-35-36-37-38_hyviawaterstof.indd 37 22-04-2022 10:10