AANDRIJFTECHNIEK | mei 202236
én de energie uit het 33 kW batterijpakket tot ongeveer 500 km
rijden. Maar dat doet lang niet elke bestelauto. Een gemiddelde
distributierit in een grote stad overstijgt de 100 km per dag niet.
Dus is er genoeg waterstof om 50 of meer bestelwagens te laten
rijden. En dan houd je ook nog genoeg waterstofgas over om
bijvoorbeeld al je interne logistiek zoals palletwagens en hef-
trucks op een brandstofcel te zetten. Sommige grote DC’s van
Lidl in Duitsland doen dit al. Er is waarschijnlijk ook nog genoeg
waterstof over om het warehouse ’s avonds zelf van energie te
voorzien door een stationaire brandstofcel daarvoor de nodige
stroom te laten leveren. Overigens zijn alle electrolysers van Plug
Zo verdeelt Hyvia de inzet van waterstof: als range extender, dual power of alleen waterstof
Power schaalbaar. Je kunt ze kleiner krijgen, maar het bedrijf
leverde ze ook al 10 MW exemplaren.
Rendement
Criticasters kunnen opmerken dat er door het omzetten van
zonlicht naar elektriciteit en vervolgens naar waterstof en vandaar
weer terug naar elektriciteit om op te rijden wel heel veel verlies is.
Inderdaad komt het overall rendement op die manier niet verder
dan iets boven de 50 procent. Maar zo rekenen ondernemers
waarschijnlijk niet. Die kijken vooral naar minder zorgen en Total
Cost of Ownership (TCO). Afhankelijk van hoe dat inschaalt, kan
autonoom opgewekte energie daar een bijdrage aan leveren.
Daarnaast zullen ondernemers kijken naar de snelheid waarmee
ze een nieuw project zoals een warehouse van de grond krijgen
en de daarmee samenhangende concurrentiepositie. Want als
je dankzij (grotendeelse) onafhankelijkheid van de grid vijf jaar
eerder dan je concurrenten je zero-emissie mobiliteit op orde
kunt hebben, is dat een stevig USP.
Bovendien is conversie naar waterstof dan wel minder effi-
ciënt als het direct laden naar een batterij, maar het is zeker niet
slechter dan het rendement van een moderne dieselbestelauto.
Terwijl je wel een vergelijkbare vrijheid van handelen bereikt maar
dan met zero-emissie. Toch is het meteen duidelijk dat alleen de
hele grote distributeurs dit soort investeringen zullen overwegen.
Want je moet wel een behoorlijk aantal bestelauto’s hebben
rijden, wil je alleen al de kosten van een 1 MW electrolyser ooit
terugverdienen.
Fuel cellfabriek
De meeste aandacht ging onlangs uiteraard nog uit naar het
in gebruik nemen van de nieuwe productiefaciliteit van Hyvia.
Daarbij lag de nadruk op het bouwen van de fuel cells die nodig
zijn voor de drie verschillende modellen Renault Master die
Renault als waterstofvoertuig op de markt wil zetten. Dat komt
omdat de apparatuur voor de periferie rond de waterstofbestel-
auto al lang kant-en-klaar op de Plug Powerplank ligt. Maar deze
De fuel cell wordt temperatuur geconditioneerd met behulp van een kleine
radiator en gekoppeld aan een kleine ventilator
34-35-36-37-38_hyviawaterstof.indd 36 22-04-2022 10:10