35
Turnkey waterstof-technologie
biedt bedrijven een
‘off the grid’ oplossing
>
Schematische opstelling van hoe Renault de
waterstofcomponenten in een gewone Master
bestelauto inbouwt zonder de laadruimte te
verkleinen. Gewichtspenalty is met een 450 kilo nog
wel een probleem Senior vice-president van Renault LCV Heinz Jurgen Löw (links), Hyvia CEO David Holderbach
(midden) en Andy Marsh, CEO van Plug Power (rechts), tijdens de ingebruikname van de fabriek
O
p zich is dit idee verre van nieuw. Maar het is
wel heel actueel. Want de transitie van fossiele
brandstof naar zero-emissie transport wordt in
Nederland ernstig belemmerd door kabelnood
als gevolg van een overbelast elektriciteitsnet.
En als alle plannen en wensen van de overheid werkelijk snel door
het bedrijfsleven zouden worden opgepakt, zou een acuut groene
elektroneninfarct het gevolg zijn. Daarnaast speelt verouderde en
of achterblijvende wetgeving een belangrijke rol bij tegenslagen
die ondernemers op weg naar 2025 voor de kiezen krijgen.
En daar kan het systeem dat Hyvia voorstaat, behoorlijk soe-
laas bieden. Het bedrijf wil turnkey H
2
-mobliliteitsoplossingen
voor het bedrijfsleven leveren waarmee een ondernemer met
één telefoonnummer zowel de apparatuur voor het opwekken
van energie, het omzetten naar H
2
, de opslag van het gas als de
distributie naar zijn waterstof-aangedreven voertuigen in huis
krijgt. Het enige dat hij zelf moet meebrengen, is een flink dak of
een eigen terrein voor zonnepanelen of een windturbine. Het zal
voor veel partijen aantrekkelijker zijn dan met vier-vijf partijen
om de tafel te moeten.
Altijd mobiel
Het idee van Hyvia rekent ook meteen af met het probleem
dat als de zon schijnt en je PV’s dus voldoende energie leveren
om je voertuigen te laden, deze hoogstwaarschijnlijk ergens aan
het werk zijn. Momenteel is dat hét dilemma voor iedereen die
met eigen stroom zijn wagenpark wil bedienen. Energieopslag
in batterijbanken is voorlopig nog erg duur. Volgens Hyvia is de
conversie van zonne-energie naar H2 dan toch beter om altijd
zero emissie mobiliteit te garanderen.
Zo zou een typische opstelling van Hyvia rond een 1 MW
electrolyser van Plug Power kunnen worden gebouwd. Die levert
volgens het bedrijf rond de 450 kg waterstof per dag. Voor die 1
MW zouden rond de 3.000 zonnepanelen nodig zijn. Maar op het
dak van een beetje warehouse is dat niet het probleem. Met 450
kg waterstof komen veel bedrijven een heel eind. Dat zit zo: De
Renault bestelauto’s zijn uitgerust met een Hyvia 30 kW brand-
stofcel. Volgens Hyvia kan een dergelijk voertuig op 6 kg waterstof
De complete fuel
cell wordt helemaal
handmatig opgebouwd
34-35-36-37-38_hyviawaterstof.indd 35 22-04-2022 10:10