AANDRIJFTECHNIEK | mei 202230
hebben. “Door het model toe te passen en het te combineren
met technisch inzicht in zowel 3D-printmethoden als brand-
stofinjectie, heb ik een modulaire kit gemaakt. Hierin is te zien
hoe ge-3D-printe verstuivers kunnen worden ontworpen om de
motorprestaties en de levensduur van het product te verhogen”,
legt Dahmen uit. De verbetering van de verstuiver is gebaseerd
op het feit dat een betere brandstofstroom kon worden bereikt
met een iets ander – en meer gebogen – ontwerp. Op die manier
draagt het nieuwe ontwerp bij aan een betere verbranding van
de dieselmotor. De eerste proeven wijzen er ook op dat de ver-
stuiver zou kunnen helpen om de NOx-uitstoot van de motor
te verminderen, maar verdere studies zullen nodig zijn om een
dergelijk effect aan te tonen.
Testen op full-scale scheepsmotor
Omdat de analyse veelbelovende resultaten opleverde,
is het ontwerp getest op een full scale testmotor van MAN
Energy Solutions in het onderzoekscentrum in Kopenhagen.
Hier moeten nog duurtesten worden gedaan om meer defi-
nitieve uitspraken te kunnen doen. Peter Hagen, engineer
bij MAN Energy Solutions, toont zich echter vrij zeker dat de
metalen componenten in de toekomst toegepast zullen worden
in de scheepsmotoren. “Het gedegen onderzoek van Thomas
heeft ons een geweldige basis gegeven van waaruit we verder
kunnen komen met 3D-printen van metalen onderdelen voor
scheepsmotoren.”
De testopstelling van MAN Energy Solutions (foto MAN-ES)
Cummins beschikt over twee H2 machines van GE Additive, waarvan er één op de eigen locatie staat
Vergelijking binder jetting en LPBF
Thomas Dahmen keek niet alleen naar de invloed van
een gewijzigd design. Hij vergeleek voor de productie van de
brandstofinjectoren ook twee AM-technieken met elkaar. Zo
zette hij onder meer de voor- en nadelen van laser poederbed
fusion en binder jetting naast elkaar voor verschillende lege-
ringen. “Dit deel van de analyses toonde de geschiktheid aan
van binder jetting voor ingewikkelde stromings-gerelateerde
nozzle-kenmerken en speciale hoge temperatuur materialen
die onmogelijk zouden zijn te realiseren met andere fabrica-
geprocessen”, zegt de postdoc van DTU.<
www.cummins.com
www.man-es.com
28-29-30_cummins3dprint.indd 30 22-04-2022 15:45