In dit werkstation wordt de behuizing van de front-PTO gesloten
V.l.n.r. Willem van
der Wal (Festo), Pim
Schonenberg (Zuidberg),
Marcel Kluin (Duursma)
en Toon van Steenoven
(Zuidberg)
lijkheden toe te lichten. Wij hebben toen samen met de pro-
ductspecialisten van Festo Duitsland en Zuidberg de stuklijsten
voor hun balancer kit samengesteld. Deze werden daarna naar
Duursma gestuurd. Als dit soort processen eenmaal lopen dan
kunnen Zuidberg en Duursma het prima samen oplossen en
kunnen wij als fabrikant er weer tussenuit. Het was wel een
bijzonder project. Ook voor Festo Nederland is het een relatief
nieuw product en is Zuidberg de eerste klant in Nederland die
de Balancer Kit gebruikt. In Duitsland en Tsjechië worden de
Balancer Kits al meer ingezet bij de auto-industrie. Daar zijn
ook mooie video’s van te vinden op Youtube.”
Balancer Kit YHBP
Festo heeft de Balancer Kit YHBP ontwikkeld voor de
automobielindustrie, omdat daar veel balancers en tilhulpen
gebruikt worden. De Balancer Kit bestaat uit diverse standaard
componenten. Allereerst de cilinder van het type DSBG, welke de
kracht levert om de lading te verplaatsen. De cilinder is leverbaar
in diverse groottes afhankelijk van de last die met de balancer
verplaatst moet worden. Voor het opnemen van positie en snel-
heid wordt de lineaire encoder DNCI-32 gebruikt. De regelklep
van het type VPCB bevat onder meer een 3/3-weg proportio-
nele drukregelaar en twee 2/2-weg kleppen. De besturing is
van het type CECC-D-BA met speciale balancer-functies in de
voorgeïnstalleerde software, welke beschikt over een browser
gebaseerde web visualisatie voor inbedrijfname en diagnose.
Dan is er nog een sensor-interface van het type CASB en
een bedieningselement met handgreep van het type VAOH.
Ook aan de veiligheid heeft Festo gedacht door een Pilz veilig-
heidsrelais toe te voegen. Van der Wal: “Met één hendel kan de
assemblagemedewerker, met minder dan 10 Newton kracht, de
gehele last bewegen. Je kunt dan de last heen en weer bewegen,
maar je kunt de last ook in een stand zetten zodat het gewicht
geblokkeerd is. Mocht het gewicht er plotseling uitvallen, dan
blijft de balancer in deze stand staan. Hij zal dus niet zomaar
omhoog terugschieten. Bijkomend voordeel is dat deze balancer
heel weinig lucht verbruikt.”
15
Driehoeks-samenwerking
De eerste contacten voor de balancer kit liepen via Festo-
dealer Duursma in Lelystad. “Dat klopt,” beaamt Marcel Kluin,
vestigingsmanager Duursma in Lelystad. “De eerste aanvraag
voor de Balancer Kit kwam via Toon bij ons binnen. Het is nog
een vrij nieuw product, dus wij moesten dat met Festo zelf
bespreken. Zodoende kregen wij weer contact met Willem en
is de driehoek van onze samenwerking gesloten.”
Van der Wal vult hem aan. “Bij zo’n nieuw product ga je al
snel als fabrikant naar de klant toe om de verschillende moge- >
12-13-14-15-16_festozuidberg.indd 15 22-04-2022 10:04