Pagina 14 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2022

AANDRIJFTECHNIEK | mei 202214
van de complete PTO’s aan het einde van de lijn ontwikkelden
de engineers van Zuidberg in huis een ergonomische balancer.
Een soort tilhulp voor zware lasten waarbij het gewicht van de
last in dit geval gecompenseerd wordt door perslucht.
Ergonomie en producthandling
Waarom zelf ontwikkelen als je ook kant-en-klare balancers
kunt kopen? Toon van Steenoven is Manufacturing Engineer bij
Zuidberg en legt het uit: “We hebben deze balancers ontwikkeld
vanuit ergonomisch perspectief. Toen we met de assemblagelijn
begonnen, zagen we nog best wel wat handlingpunten, waar
we naar ons idee geen goede oplossing voor hadden. Nu zijn
er genoeg bedrijven die balancers maken. Die boden totaalop-
lossingen aan, ook wel voor onze specifieke producten, maar
wij vonden die oplossingen niet datgene wat wij voor ogen
hadden. Als we zelf iets ontwikkelen, kunnen we het precies
zó maken zoals wij het willen, was onze gedachte. We hebben
daarbij niet alleen gekeken naar ergonomie, maar ook naar
producthandling.”
Traceerbaarheid van de producten
In de nieuwe front-PTO assemblagelijn komen de verschil-
lende onderdelen van één PTO aan in een krat. Via een RFID-code
op deze krat worden automatisch de juiste tekeningen getoond
op de beeldschermen in de productie en worden alle instellingen
geladen van de machines en gereedschappen. Zo worden alle
schroeven vastgezet met het juiste koppel en hoekverdraaiing.
Ook worden alle gegevens opgeslagen via een soort track &
trace systeem. Wie, wanneer en wat, alles wordt bijgehouden.
Van Steenoven: “De lichte versies van de balancers hebben een
capaciteit van rond de 40 kg, de zwaardere versies 80 kg. Met
de zwaardere versie kunnen de medewerkers de complete PTO
oppakken. Vroeger werden deze met de hand op de werkbank
gedraaid, nu is het allemaal veel ergonomischer.”
De vijf balancers die nu in de productielijn zijn geïnte-
greerd, hebben nagenoeg een identieke opbouw. Alleen zijn
de productklemmen specifiek voor dat betreffende werksta-
tion ontwikkeld. Bij het eerste werkstation is het nog puur een
pneumatisch gestuurde klem, bij het derde werkstation zien we
dat de klem via een stappenmotor en wormwielkast ook kan
roteren. Als er niets inhangt is de balancer gewichtloos en kan
de assemblagemedewerker de balancer makkelijk sturen om het
product of onderdeel op te pakken. Als het product geklemd
wordt gaat de besturing in een andere modus, waardoor hij het
gewicht dwingt. Dan kan de operator de balancer met product
een bepaalde richting op sturen.
Pneumatisch en deels elektrisch
Balancers of tilliften zijn op meerdere manieren aan te drij-
ven. Waarom maakte Zuidberg de keuze voor pneumatiek en
deels elektrisch? “Het pneumatische deel is voor het tillen en
klemmen,” legt van Steenoven uit. “De elektrische aandrijving
gebruiken we alleen voor het draaien van de klem en dan ook
nog eens met maar 48 Volt. We wilden hier geen 380 Volt aan
hangen in verband met de veiligheid. Bovendien is zo’n stappen-
motor ook veel compacter, wat weer goed in ons ontwerp paste.”
De engineers van Zuidberg vonden de stappenmotor en
bijbehorende closed-loop servo controller gewoon via de web-
site van Festo. “Ook de onderdelen voor de YHBP Balancer Kit
zijn via de Festo-website gevonden,” legt Willem van der Wal
uit. Van der Wal is Senior Sales Engineer bij Festo en was nauw
betrokken bij de interesse van Zuidberg voor de balancer kit.
Door de enorme groei en internationale vraag moet het
bedrijf elke keer verder innoveren, ook op het gebied van pro-
ductietechnologie. Vandaar dat onlangs een compleet nieuwe
innovatieve assemblagelijn voor de Front-PTO’s in gebruik is
genomen. Met de nadruk op een efficiënte flow van de compo-
nenten, een hogere capaciteit en vooral betere ergonomie voor
de assemblagemedewerkers. Voor de lichtere handling van de
onderdelen aan het begin van de assemblagelijn tot de handling
De besturing van de
Balancer Kit YHBP zit in
de schakelkast bovenin
de balancer. De diverse
ventielen zijn onder de
schakelkast gemonteerd
De Balancer Kit YHBP
bestaat uit een cilinder
van het type DSBG,
welke de kracht
levert om de lading te
verplaatsen. Voor het
opnemen van positie
en snelheid wordt de
lineaire encoder DNCI-32
gebruikt.
12-13-14-15-16_festozuidberg.indd 14 22-04-2022 10:04