06
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | april 2021
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO / Candela
We kennen ze wel, de watertaxi’s en andere personenferry’s
die passagiers van de ene kant van een rivier naar de andere
kant brengen. Of via het water naar een heel andere plek
in de stad. In de Zweedse hoofdstad Stockholm met zijn
vele eilanden varen momenteel zo’n zestig verouderde
dieselaangedreven veerboten, waarvan sommige onder-
deel uitmaken van het openbaar vervoer. Veerboten zijn
voor toeristen een leuke en mooie vorm van stadsvervoer,
de dagelijkse pendelaars willen juist zo snel en comforta-
bel mogelijk naar hun bestemming. En nu diverse grote
steden ook hun bussen elektrifi ceren, waarom dan niet de
veerboten dachten ze bij het Zweedse technologiebedrijf
Candela. Maar het blijft niet bij elektrifi catie alleen, dat
kunstje kennen meer scheepsbouwers. De gloednieuwe
Candela P-30, met een capaciteit van dertig passagiers, vaart
op computergestuurde draagvleugels. Door de veel lagere
wrijving vermindert het energieverbruik met 80 procent in
vergelijking met de beste snelle veerboten van vandaag. Dit
draagt tevens bij aan de lange volledig elektrische actiera-
dius bij hoge snelheden. Dankzij de hogere dienstsnelheden
kan de P-30 meer passagiers verder en sneller vervoeren
dan om het even welk ander elektrisch schip. Ook zijn lan-
gere routes mogelijk omdat de draagvleugelferry meer dan
drie uur kan reizen met 20 knopen kruissnelheid alvorens
op te laden. Een lithium-ion batterijpakket van 180 kWh
zorgt daarvoor. In de achterste draagvleugel bevinden zich
2 x 60 kW elektrische pod aandrijvingen, die de draagvleu-
gelferry een dienstsnelheid moeten geven van zo’n 20 tot
25 knopen. De nieuwe ferry is verder comfortabel dankzij
de Flight controller, een computer die honderd keer per
seconde de neus- en rolneiging van de boot analyseert en
automatisch de draagvleugels aanpast om hem vlak boven
de golven te houden. Dankzij de computer en de software is
de rit kunstmatig stabiel, waardoor volgens Candela, zelfs
de meest zeezieke passagiers een glimlach op hun gezicht
krijgen. De nieuwe P-30 is gebaseerd op Candela’s elektri-
sche draagvleugelboottechnologie voor pleziervaartuigen.
Het bedrijf bouwt al enkele jaren de elektrische 25 voet lange
Candela Seven en doet daarmee goede zaken in Europa.
www.candelaspeedboat.com
06-07_fotospread.indd 6 12-04-21 13:37