Pagina 36 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | april 202136
De DragonFly beschikt over een redundante twin-motor aandrijflijn
Studententeam bij de tweede DragonFly in Ypenburg
zin (vanwege coronagevaar) op bezoek gegaan bij Hogeschool
Inholland in Delft, waar men door middel van ontwikkelingen
aan twee DragonFly-vliegtuigen werkt aan vooralsnog om gron-
dige redenen – daarover verderop meer – elektrische aandrijfcon-
cepten. We spraken met Arnold Koetje, vliegtuigbouwkundige,
tevens Manager Applied Sciences Labs Aeronautical and Precision
Engineering.
Luchtvaart moet veranderen
Om te beginnen: waar gaat het heen met de luchtvaart? “Het
is moeilijk te voorspellen hoe de toekomst van de luchtvaart
eruit gaat zien. Maar dat het moest veranderen, stond al langer
vast. Ook voor de luchtvaartwereld zelf. De voorgenomen omslag
was eerder een wake-up call, omdat iedereen wist dat het zo niet
kon doorgaan. Het luchtverkeer verdubbelde zich tot nu toe elke
vijftien jaren. Met alle extra emissies daarvan. Maar zelfs al halen
we per 2030 de afgesproken 55 procent CO2-uitstootreductie, en
per 2050 zelfs helemaal 0 procent, dan nog zal het niet emissievrij
lukken. Al zal het wel heel veel schoner toegaan. Welnu: ergens
daartussenin bewegen wij ons met Project DragonFly.”
Project DragonFly
Wat behelst dat project precies? “We hebben twee
Amerikaanse Viking ‘DragonFly’ vliegtuigen bemachtigd als
testbed. Zo’n DragonFly is van origine een zogenaamd ‘kit-
vliegtuig’, dat vanwege zijn unieke design en de toepassing van
composietmaterialen veel prijzen heeft gewonnen. Een van de
toestellen heeft jarenlang in het Aviodrome-museum op vliegveld
Lelystad in afwachting van zijn afbouw doorgebracht. Totdat
zijn eigenaar inzag dat wij dat als hogeschool misschien beter
konden doen. Daarmee zijn we nu dus bezig. Wij bouwen hem
overigens rondom een Saluqi-elektromotor op. Saluqi is een
Nederlandse ontwikkelaar van elektrische aandrijflijnen voor
innovatieve toepassingen, waarmee Inholland een alliantie is
aangegaan. Het bijzondere van deze krachtbron is zijn mede door
onze inbreng gepatenteerde uniek compacte bouw en navenant
lage gewicht bij intussen volledige integratie van controller en
overige appendages. Stuk voor stuk feiten die belangrijke moge-
lijkheden bieden.”
Demonstrator
En de andere DragonFly? “Dat is een toestel waar voorheen
een fossiele brandstofmotor in heeft gezeten, maar waarvan het
bewijs van luchtwaardigheid in 2006 is verlopen. Dus daar moeten
we mee aan het werk. Overigens is dat net zo goed innovatie
en kennis opdoen. Dit toestel wordt onze demonstrator en we
verwachten hem uiterlijk 2022 volop in te zetten. ‘Demonstrator’
mag je ook vervangen voor ‘learner’, want elektrisch vliegen is
niet iets dat je zomaar kunt. Ten opzichte van een vliegtuig met
verbrandingsmotor is er een prompte en ook moeiteloos lineaire
vermogensopbouw waar je mee moet leren omgaan, terwijl ook
de instrumentatie, en niet te vergeten de vluchtplanning van
groot belang zijn.”
Redundante twin-motor aandrijflijn
Zijn er behalve deze elektromotor ook andere innovaties?
“Zeer zeker! Naast het innovatieve integrale ontwerp van de
Saluqi-motor hebben we een twin-motor aandrijflijn voor onze
DragonFly redundant uitgevoerd. Iets waar in de luchtvaartwereld
grote waarde aan wordt gehecht. Want als één motor uitvalt, heb
je altijd de andere nog. Betrouwbaarheid, kortom. Daarnaast leent
34-35-36-37_inholland.indd 36 12-04-21 13:43