Pagina 31 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2021

31
Interactieve productbeleving
Een eerste echte opdracht voor de start-up ontstond in de
ontwikkeling van een ‘virtuele interactieve showroom’, die tijdens
een beurs additioneel zou kunnen worden ingezet. Hartman:
“We zien eigenlijk al jaren dat de gaming wereld voorop loopt.
Vanuit de industrie wordt uiteraard gebruik gemaakt van ini-
tiële platformen, zoals Solid Works en Autodesk. Op zich nuttige
software, maar niet iets waar je qua presentatie en beleving wat
mee kan.” In 2019 werd op een beurs in Las Vegas een nog vrij
statische showroom gepresenteerd. Een mooie eerste aanzet en
een moment waarbij extra wensen als het animeren en zelfstan-
dig bewegen van de robot al snel naar voren kwam. Hartman:
“De meerwaarde zit juist in de vrijheidsgraden die je zo’n robot
meegeeft. Je wilt als klant per model kunnen bekijken hoe een
positie bereikt kan worden. Je krijgt dan veel meer beleving bij
verhoudingen en grootten. Wij verkopen grote en kleine robots,
de verschillen worden dan veel tastbaarder. In plaats van foto &
folder die je op de tafel legt.”
Game design technologie
Ook Lucien Kouwenhoven, directeur van SigmaControl zag
direct de potentie om het ambitieuze project met de deltarobot
van Codian Robotics te ondersteunen met hard- en software van
het Oostenrijkse SigmaTek. “Wij leveren I/O en as-modules uit
de S-Dias range, uiterst compact en razendsnel. En zeer gebrui-
kersvriendelijk te programmeren met het licentievrije OOP Lasal
Anouk Schop, Wessel Poldervaart en Johan Reijers (v.l.n.r.) zijn XR4Industry gestart om game design
technologie in te zetten voor robot- en machinebouw
Vanuit de Lasal All-In-
One engineeringsuite
wordt zowel hardware
als de digital twin
aangestuurd
T
wee gedreven stagiaires in hun wens om zelf te gaan
ondernemen de nodige ondersteuning bieden, is wat
Johan Reijers als initiatiefnemer van het Tech-Lokaal de
afgelopen jaren aardig heeft bezig gehouden. Het heeft geresul-
teerd in een nieuw bedrijf XR4Industry, waar met nieuwe pro-
ducten het potentieel van Industrie 4.0 wordt benut om het mkb
te ondersteunen bij digitale uitdagingen in de smart industrie.
Maar daar ging wel wat aan vooraf. “Wij zijn een organisatie die
educatieve lesstof ontwikkelt voor jongeren en waren eigenlijk
altijd bezig met simpele robotjes,” zegt hij. Tot de tijd rijp werd
voor een echte robot uit de industrie en Freek Hartman, CEO
van Codian Robotics zo vriendelijk was er één ter beschikking
te stellen.
Codian Robotics is the Leading Innovator op het gebied van
pick & place robots. Robots die worden gebruikt voor snelle pro-
cessen. De robots van Codian Robotics worden zonder besturing
geleverd, waardoor de besturing van de machine, waar de robot
in hangt, gebruikt kan worden voor de aansturing van de robot.
De directeur uit Ede was tijdens zijn bezoek geïnspireerd geraakt
door een VR-project waar de medeoprichters Anouk Schop (media
design) en Wessel Poldervaart (applicatieontwikkeling) mee bezig
waren. Een uiterst luxe jacht werd met behulp van software uit
de gamewereld volledig virtueel gemaakt en kon met 3D-bril in
rond gewandeld worden. Hoe fantastisch zou het zijn de complete
range aan deltarobots op deze manier niet alleen te presenteren,
maar ook te gaan beleven, dacht hij. >
Freek Hartman, Founder Codian Robotics:
“Virtueel tastbaar
maken van onze
robots is een
interessante
meerwaarde”
30-31-32_sigma.indd 31 12-04-21 15:18