Pagina 28 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | april 202128
M
ammoet-engineer Maarten Bakker
legt uit dat een verfijnd samenspel
met de getijden nodig is om veilig en
efficiënt te kunnen werken. “Hoe geavanceerd
onze installaties ook zijn; we blijven afhankelijk
van Moeder Natuur. Alles draait om het juiste
moment, dan móet het gebeuren. Staat het
water te hoog of te laag? Dan kan de operatie
niet doorgaan. Gelukkig is het juiste moment goed
te bepalen, onder andere op basis van data van
Rijkswaterstaat. Precies op dat moment móeten
we op onze materialen kunnen vertrouwen.”
Downtime is desastreus
Bakker geeft de noodzaak aan van betrouwbare
leveranciers, in dit geval De Graaf Aandrijvingen.
De Graaf leverde de aandrijving voor De Schelde,
bestaande uit planetaire tandwielkasten (STM
SpA), hydraulische motoren (Bosch Rexroth) en
rondsels (Machinefabriek Krimpen). Dat De Graaf
voor de hydrauliek bij Bosch Rexroth terechtkwam,
is geen toeval. Het bedrijf is Certified Excellence
Partner van Bosch Rexroth, en ook Mammoet heeft
een positieve historie met het Boxtelse bedrijf.
Bakker: “Of we een stem hadden in de keuze
voor de motoren? Zeker. Maar we staan volledig
achter de keuze van De Graaf. Een groot deel van
onze vloot, lieren, kraanaandrijvingen… Mammoet
ademt Bosch Rexroth. We zullen nooit kiezen
voor partners die inferieure kwaliteit leveren.
Downtime is desastreus in onze branche, het risico
daarop weegt nooit op tegen de investering aan
de voorkant.”
Henk Veulings, Technical Sales Manager van
De Graaf Aandrijvingen, is eveneens duidelijk in
zijn oordeel: “Bosch Rexroth motoren zijn gewoon
de beste. Qua prestaties en capaciteit, maar ook
als je kijkt naar bijvoorbeeld levensduur.” Het
resultaat is een state-of-the-art aansturing van
de ballastpompen en spudpaalaandrijving. Zestien
‘hydraulische paradepaardjes’, zoals Veulings ze
noemt, zorgen voor feilloos controleerbare spud-
palen en dus een stabiel ponton.
Krachtpatser van formaat
Het unieke van ponton De Schelde: het is
mobiel, ondanks de indrukwekkende afmetin-
gen van 85 m x 22 m en een spudpaallengte van
25,5 m. Daardoor kan Mammoet het naar diepere
wateren brengen voor een gecontroleerde afzink
of opdrijving. Een gemiddeld casco van een jacht
weegt zo’n duizend ton, ruimschoots minder dan
het maximale afzinkgewicht van 2000 ton. Dat
maakt van De Schelde een krachtpatser van for-
maat. Verder is de aandrijving voorzien van een
rondsel met een module 30 met acht tanden. De
tandwielkast met hydraulische motor heeft een
koppelpiek van 90.000 Nm. Ook bijzonder is de
gemodificeerde ‘handrem’ van de zestien tand-
wielkasten. Die is snel en eenvoudig handmatig
te bedienen, om fluctueringen in het waterniveau
accuraat te kunnen volgen.
Mobiele voordelen
De mobiliteit van De Schelde levert grote voor-
delen op ten opzichte van de traditionele aanpak.
||| DE GRAAF AANDRIJVINGEN
De Graaf Aandrijvingen is gespecialiseerd
in mechanische aandrijfoplossingen, rem/
koppelingen, tandwielkasten en motoren. Ook
biedt De Graaf een uitgebreid programma aan
koppelingen, tandwielkasten, draaikranslagers,
lieren en rijaandrijvingen. Het bedrijf (gevestigd
in Capelle aan den IJssel) is met name actief in
de branches Offshore, Maritiem, Olie & Gas,
Algemene- en Mobiele industrie.De Graaf Aandrijvingen leverde de spudpaalaandrijving voor De Schelde, bestaande uit planetaire
tandwielkasten, hydraulische motoren en rondsels
De mobiliteit van De Schelde is een uitkomst voor veel scheepswerven
26-27-28-29_boschrexroth.indd 28 12-04-21 16:17