Pagina 45 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2019

45
Actief energiemanagement
voor drive controllers
TEKST / Chris Liebermann, Werbekoch GmbH
FOTO’S / Michael Koch GmbH
Bij de constructie van machines is de aandrijftechniek een omvangrijk en inspannend thema. De keuze
en optimalisering is een grote uitdaging voor alle betrokkenen. Er moet niet alleen rekening worden
gehouden met de soort aandrijftechniek zelf, maar ook met de individuele eisen van de machine zelf
en van haar gebruikers. Bij de elektrische aandrijftechniek is de steeds optimale voeding met de juiste
hoeveelheid energie daarbij de kers op de taart, waarbij de bijbehorende voordelen voor de exploitant het
beslissende verschil met de concurrentie kan vormen. MICHAEL KOCH biedt hiervoor een oplossing.
C
ontinue verliezen van elektrische energie bij korte
cyclustijden zijn tegenwoordig evenmin tolera-
bel als uitval van machines of verlies van data
die worden veroorzaakt door variaties in het net.
Ook zouden ongewenste piekbelastingen voor het
stroomnet tot het verleden moeten behoren. Bij alle genoemde
gevallen helpt een actief energiemanagementsysteem, dat de
energie-eenheid van de toegepaste drive controller regelt en ook
optimaliseert (onder een drive controller kan zowel een frequen-
tie- als een servoregelaar worden verstaan). De voordelen gaan
echter veel verder dan het thema elektrische energie.
Combinatie opslag en drive controller
Drive controllers zijn in de elektrische aandrijftechniek de spil
in een aandrijfsysteem. Omdat deze apparaten de wisselstroom
uit het net eerst omzetten in gelijkstroom en deze vervolgens
in de passende wisselstroom voor de motor, worden ze ook
omvormers genoemd. Vervolgens genereert deze ‘omgevormde
wisselstroom’ de gewenste richting en het toerental van de aan-
drijving. Voor de functionaliteit van de drive controller is daarom
het management van het energieniveau van groot belang.
Hier komt de Dynamische Speicher Manager DSM 4.0 van
Michael Koch GmbH om de hoek kijken. Deze stuurt de energie-
‘De keuze van de soort opslag is
afhankelijk van de eisen van de
exploitant en de sterkte van het net’ >
DSM 4.0 is de actieve
verbinding tussen elektrische
opslagcomponenten en het
interne gelijkstroomcircuit van
de één- of meerassige drive
controllers. Daarvoor bieden
ze verschillende elektrische
opslagmedia aan: batterijen,
elektrolytische condensatoren
en supercondensatoren. Deze
installatie toonde Koch GmbH op
de SPS IPC Drives in Neurenberg
(FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
huishouding van het aandrijfsysteem aan. DSM 4.0 is de actieve
verbinding tussen elektrische opslagcomponenten en het interne
gelijkstroomcircuit van de één- of meerassige drive controllers.
Daarvoor bieden ze verschillende elektrische opslagmedia aan:
batterijen, elektrolytische condensatoren en supercondensatoren.
Wat de energiehuishouding van de drive controller ook aan
eisen stelt, de dynamische opslagmanager zal ze zo snel uitvoeren
dat het voor de machine quasi onopgemerkt gebeurt. De DSM 4.0
zorgt er in elke situatie voor dat het optimale vermogen op elk
tijdstip beschikbaar is, zowel positief als negatief.
Meestal worden de volgende vier varianten voor toepassings-
gevallen alleenstaand of gecombineerd gevraagd.
1. Management remenergie
Het klassieke geval van een bufferfunctie voor de remener-
gie wordt gekenmerkt door korte cyclussen en zeer frequente
herhalingen. Het gevolg van het gebruik van een actief energie-
managementsysteem is een hoger energetisch rendement. De
Dynamische Speicher Manager DSM 4.0 neemt in een dergelijke
situatie automatisch remenergie op uit het systeem. Hij zorgt
dus voor negatief vermogen, dat anders alleen een sterke schom-
meling van de spanning zou veroorzaken. Indien gewenst kan
de opgenomen remenergie verder worden teruggevoerd naar
de drive controller. Tegelijkertijd zorgt deze functie voor meer
rust en stabiliteit in de elektronica van de drive controller. Op
deze manier beschermt DSM 4.0 de aandrijfelektronica vooral bij
korte harde cyclussen, wat de levensduur verlengt en ongeplande
uitval vermindert.
Zo ver de mechanica dat toelaat, kunnen aandrijfsystemen
sneller draaien. Dat betekent dat de opbrengst en daarmee de
productiviteit van de machine toeneemt. Dit gegeven heeft in
ondernemingsbeslissingen vaak een hogere prioriteit dan het
44-45-46-47_koch.indd 45 09-04-19 08:39