Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2019

43
‘De nieuwe aandrijving is
25 procent effi ciënter ten
opzichte van traditionele
hydraulische systemen’
toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig.” De
besturing is eenvoudig en doordat er minder componenten nodig
zijn, is er ook minder risico op onvolkomenheden en er is sprake
van minder onderhoud. Dit is aangetoond met onderhoudsanaly-
ses. “Interessant voordeel voor de aannemer is dat verschillende
civiele voorzieningen, zoals de kelder voor een hydraulisch aggre-
gaat, niet meer nodig zijn,” verklaart Wintjes verder. Bovendien
is de nieuwe techniek 25 procent effi ciënter ten opzichte van
traditionele systemen, en draagt de aandrijving zodoende bij
aan het minimale energieverbruik van de sluis.
Veiligheid
De veiligheid is gewaarborgd door een separaat veiligheids-
systeem. “Elke applicatie vereist een veiligheidsanalyse waaruit
naar voren komt welke veiligheidsvoorzieningen er getroffen
moeten worden. Dit wordt dan in het systeem verwerkt door
middel van sensoren, aansturing en besturing. In Sluis Eefde
zijn verschillende veiligheidsfuncties voorzien.” Door een extern
(hand-gedragen en/of handbediend) aggregaat te verbinden
aan de cilinder is er ook handbediening mogelijk in geval van
stroomuitval.
Zowel de puntdeuren als de segmentdeur worden geopend
en gesloten met het innovatieve type cilinder. Een bewuste keuze
volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat. “In het nieuwe
systeem voor Sluis Eefde worden de cilinders aangedreven door
de powerunit die zich achterop de cilinder bevindt. Dit bespaart
niet alleen veel ruimte, de belangrijkste overweging is dat dit
Thomas Wintjes: “Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal
geconstrueerde cilinders” (FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
Het sluiscomplex in Eefde heeft een monumentale status (FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
type cilinder beter bestand zal zijn tegen een eventuele aanva-
ring dan een conventioneel systeem. De cilinders bevatten veel
minder olie dan de gebruikelijke hydraulische systemen met
leidingwerk en aggregaat. Hierdoor is het risico op milieuschade
aanzienlijk kleiner.”
Monumentale status
De tweede sluiskolk wordt gebouwd aan de noordkant van de
huidige sluiskolk. De nieuwe sluiskolk wordt geschikt voor sche-
pen van 110 m x 11,4 m en een vaardiepte van maximaal 3,5 m. Aan
de kant van de IJssel sluit deze met puntdeuren en aan de kant
van het Twentekanaal in de toekomst met de segmentdeur. Het
bestaande sluiscomplex maakt gebruik van hefdeuren. Gezien de
monumentale status van dit sluiscomplex is ervoor gekozen om
de tweede sluiskolk te voorzien van keermiddelen die niet zicht-
baar boven het maaiveld uitsteken (geen portalen). Het zogeheten
Bovenhoofd van de sluis wordt voorzien van de segmentdeur
en het Benedenhoofd van puntdeuren. Het Twentekanaal wordt
kunstmatig op niveau gehouden met behulp van gemalen. Het
hoogteverschil tussen het waterniveau in het kanaal en de IJssel
is afhankelijk van het niveau van de IJssel, en kan oplopen tot
ruim 8 m. Bij een calamiteit met de sluisdeuren, waarbij een
open verbinding tussen het kanaal en de IJssel ontstaat zou het
kanaal leeg kunnen stromen, het achterland in. Dit wordt als een
top-risico van deze sluis beschouwd.
De combinatie Lock-to-Twente (L2T; combinatie Mobilis
TBI en Croonwolter&dros) heeft de opdracht gekregen van
Rijkswaterstaat voor de bouw van deze tweede sluiskolk, waar-
mee wachttijden fl ink gereduceerd worden en de economie van
Twente een boost moet krijgen. Na de realisatie van de tweede
sluiskolk wordt de bestaande sluis, met hefdeuren, gerenoveerd
waardoor de overlast voor de scheepvaart tijdens die werkzaam-
heden grotendeels wordt voorkomen. <
www.boschrexroth.com
www.rijkswaterstaat.nl
40-41-42-43_boschsluisdeur.indd 43 09-04-19 08:39