40
Waterbouwkundige innovatie
met elektro-hydraulische
actuatoren
TEKST / Edwin Rensen
Voor het eerst wordt in Nederland een
segmentdeur toegepast in een schutsluis.
En wel bij Sluis Eefde in het Twentekanaal.
Voor de aandrijving van de segmentdeur wordt
gebruik gemaakt van een nieuwe hybride
aandrijftechniek van BOSCH REXROTH.
Deze combineert de voordelen van een
elektromechanische lineaire actuator met die
van een klassieke hydraulische aandrijving. De
nieuwe elektro-hydraulische aandrijving kan
beter overweg met stootbelasting en is
25 procent efficiënter ten opzichte van
traditionele systemen.
Een 3D-model van de segmentdeur met de elektro-hydraulische actuator
AANDRIJFTECHNIEK | april 2019
R
ijkswaterstaat realiseert bij Sluis Eefde in het
Twentekanaal een tweede sluiskolk met een aantal
waterbouwkundige innovaties. De plaatsing van
een segmentdeur is bijzonder, net als de aandrij-
ving met een elektro-hydraulische actuator. Het
gebruik van een segmentdeur als noodkering komt wel vaker
voor. Een noodkering wordt echter sporadisch ingezet, terwijl
een sluisdeur tientallen keren per dag bewogen wordt. En dat
is wat bij Sluis Eefde staat te gebeuren. Het vergt specifiekere
ontwerpeisen. Anders dan de traditionele hef- of draaideuren,
bestaat deze kering uit een halfronde deurconstructie die bij
opening van de sluis in de sluisbodem verdwijnt om de schepen
doorgang te verlenen.
In de bodem
De segmentdeur heeft een bolling. Hij draait om zijn as
weg in de bodem als de sluis open gaat en vanuit de bodem 90
graden omhoog om de sluis te sluiten. Een groot voordeel van
een segmentdeur is dat hij tegen de stroom in nog kan sluiten.
Ook bij calamiteiten, als water onder hoge druk de sluis bin-
nenstroomt, kan de segmentdeur dicht. Dat is belangrijk voor
de veiligheid van het Twentekanaal. Bovendien is dit type deur
makkelijk te onderhouden. Bij staalbedrijf Hollandia Infra in het
Zuid-Hollandse Krimpen a/d IJssel is deze segmentdeur ontwor-
pen en wordt momenteel gebouwd.
Elektro-hydraulisch
Bijzonder is de elektro-hydraulische actuator die Bosch
Rexroth voor deze deur levert. Indien de deuren aangevaren
worden door een schip, zal ook het bewegingswerk waarmee
de deuren worden aangedreven ongewenst belast worden. Om
bij een aanvaring schade aan het bewegingswerk zoveel mogelijk
te voorkomen en daarmee reparatietijd te beperken, is geko-
zen voor hydraulische cilinders, die beter overweg kunnen met
stootbelasting.
“Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor
en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging,”
legt Thomas Wintjes, Sales Engineer Linear Actuators bij Bosch
Rexroth, uit. “Het gaat om een compleet gesloten systeem met
speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen
beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder.
Hierdoor is tien tot twintig keer minder olie nodig en wordt de >
40-41-42-43_boschsluisdeur.indd 40 09-04-19 08:38