37
Innovatief klemsysteem
maakt kleinere
aandrijving mogelijk
S
onplas, gevestigd in de buurt van
München, bestelde tot dat moment
vooral kleine stootdempers en indus-
triestootdempers. Dat deed het bedrijf
bij ACE. “Vanwege speciale eisen aan
een bepaald onderdeel kwamen deze componenten
in dit geval echter niet in aanmerking. Ik wist echter
dat klemelementen dit probleem in theorie zouden
moeten kunnen oplossen. Toen ik op de website van
ACE zag dat het bedrijf deze verkoopt, heb ik direct
contact gezocht met het productmanagement,”
vertelt Lukas Sepaintner, constructeur van Sonplas.
Ondersteuning aandrijving
Sonplas werd 25 jaar geleden opgericht. Het
bedrijf is inmiddels marktleider op het gebied van
montage- en testinstallaties en biedt haar klanten
pasklare oplossingen. Door een eigen Research &
Development-afdeling is Sonplas altijd op de
hoogte van de nieuwste technische eisen die de
markt stelt – en kan er, veel belangrijker, ook aan
voldoen. “Vooral bij het vertragen van aandrijfme-
chanismen maken we graag gebruik van de pro-
ducten van ACE, omdat ze kwalitatief hoogwaardig,
innovatief en veelzijdig zijn. Daarnaast is de ser-
vice precies wat we ervan verwachten: ongecom-
pliceerd en doelgericht. In dit geval ging het erom
de elektrische aandrijving van de testinstallatie te
ondersteunen.”
Fixatie meetkop
“Op een vooraf gedefi nieerd moment blokkeert
de aandrijving de meetkop,” vult Sepaintner aan.
De servomotor van de aandrijving schakelt zichzelf
Of het nu om elektromobiliteit, luchtvaarttechniek of veiligheidssystemen in auto’s gaat: een
testinstallatie moet niet alleen doen waarvoor deze bedoeld is, maar ook zo effi ciënt en goedkoop
mogelijk werken. Om dat voor elkaar te krijgen heeft SONPLAS GMBH uit Duitsland, specialist op het
gebied van montage- en testinstallaties, in één van zijn nieuwste testbanken innovatieve klemelementen
verwerkt.
dan uit, zodat de meetkop niet meer kan bewe-
gen. Om er honderd procent zeker van te zijn dat
hij ook echt op zijn plek blijft, worden vervolgens
de klemelementen geactiveerd. Daarna wordt het
te testen onderdeel onder druk gezet, zodat een
tegenkracht van ongeveer 5 kN ontstaat. Na een
test van 30 seconden wordt de druk uitgeschakeld.
Zo valt ook de tegenkracht weg. Vervolgens worden
de klemelementen gelost en de elektrische aan-
drijving keert terug naar zijn uitgangspositie. De
meetkop zelf loopt over twee geleidingswagens.
De assen die door de klemeenheden heen gaan, >
< Deze testinstallatie wordt gebruikt
bij diverse klanten van Sonplas en moet
bovendien 120 testsituaties per uur
aankunnen
Een klemelement in
doorsnee verduidelijkt
de werking
36-37-38_ace.indd 37 09-04-19 08:37