Pagina 31 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2019

31
baarheid van railvoertuigen verhogen en een
significante bijdrage leveren aan het verlagen van
de gebruikskosten van een railsysteem. Daarbij
worden tevens de prestaties én de veiligheid
verder verhoogd. Inmiddels loopt een pilotpro-
ject waarbij een testvoertuig in een tram wordt
gebruikt.
Kostenverlaging windturbine-exploitanten
Ook bij windturbines kunnen de digitale
oplossingen bijdragen aan een hogere efficiëntie
en een geoptimaliseerd prestatiemanagement.
ZF biedt exploitanten hiervoor een systeem dat
continu de complete aandrijflijn van de wind-
turbine monitort wanneer deze in werking is.
De hierbij gegenereerde data worden ook in dit
geval naar het open en cloud-gebaseerde ZF IoT
platform verstuurd. Op basis van deze gegevens
kunnen operators de conditie van de transmissie
op afstand monitoren en aankomend benodigd
onderhoud tijdig inplannen. Tevens zijn de ver-
bonden windturbines hierdoor in staat de beste
bedrijfsmodus te berekenen voor de huidige
weerstoestand en zo de energieopwekking opti-
maliseren. Dit voorkomt onder andere overbe-
lasting van de transmissie en stelt de operator
in staat om benodigd onderhoud te voorspellen
terwijl hij tevens de belasting van de windtur-
bine kan verbeteren. De hogere efficiëntie en de
kortere stilstandstijden verlagen uiteindelijk de
bedrijfskosten voor producenten en operators en
Het cloud-gebaseerde IoT platform van ZF
maakt het mogelijk om windturbines op
afstand te monitoren en tevens de beste
bedrijfsmodus te berekenen voor alle
weersomstandigheden (BEELD: ZF)
||| TESTBANK ELEKTRISCHE AANDRIJVINGEN
Het toenemend gebruik van elektrische voertuigen vraagt om nieuwe testfaciliteiten voor elektrische aandrijvingen. Deze nieuwe testbanken onderscheiden zich
van testbanken voor conventionele motoren en transmissies door onder meer de hoge toerentallen die oplopen tot 23.000 min-1 en de geometrische kenmerken
van de e-assen. De derde generatie E-Mobility EOL-testbank van ZF, gepresenteerd op de Hannover Messe, voldoet aan de eisen die voortvloeien uit de transitie
naar elektrische mobiliteit. De belangrijkste componenten in deze testbank zijn de accu-simulator voor het voeden van de aandrijfmotor evenals twee krachtige
aandrijfmodules met een nominaal vermogen tot 200
kW en een askoppel tot 10.000 Nm. De aandrijfunit
bestaat in de basis uit een watergekoelde asynchrone
motor die wordt gekoppeld aan het te testen component
via een koppeling en een aandrijfrondsel met getande
as. Vervolgens worden diverse eigenschappen getest
waaronder het geluidsniveau (contactgeluid en luchtgeluid),
efficiëntie, maximaal werkpunt en functies als handrem of
oliepomp. Daarbij worden aanvullend een efficiëntie- (VLTP)
en hoogspanningstest uitgevoerd. ZF biedt functionele
testbanken voor elektrische aandrijvingen die bestemd zijn
voor zowel prototypes als hoogvolume applicaties. Daarbij
zijn cyclustijden vanaf 90 seconden haalbaar. Een verbeterde
en effectievere evaluatie van de productgegevens gedurende
de levensloop kan tot slot bijdragen aan een kostenreductie
van zowel het huidige product als zijn opvolger. Hiervoor
is wel een koppeling nodig tussen de gegevens vanuit de
afdelingen R&D, productie en EOL-testen én de evaluatie van
klantdata.
hiermee de productiekosten voor windenergie in
het totaal.<
www.zf.com
De ZF functionele testbank voor elektrische aandrijvingen (FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
30-31_zfpredictive.indd 31 09-04-19 08:36