Pagina 30 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | april 201930
Data industriële
transmissies
realtime beschikbaar
Met haar systeem- en netwerkkennis biedt ZF
oplossingen voor de toepassing van predictive
maintenance (voorspellend onderhoud) in ieder type
industriële aandrijving. Of het nu gaat om windturbines
of railvoertuigen. Voor deze oplossingen wordt gebruik
gemaakt van een cloud-gebaseerd IoT platform als
algemene basis voor alle predictive maintenance
functies. Op de Hannover Messe presenteerde ZF het
complete portfolio voor de digitale toekomst van
industriële technologie.
?
Het intelligente transmissiesysteem van ZF monitort de conditie van de railaandrijvingen en voorkomt hiermee
onverwachte stilstand (BEELD: ZF)
E
en maximale efficiëntie tegen de laagst
mogelijke kosten. Dat zijn de eisen die in
deze tijd worden gesteld aan industriële
technologie applicaties. Ongeplande stilstand is
in dat kader één van de belangrijkste aandachts-
punten: wanneer een systeem onverwacht uitvalt,
krijgen bedrijven vaak te maken met grote verliezen.
Reden genoeg voor ZF om digitale oplossingen te
ontwikkelen die te koppelen zijn aan uiteenlopende
systemen, sensoren en het IoT platform. Dit in het
kader van predictive maintenance waarmee stil-
stand is te minimaliseren en de betrouwbaarheid
en beschikbaarheid van industriële aandrijvingen
te verhogen. Voor deze oplossingen combineert
het technologiebedrijf smart-sensor-systemen met
uitgebreide netwerkkennis en hardware-expertise
teneinde intelligente mechanische systemen te
realiseren. “ZF is daarbij in de unieke positie dat
we alle competenties die nodig zijn voor predictive
maintenance onder één dak verenigen,” zegt Dr.
Klaus Geißdörfer, hoofd van de industriële tech-
nologie divisie bij ZF. “Dit biedt ons de mogelijk-
heid om aan onze klanten oplossingen te bieden
die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften en
in staat zijn de efficiëntie van hun applicaties te
maximaliseren en de bedrijfslasten te reduceren;
onafhankelijk van de applicatie.”
Vraaggestuurd onderhoud
De digitale toepassingen vinden onder
andere hun weg in de railsector. Hier is een
toenemende vraag naar monitoringsystemen
voor de aandrijving van railvoertuigen waarbij
onder andere een constante dataconnectiviteit
en automatische evaluaties een rol spelen.
Met het intelligente transmissiesysteem voor
spoorwegtoepassingen, ontwikkelde ZF een
oplossing die ‘state-of-the-art’ sensorsystemen
combineert met data-analyse tools. Dezelfde
technologie houdt continu de ‘conditie’ van de
aandrijving in de gaten en maakt hiermee vraag-
gestuurd onderhoud mogelijk. Zo controleert
het intelligente condition monitoring systeem
connect@rail bijvoorbeeld lagers, tandwielen en
transmissiebehuizingen en herkent in een vroeg
stadium potentiële storingen. Gelijktijdig zijn
met dezelfde technologie verschillende oliepa-
rameters te monitoren. Deze zijn weer apart in
verband te brengen met het huidige tempera-
tuurverloop van de rollagers en de transmissie-
olie. Het ZF IoT platform verzamelt de gegevens
van alle sensoren en slaat deze lokaal of in de
cloud op. Vervolgens zijn de gegevens realtime
bereikbaar via bijvoorbeeld een smartphone.
Met deze functies kunnen intelligente
transmissiesystemen de efficiëntie en betrouw-
TEKST / ZF, Marjolein de Wit-Blok
30-31_zfpredictive.indd 30 09-04-19 08:36