Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2019

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2019 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
T
erwijl ik deze column schrijf ben ik net terug van de Hannover
Messe en staat mijn koffer alweer klaar om naar de Bauma in
München te gaan. Tegelijkertijd met de Hannover Messe vond
de beurs Automation in Den Bosch plaats en als de Bauma
plaatsvindt is er tegelijkertijd ook de beurs Maintenance Next
in Ahoy Rotterdam. Gezien ons kleine redactieteam moet je keuzes maken.
Dan kies ik toch voor de beurzen waar er op het gebied van techniek het meeste nieuws te halen valt,
die in het buitenland. Duitsland is voor de industrie nog altijd één van de belangrijkste landen waar
grote en kleinere bedrijven van over de hele wereld hun innovaties tonen. En dat veel Nederlanders
daar net zo over denken, blijkt uit het aantal Nederlandse bezoekers dat dit jaar de Hannover Messe
bezocht. Met 5900 landgenoten stonden we op de derde plaats. Opvallender is het land op de tweede
plaats, China. Er kwamen dit jaar maar liefst 7200 mensen uit dit enorme land. Met touringcars vol
werden ze ’s morgens afgezet en ’s avonds weer opgehaald.
Bij de exposanten zien we ook een verschuiving en staan diverse bedrijven met aandrijftechniek
uit China op steeds grotere stands. Waar sommige van deze bedrijven kiezen voor een volledige
Chinese standbemanning en communicatie in het Engels nagenoeg niet mogelijk is, zijn er ook
Chinese bedrijven die op bepaalde key-posities Duitsers of Nederlanders neerzetten. Al pratende met
deze mensen hoor je dat hun doelstellingen vooral gericht zijn op groei en de investeringen vanuit
China moeten dit bewerkstelligen. Dat er nieuwe fabrieken worden geopend in zowel China als andere
Aziatische lageloonlanden en dat dit gebeurt met eigen financiële middelen. Cash dus! Maar ook
Duitse bedrijven investeren nog steeds in nieuwe fabrieken in Azië hoorden we in Hannover. Want, net
als Nederland, schreeuwt de Duitse economie om technisch geschoolde werknemers. En als die er niet
zijn, moet je andere middelen aanwenden.
Er zijn momenteel ook geluiden dat bepaalde trends, waaronder de groei in elektromobiliteit,
bepaalde bedrijfstakken in Duitsland kunnen gaan bedreigen. Hoeveel machinebouwers zijn er
immers afhankelijk van de productie van brandstofmotoren? Dat die groei in elektromobiliteit zich
inmiddels niet meer beperkt tot alleen personenwagens, gaan we bekijken op de Bauma. Diverse
fabrikanten van bouwmachines hebben al aangekondigd met volledig elektrische versies te komen,
let wel, productiegereed en het prototypestadium voorbij. Dat betekent dat de leveranciers van de
aandrijftechniek van die bouwmachines ook het nodige nieuws te melden hebben. Diverse gesprekken
staan al ver van tevoren ingepland. Dat moet ook wel, want waar in Hannover zo’n 215.000 bezoekers
de entreepoortjes passeerden, verwacht men dat bij de Bauma dit jaar bijna 600.000 geïnteresseerden
komen kijken en praten! Dat wordt dringen…
Beursgesprekken
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Hydrauliek en veiligheid Tata Steel | Focus op totaalpakket aandrijvingen | AM biedt voordelen vliegtuigindustrie
| Innovatieve theatertechniek in
Koninklijke Opera Stockholm:
‘The show must go on’
#3 | 2019
01_cover.indd 1 08-04-19 10:54
De Koninklijke Opera in
Stockholm uit 1898 werd
onlangs voorzien van
innovatieve theatertechniek
‘Made in The Netherlands’.
STE Trekwerk en Nidec
werken al jaren samen in de
theaterindustrie, waarbij
Nidec als technologiepartner
vooral meedenkt als het
op de aandrijftechniek
aankomt.
Nidec Netherlands BV
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
Info.nl@mail.nidec.com
www.nidec-netherlands.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 09-04-19 08:33