Pagina 47 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2018

46 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
Hoe enthousiast mensen uit de tech-
niek ook zijn over hun vakgebied, het is
en blijft schijnbaar lastig om dit enthou-
siasme over te brengen op een nieuwe
generatie die grotendeels geen idee
heeft wat er in deze wereld gebeurt.
Eén van de mogelijkheden om dit
te verbeteren is dan ook om de jeugd
zo vroeg mogelijk in aanraking te bren-
gen met techniek. Niet omdat ze tech-
niek leuk moeten vinden, maar wel
om te ontdekken of techniek hen even-
tueel aanspreekt en een optie is ‘voor
later’.
Basisschool
Anca Noordhoff, projectcoördinator bij
FEDA geeft aan: “Omdat veel basisscho-
len grotendeels met vrouwelijke docen-
ten werken die meestal niet technisch
onderlegd zijn, kun je hier niet verwach-
ten dat er massaal liefde voor techniek
Jong geleerd….
wordt overgedragen. Ook van huis uit
lijkt het niet eenvoudig. Om die reden
is het goed dat verschillende bedrijven
en organisaties initiatieven nemen om
techniekles te geven op school. FEDA
heeft bijvoorbeeld de Techniekbox
ontwikkeld die basisscholen eenvoudig
kunnen aanvragen en waarbij ze bege-
leid worden door professionals wanneer
de leerlingen hiermee aan het werk
gaan.”
Snuffelstage
Maar bij de basisschool stopt het
natuurlijk niet. Ook – of juist? – op de
middelbare school moeten leerlingen
een profiel kiezen en zijn er dus bij
gebaat om te weten wat er in de tech-
nische wereld mogelijk is. Dit is onder
meer mogelijk via de ‘ambassadeurs
van techniek’ die door verschillende
organisaties worden geleverd om zo op
verschillende manieren de leerlingen te
informeren en motiveren.
Een effectieve manier is verder de zoge-
naamde ‘snuffelstage’ die leerlingen
van onder andere 4HAVO doorlopen.
Een mooi voorbeeld hiervan is Luna van
het Alfrink College in Zoetermeer die de
mogelijkheid kreeg om bij Festo haar
tweedaagse stage te lopen. Haar onder-
zoeksvraag was of een technisch beroep
iets voor vrouwen in het algemeen en
voor haar in het bijzonder is; een vraag
die ze in haar eindverslag volmondig
met ‘ja’ beantwoordde.
Luna: “Ik dacht altijd dat techniek niks
voor mij zou zijn. Ik heb wel een tech-
niekprofiel, maar dat zou niet betekenen
dat ik ook wat in de techniek zou willen
doen. Ik dacht eigenlijk dat techniek te
maken had met grote machines of met
hele kleine draadjes, maar dat is hele-
maal niet het geval. Daarbij heb ik bij
Festo gezien dat het in een bedrijf heel
belangrijk is om de techniek te combi-
neren met communicatie met klanten,
waardoor er van eenzijdige werkzaam-
heden geen sprake is!”
Anca Noordhoff: “Een mooi voorbeeld,
dat laat zien op welke manier slechts
twee dagen kunnen bijdragen aan het
vormen van een reëel beeld over de
technische wereld bij jongeren. Wat
dat betreft zou ik technische bedrijven
aanraden om zich te melden bij plaat-
selijke middelbare scholen met moge-
lijkheden voor dit type stage; het gaat
immers ook om hun toekomstig perso-
neel!”
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 47
Het nijpend tekort aan technici is een thema dat FEDA al langer aan het hart gaat. Om
die reden maakt de branchevereniging zich enerzijds hard voor het enthousiasmeren
van jongeren voor de technische branche – jong geleerd is immers oud gedaan! – en
ondersteunt anderzijds op alle mogelijke fronten de ontwikkeling van goede oplei-
dingen.
3
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
FEDA-opleidingen
In het kader van ‘een leven lang leren’
investeert FEDA niet alleen in samen-
werking met reguliere technische
opleidingen – bijvoorbeeld door het
organiseren van de Young Professi-
onal Awards – maar tevens in eigen
technische opleidingen en publicaties.
Zo bestaat er een hele serie ‘Techni-
sche Leergangen’ waarin verschillen-
de onderwerpen op een praktische
en toegankelijke manier worden
benaderd. Bijvoorbeeld hydraulische
systemen, filtertechniek, tandwielkas-
ten, elektromotoren en pneumatiek.
Tevens is het ‘Rode Boekje’, over de
gevaren van werken met hogedruk
hydrauliek (injectieletsel), inmiddels
beschikbaar in verschillende talen;
dit op basis van vragen uit de markt.
‘Last but not least’ ontwikkelde FEDA
in eigen beheer de training ‘Veilig
werken met hydrauliek’ die inmiddels
succesvol is gegeven aan een groot
aantal leden en niet-leden.
De vraag: “Is een technisch beroep iets voor vrouwen in het
algemeen en voor mij in het bijzonder?” beantwoordde Luna
na haar ‘snuffelstage’ met een volmondig Ja!
2 I
ACTUEEL
Column
Me hanische a drijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als lev rancier mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium rbreed en vragen afnemers steeds mee om
t taaloplossing n. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
D omzet van mec anische aandrijftechni k (tandwi lkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ v n circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduidi g aandrijftechniek graag behouden voor on e technologiegro p.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Mot on & Drives’ onderde l
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- n
geno middelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een ap rte beurs waar de op aandrijftechni k gerichte FEDA-led n centr al staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robo ica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbla n te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Te wijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
construct e en componenten. Geen opha lbrug beweegt, geen aut rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
T adi i en inno atie
Aandrijftec iek mag dan w l traditio eel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie i het rende e t va tandwielkasten de afg lopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secreta iaat heeft o dergebracht.
Ook ons initiatief om op de W TS e inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen pr fileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinair oplossingen.
Maar daarvoor hoeven d componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek alt jd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever m eten doen dan nu geb urt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi str ven voor de komend jaren.
Dennis van Arkel is Ma ager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren ieuws:
Secr tariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder erantwoor lijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we j ren g le-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontst nd in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluit
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, ketting n, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ va circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze t chnologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ nderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- n
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt h t
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
1978 – 2018
SW_FEDactueel_April_DEF.indd 46 09-04-18 11:52
46 | AANDRIJVEN EN AUTOMATIS REN AANDRIJVEN EN AUTOMATIS REN | 47
Iets aankondigen is één, maar om het dan
ook waar te maken blijft een uitdaging.
Zeker in het geval van een fenomeen als
Business Intelligence (BI). Maar FEDA doet
wat wordt beloofd en de eerste uitrol van
het BI-dashboard is een feit. Al mogen
we volgens BI-expert Jo Jansen zeker niet
genoegzaam achterov r leunen. “Je zet
iets neer, krijgt d ar van de FEDA-l den
f edback op en dat gebruik je dan weer
voor verdere anvullingen en optimali-
saties,” zegt Jo Janse erover. “Klaar is
ons BI-platform dus oo . Maar we zijn
wel content met de reacties op de eerste
versie die nu draait.”
Veel stuu cijfers
Wat opvalt als we het BI dashboard
b kijken is nie all en de overzichtelijk-
heid, maar ook de v riëteit en diepgang
van de gepresenteerde informatie. Wat
staat er eigenlijk allemaal op? Jo Jansen
brandt los: “Inter ssant rapporten over
o twikkeli gen in de branche, NEVI
inkoopcijfers, cijfers over de industriële
productie in de Eurozone, de ontwikke-
lingen van grondstofpr jzen, CBS cijfers
en we maken analyses op b sis v n de
KvK nummers van FEDA-leden. Heel
ger cht dus. We kijken daarbij ni alleen
aar het verleden, maar ook naar de
toekomst en proberen richtingen aan
FEDA BI-dashboard V1.0 in de lucht
te geven tot bijvoorbeeld 2021 over de
te verwachten grondstoffenprijzen en
andere trends, waaron er ook die van
Industrie 4.0. Zie je dat de ontwikkelin-
gen in bijvoorbeeld de oil&gas/offshore
industrie en dalende lijn vertonen, dan
zijn dat us geen markt n waar je al
je marketing ctiviteiten op moet gaan
focussen. Ook ga n we macro-eco omi-
sche cijfers (export/import) van landen in
de Eurozone op de dashboards zetten,
zodat we de prestaties van Nederland
goed kunnen vergelijken met die van
andere landen. Een soort benchmark
dus. Via speciale BI- hemabijeenkom-
sten inventaris en we e wensen en
erv ringen van FEDA-le en, zodat we
de dasboards qua look & f el, maar
ok de gepresenteerde informatie nog
beter af kunnen stemmen p dat waar
onze leden behoeft aan hebb n. Ook
zijn we bezig met de voorb reidingen
voor BI-webinars die straks v a internet
te volgen zijn. Want we kun en ons
voorstellen dat FEDA-leden een beet-
je overdonderd worden door de infor-
matie die ze via de BI-dasboards boven
water kunnen halen. Wij gaan ze niet
alleen vertellen waar ze welke infor-
matie kunnen vinden, maar ook h e je
die moet interpreteren en vervolgens
gericht kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om
FEDA introduceert Engelstalige versie
van Technische Leergang Hydrauliek
Auteur Rob va n Brink o erhandig-
de onlangs het eerst xemplaar van de
nieuwe Engelstalige uitgave ‘Hydraulics’
aan Arjan Coppe s, be tuurslid van
de FEDA Technologiegroep Hydraulic
Solutions. “Inmiddels zitten we met
deze leergang hydrauliek al bij de zesde
gewijzigd druk en is he met ruim
40.000 verkochte exemplaren sinds de
introducti in 1989, en van de succes-
vol e uitgaven in de reeks. Die r eks
telt inmiddels al negen v rschillende
boekjes, waarvan ‘Hydrauliek leiding-
t chniek’ er ook in het Duits is. Momen-
teel zijn we bezig met de productie van
de tiende in de reeks, die over hogedruk
hydrauliek z l gaan n op de WoTS
geïntroduceerd zal wo den.”
Internatio alisering
“De Eng lstalige uitgave ‘Hydraulics’
hebben we gemaakt omdat we hier
vanuit de FEDA steeds meer vraag naar
kregen,” zegt Rob van den Brink erover.
“Veel bedrijven zijn in het buitenland
actief, maar ook werken r steeds m er
buitenlandse technici in Nederland.
Voor hen is Engels goed te volgen, beter
natuurlijk dan Nederl nds en dat g ldt
ook voor de boekjes die naar het buiten-
land gaan. We hebben de Engelstalige
versie inmiddels al naar Roemenië,
Si gapore n Vietnam
gestuu d. Maar ook
wordt deze Technische
Leergang Hydrauliek,
net als de ande e uitga-
ven, in zowel Nederland
als België gebruikt in et
nderwijs op Mbo- en
Hbo-niveau. De uitgave
Hydrauliek beha delt
het compl te spectrum
vanaf d elementaire
basis tot en met moder-
ne servo-hydrauli k. De
boekjes zijn verkrijgbaar
via de FEDA webshop.
2 I
ACTUEEL
Column
M cha ische ndrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini B nelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical M tion Solutions
(E MS). Niks mis mee, maar samen m t enkele and r l den vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading n g wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechni k waren we jaren gele-
d n li van de V reniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na v r chillende fusi s o tstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen d cennium ve breed en vragen afnemers steeds meer om
otaaloplossingen. Aanduidingen als ‘M tion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solution ’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
raagt jaarlijks z ’ 250 à 300 miljoen. Dit op een otale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van irca 4 miljard
euro. Toc had i de aanduidin aandrijftechniek graag beh uden vo r onz technologiegroep.
What’s in a name?
Nee nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘M tion & Driv s’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemi , etc. Aandrijftechniek speelt in al d ze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een parte beurs waar de op aandrijftechniek gericht FEDA-l den cent aal staan en niet
links en rechts worden wegg stopt tussen l veranciers van r b tica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht best den aan automatisering, mechatro ica, r b tica, vi-
sion e Industri 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de bas is van vrijwel all bew gende
constructies en compo enten. G en ophaalbrug beweegt, geen auto ijdt, gee machine produceert
en geen vli gtuig vliegt zonder echanische aandrijftechniek.
Traditi en innova ie
Aandrijftechniek mag d n wel traditione l in de oren klinken, toch is h t een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovat e is h t r ndem nt van tandwielkast n de afgelopen jare bijvoo be ld met 30 ot
40% verb terd. We o ten er sam n met FEDA voor zorgen dat mecha ische aandrijftechniek bij
jong ren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbou w er en opulaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouw in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secret riaat h eft ondergebracht.
Ook ons ini iatief om op de WoTS ee inspir r n e FEDA-
lounge te creëren is belangrij omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kun en profil ren en kun en
focussen op de bezo kers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branch v reniging een go de relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
K tensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisc plinaire oplossingen.
Maar daarvoor ho ven de compo e t niet per e va één
l verancier te komen. Het gaat erom dat me in elke disci-
pline d l verancier kiest met de beste compo enten en de
beste service. En omdat m chanische aandrijftechni k altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied mo ten blijven promot n en zullen we dit vooral
b ter e intensi ver mo ten doen da nu g b urt. Bij d ze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi str ven voo de k mende jaren.
Dennis van Arkel is M nager
Sales & Marketing bij Brevini B elux
C L FON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secret riaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
m nager FEDA
Correspon ntie
en aanl v r ni uws:
Secret riaat FEDA, info@fe a.nl
Alle artikele in FED Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. w.feda.nl
2 3 4-45_fedaactueel.indd 42 10 08-16 15:22
3
Dat het m gelijk is om in Neder-
land (z er) succesvol ee produc-
tieb drijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwoll .
Twee techn logi groepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘El ctrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijden een rond-
l ding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
D ze workshop startte m t e n bedrijfs-
pr sent tie van h t Scania Pro uctiesy-
steem waarbij div rse aspecten werden
belicht. T jdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deel emers ve volgens
kenn s maken met ‘Lea in de praktijk’
en ntdekken dat h t een co ti u proces
is, waarbij i dere nieuwe oplossing aan-
eiding vormt voor ee nieuwe nalyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de ijbehorend
techni ken en tools w s de opzet zo-
d nig g kozen at deelnemers echt kon-
den bel ven wat e n go de ‘Lea -cul-
tuur’ nu eigenlijk i houdt. Tot slot was er
gel genheid voor het evalueren en ver-
di pen van alle asp ct en een begin te
maken met het vertalen van d ze kennis
naar de igen raktijk.
Martijn Bri ks, business unit m nager bij
WEG vond het g heel indrukw kkend.
“Je hoort al jare in de spre kwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept v rr gaand heeft doorg voerd,
maar d t in de w rkelijkheid zien geeft
p s aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per d g
worden oduc was nieuw vo r
mij. Dit realise rt h t bedrijf door onder
me r het continue verb t proces te
hant r n. Een aanpak die in alle lage
an het b drijf en bij i d re individuel
m dew rker i het bloed zit. Bov dien
is de structuur van de organisatie h l –
ma l afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
b kend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
en wer ldwijd 6 . 00 m toren per dag
maakt en ook hier maken we g bruik
Rondleidi g Scania ‘i drukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica te reinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwali eit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kun en inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in z k re mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scan a is wat mij b treft een b vesti-
gin geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kun en blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijkt jdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
to gepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(f to: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowies opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonn – nergie angedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
g n 2.300 km over Antarctic naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de r duct ren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledi met ‘schone t chn log e’
wordt gebouwd.
Naast zonn c llen voor d stroomop-
wekking wordt ook gebruikg maakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststo afval. De tw e avontu iers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
o it’. Los van d technische uitdagingen
moet r ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel drinkwat r,
want op e Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen mo ten onder d z extreme
omstandigh den feilloos blijven werken,
want ven de W genwacht b llen zit er
op Antar tica niet in. Dat de zo in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonn – nergie. Maar het is d enige
nergiebron en daar moet alles mee
en aang stuurd. Ook de verwar-
min . De vier PD 9 50 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij ot de hoge
dy amische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en l veren een
groot kopp l en een hoog rendement.
Dankz j en pa r aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
midd l en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand t gen de barre omstandigh den
op de Zuidpool. Kijk op w.Clean2An-
tar tica.com voor het laatste nieuws en
op w.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
d reductoren.
2 3 4-45_fedaactueel.indd 43 10 08-16 15:22
voor hun specifieke business optima-
le beslissingen te kunnen nemen en
voor de komende jaren input voor de
marketingplannen te kunnen vinden.
Reacties en ervaringen zijn echter
belangrijk en we roepen onze leden
dan ook op om ons te bestoken met
vragen en opmerkingen. Dat kan uiter-
aard 1:1 tijdens de BI-bijeenkomsten,
maar ook via telefoon of e-mail. Die
feedback is zeer belangrijk, want alleen
dan kunnen we de BI-dasboards nog
beter en doelgerichter samenstellen.
We horen het graag.” Jo Jansen
SW_FEDactueel_April_DEF.indd 47 09-04-18 09:48
48-49-50- 1_fed ctu l.in 47 1 – 4-18 14: 6