Pagina 45 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2018

42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
4 I
Column
Trends in hydrauliek: accent op
veiligh id en compacter bouwen
Dat ik hydrauliek een prachtig medium vind zal niemand verbazen. Het is en oud en bekend vakge-
bied. Ons vakgebied ook, want als FEDA-lid maken w onder andere hydraulische slangen. Met hydrau-
liek kun je grote krachten opwekken n prachtige aandrijfoplossing bouwen. Complete boorplatforms
worden er tot op de millimete n uwkeurig m e omhoog getild en ook in landbouw-, wegenbouw- en
bosbouwmachines zit ve l hydrauli k. Maar…het s ook een tech iek waarme je moet oppass n en
moet weten waarmee je bezig bent. Veil gheid speelt daarbij een grot rol en s men met een aantal
f brikanten en leveranciers van hydraulische componenten hebben we de handen ineengeslagen met als
resultaat het bek nde ‘Rod Boekje’. Dit is inmiddels in de Nederlandse, Engelse, Franse en Dui se taal
verkrijgb ar en behandelt de oorzak en gevolgen v n Hogedruk Injectie Letsel. Want een piepklein
gaatje in een hydrauliekleid ng of slang cr ëert zo m r een ‘vloeibare injecti naald’. In e rste instantie
voel je een klein prikje en zie je eigenlijk niks. Maar als je niet heel snel de juiste medische zorg krijgt,
kan dit zelfs leiden tot een geamputeerd lichaamsdeel. Hydrauliekolie moet je gewoon niet in je lichaam
h bbe . Maar er zijn ook an ere v iligheidsrisico’s daarom is ook de FEDA training ‘Ve lig werken m t
Hydr uliek -Slangen en C ponent n’ ontwikkeld. Kijk hiervoor op: www.vwmh.nl. Veilighei kun je
niet vaak g noeg b nadrukken, want in ydraulische systemen zit heel veel nergie opgeslagen. Waren
drukken van 200 à 250 bar tot voor kort ‘normaal’, ge woordig zitten we al op 450 b r en zelfs meer.
Machi ebouwers willen e n steeds hogere energied chtheid, want dan kun je compacter bouwen.
Nòg meer pow r!
Door hog re drukken i combinatie met een toenemende systeemcomplexiteit, nemen ook de risico’s
toe. Mensen die met hydrauliek werke moeten het systeem goed kennen. Ze moeten weten dat het
belangrijk is om niet zomaar alles door elkaar te gebruiken en alles aan elkaar te koppelen. Gebruik één
merk slang en één merk koppeling. Dit is ook voorgeschreven in de Machinerichtlijn, waarin bepalingen
st an ov r et ontwerpe van een veilig (hydraulisch) syste m. Let ook bij het asse bleren van slangen
h el goed op wat j doet. S lecteer de juis e componenten voor de toep ssi g en houd rekening me
de juiste slangmaat, temp ratuur, to passing, medium, werkdruk en aanslu tingstype. Volg ook altijd
de instructies van de fabrikant op bij het gebruik van bepaalde slangtypen k pel ngen. Niet alleen
zijn olielekkages een gevaar voor de mens, maar ook voor het milieu. In steeds meer toepassingen
(bosbouwmachines, bruggen, mobiele toepassingen, etc.) wordt het gebruik van biologisch afbreekbare
hy rauliekolie voorg schreven. Kli kt goed, m ar levert wel weer extra aandachtspunten op. Want niet
alle slangen kunnen daar t gen. Normale slangen zwellen bijvoorbeeld op omdat ze die bio-olie opne-
men. De levensduur w rdt hierdoor drastisch verkort wat weer een grotere kans op lekkages oplevert.
Bij slang n die inwendig uit Nitril Butadiene Rubber (NBR) zijn vervaardigd heb je dat risico niet. Deze
synthetische rubbersoort zult u dus steeds vaker aantreffen in slangen. Hogere drukken en bio-olie
is een trend. Maar o dat men compacter wil bouwen. Daarvoor zijn slangen ontwikkeld, zoals de
POWERFLEXBio van Dunlop, d e anders zijn geconstrueerd en bij gelijke binnendiameter en doorstroom-
capacit it e n kl inere buitendiameter hebben. Met deze slangen zijn ook kleinere buigradii te re liseren,
waardoor je compacter kunt construeren bij gelijke en soms zelfs hogere prestaties. Ook in de hydrauliek
blijft i novatie troef. Of die nou door wetgeving, de vraag naar meer veiligheid, of de wens om lichter
en compacter e bouw n wo dt aangeslingerd maakt niet uit. De ontwikkelingen gaan gewoon door en
dat ma kt dit vakgebied ook juist zo boeiend.
Oscar Oude Nijhuis
Account Manag r Du lop Hiflex
Li v n de FEDA t chnol giegroep
Hydraulic Solutions.
FEDA Actueel is een productie
van FEDA.
feda.nl
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
5
31 mei FEDA ‘spo ti f/serieus’ ledenev nt
FEDA-leden moeten 31 mei alvast spijkerhard blokkeren in hun agenda’s. Want dan organise rt
FEDA, di dit jaar 40 jaar bestaat, ee bijzonder leden v nt. ’s Ochtends wordt gestart met spor-
tieve activiteiten, w arna de rest van de dag een mix wordt van een ‘officieel gedeelte’, diverse
workshops en leuke sportieve onderbrekingen. Het event wordt feestelijk afgesloten met een
borrel en diner. Kortom, het wordt een gezellig, sportief en ook een beetje een serieus evenement,
waarbij elk rechtgeaard FEDA-lid natuurlijk niet mag ontbreken.
1978 – 2018
SW_FEDactueel_April_DEF.indd 44 09-04-18 11:51
42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATIS REN
ACTUEEL
l
Mechanische aandrijftechniek
bl jft de basis
W j zijn als Brevini B nelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical M tion Solutions
(E MS). Niks mis mee, maar samen m t en le and r l den vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als l verancier van mechanische aandrijftechniek waren we j ren gele-
den lid van de V renig ng Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Nat urlijk is h t vakgebied het afgelopen d cennium v br ed en vragen afn mers steeds meer om
o aaloplossingen. Aanduidinge als ‘M tion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘I tegrated Solution ’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, k tti gen, etc.) be-
draagt j arlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een otale ‘FEDA gerela eerde omzet’ van irca 4 miljard
euro. Toc a ik d aanduiding andrijft chniek graag beh uden voor onz technologiegroep.
What’s in a name?
Ne m nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘M tion & Drives’ onderdeel
uitmaa t. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voedi g- en
genotmiddel n, chemi , etc. Aandr jftechniek sp elt in al d e industrieën en rol. We licht wordt het
weer tijd voor een parte beurs waa de p aandrijft chniek gerichte FEDA-l den cent aal staan en niet
links n rechts orden wegg stopt tussen l veranciers van r botica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht best den aan automatisering, mechatronica, r botica, vi-
sion Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de bas is van vrijwel alle bew gende
c nstructies en compo ente . Geen ophaalbrug b we gt, geen auto rijdt, geen machine produceert
n g en vliegtuig vliegt zonder mechanisch aandrijftechniek.
T aditi en i novatie
Aandrijftechniek mag dan w l traditioneel in de oren klinken, toch is h t een enorm innovatief vakge-
bied. Do r innovat e is het rend ment van tandwielkasten de afgel pen jaren bijv orbe ld met 30 ot
40% verb terd. We o ten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jo g ren weer op het netvlies komt te staan e werktuigbou w er een opulaire studierichting
w rdt.
In dat kader heb ik veel vertrouwe in de aanpak an Atrium
Groep, waar FEDA haar s cret riaat heeft o dergebracht.
Ook ons ini iatief om op de W TS ee inspir rende FEDA-
lou e te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijv n daar goed kun en profil r n en kun en
focuss op de bezo kers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branch v renigi g een go de relati opbou-
wen met bes issers in de markt.
K tens menwerking
Natuurlijk gaat het vaker ver multidisc plinaire oplossingen.
Maar daarvoor ho ven de comp ente niet per se van één
l verancier te komen. Het gaat erom dat me in elke disci-
pline d l verancier kiest met de beste compo enten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebi mo t n blijven promoten en zullen we dit vooral
b ter e intensi ver mo ten doen da nu g b urt. Bij d ze
een oproep aan alle a drijfcolleg ’s: ‘Join us to boost ur
business’. Een mooi str ven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is M nager
S les & Marketing bij Brevini B nelux
C L FON
Re actie & teks :
• Frank Sent ur, S&W Publicaties
• ng. M. de Wit–Blo , White-
Cube
• Miranda van Wijk, secret riaat
FEDA
• J roen Jongeling, branche
m nager FEDA
Correspondentie
en aanl v re nieuws:
Secret riaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikele in FED Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. w.feda.nl
2 3 4-45_fedaactueel.indd 42 10 08-16 15:22
4 I AANDRIJVEN EN AUTOMATIS REN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee techn logiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
le ding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
D ze workshop startte m t een bedrijfs-
pr sentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lea in de praktijk’
en ontdekken dat h t een co tinu proces
is, waarbij i dere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor ee nieuwe nalyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de ijbehorende
techni ken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den bel ven wat een go de ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gel genheid voor het evalueren en ver-
di pen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van d ze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit m nager bij
WEG vond het g heel indrukwekkend.
“Je hoort al jare in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept v rregaand heeft doorgevoerd,
maar d t in de werkelijkheid zien geeft
p s aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verb te proces te
hant ren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij i d re individuele
m dewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
ma l afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
b kend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 6 . 00 m toren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica te reinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwali eit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kun en inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in z k re mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scan a is wat mij b treft een b vesti-
gin geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kun en blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijkt jdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
to gepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(f to: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowies opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonn -energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone techn logie’
wordt gebouwd.
Naast zonn c llen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststo afval. De twee avontu iers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van d technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen mo ten onder d z extreme
omstandigh den feilloos blijven werken,
want ven de W genwacht b llen zit er
op Antar tica niet in. Dat de zo in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonn – nergie. Maar het is d enige
nergiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD 9 50 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij ot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en l veren een
groot kopp l en een hoog rendement.
Dankzij een pa r aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
midd l en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand t gen de barre omstandigh den
op de Zuidpool. Kijk op w.Clean2An-
tar tica.com voor het laatste nieuws en
op w.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
d reductoren.
2 3 4-45_fedaactueel.indd 43 10 08-16 15:22
5
Marco van Boven is werkzaam bij CC
Jensen e houdt r gelmatig presentaties
over de oorzaken en gevolgen van verou-
dering van hydrauliekolie. Hij geeft aan:
“Bedrijven zijn geneigd hun hy rau-
iekoli ns in d zove l tijd volledig
e vervangen, t rwijl dit lang niet altijd
nodig is. St ker nog: door het ver ude-
ringspro s te vertra n is het mogelijk
de hydrauliekolie in goede c nditie te
houden waarm e de levensduur een
aantal maal kan word verle gd.
Invloed van veroudering
‘In oede co diti houden’ betekent
in principe dat de olie dezelfde samen-
stelling houdt als voorgeschreven. Deze
sam nstelling word in de op rationele
fase ech er bedreigd doo on er meer
het opsouperen van additiev n, het
innendring van water, lucht e vuil
(die als katalysator fu ger n vo r verou-
Filtratie – verjongingskuur voor hydrauliekolie
dering), het genereren van vuildeeltjes
in het systeem door het schrapen van
andere vuildeeltjes langs de wanden én
de bedrijfsomstandigheden zoals hoge
d kken temperaturen.
Van Boven: “Door d z v rschille d
factoren veroudert de olie waarbij zuren
en oxidatieproducten ontstaan zoals
varnish en ludg . De gevol n zijn
enorm en variër n van het blokkeren
van d gangen, slecht functioneren van
(regel-)kleppen, het orroderen van
syste mcompo e t n tot een v min-
derde smerende werking en versn lde
lijt ge. Door een verminderde smeren-
de w rking neemt vervol het ener-
gieverbruik toe terwijl het totaal van alle
gevolg n de kans op onverwachte stil-
stand en bijbehorende ond rhoudskos-
ten ve hoogt.”
Filtratie
Mogelij heden om deze veroudering
tegen te gaan, beginnen bij de inzet
van een goed off-line fi ltersysteem dat
in staat is om verouderingsproducten,
zuren, water en (kleine) vaste vuildeel-
tjes uit de olie te verwijderen. Dit fi lter
wordt ingezet naast een in-line fi lter dat
in beginsel is gericht op het verwijderen
van vooral de relatief grotere vuildeel-
tjes en onder invloed is van
de systeemdynamiek.
Van Boven: “Een juist
gedimensioneerd
off-line fi ltersys-
teem is daarbij
in staa om de
levensduur van de
olie met n factor 4
tot 6 te l ngen. T l
uit je winst…”
www.cc-jensen.com
Ni uw k rs voor Doedijns
Voor FEDA-lid in de Spotlight spraken we Patrick de Brabander, direc-
teur van DGI Doedijns. Een bedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat
en een sterke focus heeft op hydrauliek. Vanuit deze core business is
d toenmalige directi gaan uitbreiden door het aankopen va bedrij-
ven, waardoor niet alleen hydrauliek maar ‘motion control’ de groot-
ste gemene deler werd.
Dit heeft inmiddels geleid tot een DGI
hold ng w ari met ee groot aa tal
me ken wordt g werkt die wereld-
wijd gesitueerd zijn. DGI Doedijns is de
b langrijkste erknaam die operee t
vanuit Nederland; Azië be chikt ov r
DGI Wilm x, terwijl Am rika werkt
n er DGI L gan. Bovendien zijn onder
de holding enkele bijzondere locaties
opgenom zoals DGI Sypack in Z eter-
m er dat gespecialise rd is in ‘helicopter
refu ling syst ms’.
Rich op pr cess n
Een recente ontwikkeling is e overgang
van pr duct- aar procesgericht werken.
De Brabander: “Daarbij varen we ook
een nieuwe koers in strategische rich-
ting; onder andere door n euwe mark-
ten actief te be aderen. Vro ger waren
we hoofdz kelijk gericht op de olie, gas
en offsh re, maar ook ander markten
h bben we véél te bie en. Met overi-
gens een totaalpakk t: projecten van
begin tot ind begel id n e realis ren,
met nog meer aandacht voor service en
nazorg. Daar ligt ook de toekomst: één
partij, die alles l v rt, plaatst en omen-
de jaren ontzorgt.”
Voor toekomst wil DGI Doedijns zich
profi l ren als ‘global total suppli r’ met
een oegevo gd waarde op het vlak
van custom build engineered solu ions.
“Samenwerking in de br nche, zoals we
binnen FEDA doen, levert hiervoor zeker
meerwaarde. Het is mooi om contact
FEDA-lid ‘In the spotlight’:
te hebben met lanten en and re leve-
n iers in de markt. De groter pel rs
hebben elkaar gewoon nodig!”
www.dgi-company.com
SW_FEDactueel_April_DEF.indd 45 09-04-18 09:48
48-49-50- 1_fed ctu l.in 45 1 – 4-18 14: 6