TECHNIEK Mechanisch
www.AT-aandrijftechniek.nlAPRIL 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 41
3D-metaalprinten schept nieuwe
kansen voor klassiek draadlager
Franke levert sinds kort draadlagers waarvan de aluminium behuizing 3D-
geprint is. Het concept is getest in een toepassing in een reddingshelikopter.
Gewichtsbesparing is een van de belangrijkste voordelen van de 3D-geprinte
draadlagers, naast geringere inbouwhoogte. Biedt dit kansen voor de
Nederlandse hightech machinebouw?
[tekst] Franc Coenen [foto’s] Franke GmbH, Aalen (D)
maar meestal kiest men voor het systeem
met vier draden.
Verhouding essentieel
Franke heeft het productieproces voor de
lagerelementen decennia geleden ont-
wikkeld en gebruikt eigen CNC-slijpmachi-
nes waarmee de profielen, gemaakt van
rechte draad, pas na het vormen van de
lagerelementen worden geslepen. “Deze
worden daarvoor magnetisch opgespan-
nen, anders kun je zo’n element niet op-
spannen in de CNC-machine,” legt Robert
van der Kroft van Gileon uit. Gileon in
Dongen vertegenwoordigt Franke in de
Benelux.
De knowhow van Franke zit met name in
de verhouding van de kogeldiameter en
het slijpprofiel. Voor de stabiliteit en
nauwkeurigheid van het lager wil men
een zo groot mogelijk contactoppervlak
tussen kogel en draad. De kogel moet al-
tijd kleiner zijn dan de radius van het slijp-
profiel, maar niet te veel want dan loopt
deze te veel op de rand van het profiel.
Vandaar dat de juiste verhouding belang-
rijk is. Daarnaast heeft het profiel invloed
op de stijfheid van het lager, net als op de
nauwkeurigheid.
Custom made
Franke produceert op basis van deze
eigen technologie praktisch alleen maar
custom made lagerelementen, met dia-
Nieuwe maaktechnologieën zoals 3D-
metaalprinten creëren innovatiekansen
voor producten die al tientallen jaren be-
staan. Zoals de draadlagers van Franke, de
uitvinder van deze lagers. De kogels lopen
bij de draadlagers altijd over vier nauw-
keurig geslepen loopdraden. Doordat de
rollichamen altijd contact hebben op vier
punten, worden de krachten gelijk ver-
deeld in alle richtingen. In principe is ook
een systeem met twee draden mogelijk,
4
Deze foto illustreert treffend de winst die 3D-metaalprinten oplevert: de behuizing is topologisch geoptimaliseerd waardoor er gewicht wordt bespaard, terwijl de
sterkte net zo hoog is als bij traditionele behuizingen.
41-42-43_franke.indd 41 11-04-18 14:25