Pagina 4 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl APRIL 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK4
Spaghetti
Deze maand ging er een video viral van de
Straight Line Business School. Daarin een
interview met innovatiestrateeg Marianne
Zwagerman. Op zich niets bijzonders zo’n
interview, totdat ze ineens fel uitvalt naar
één van de aanwezigen die het had over
laagopgeleid personeel. “Laten wij ophou-
den die term ‘laag’ te gebruiken, die men-
sen zijn ‘praktisch’ opgeleid,” was haar reac-
tie. “Als jij tegen kinderen zegt, je bent laag,
dan heeft dat een enorme impact.” Op zich
wel goed dat zo’n fi lmpje viral gaat, want ze
heeft wel een punt met de term praktisch
versus laag. Zelf vond ik het ook niet leuk
toen ik op de HTS te horen kreeg om eerst
maar eerst de praktijk te gaan leren op de
MTS. Als Havist had ik de te hoge sprong
genomen en was er na het eerste semester
weer keihard afgevallen. Achteraf gezien
heb ik gewoon een toptijd gehad op de
MTS, ook de stages hebben mij gevormd.
Die stages op zich waren leerzaam, maar
de meeste lol had ik in het maken van de
stage rapportages. Tekeningen maken,
teksten erbij typen op vaders typemachine,
ik vond het geweldig. Uiteindelijk bleek de
combinatie van tekst en techniek het beste
te passen bij mij, hetgeen resulteerde in een
loopbaan die varieerde van cleanroomtech-
nician via technisch illustrator en technical
writer tot journalist in de techniek. Maar
eerlijk is eerlijk, als mijn vaatwasser stuk
is, als mijn auto onderhoud nodig heeft, of
als ik een designradiator in mijn badkamer
wil hebben, heb ook ik praktisch opgeleide
mensen nodig. Mensen met handige han-
den, maar ook met vakkennis. Soms pro-
beer ik wel eens handig te zijn, maar echt
trots op de spaghetticonstructie van leidin-
gen onder de aanrecht ben ik niet. Nu die
afvoer gaat haperen, zal ik toch maar eens
de specialist inschakelen, die is praktisch
opgeleid!
Nidec en PSA-groep bouwen
elektromotorfabriek
De Japanse elektromotorfabrikant Nidec Corporation en de Franse automobielfabrikant PSA-
Group zijn een joint-venture aangegaan waarin ze samen werken aan de ontwikkeling, fabri-
cage en verkoop van elektrische aandrijfmotoren voor auto’s van de PSA-Group en voor derden.
De PSA-Group (Peugeot, Citroen en Opel) heeft al enige ervaring met hybrides en volledig
elektrische auto’s, maar heeft de inbreng van Nidec nodig om de gehele elektrifi catie van het
wagenpark naar een hoger plan (lees grote aantallen) te tillen. De business scope van de joint-
venture staat voor nieuwe concepten bedenken en de ontwikkeling, productie en verkoop van
elektromotoren voor de automobielindustrie. Het hoofdkantoor en R&D van de nieuwe joint-
venture komen in Carrières-sous-Poissy (bij Parijs), een PSA-locatie. De eerste productielocatie
is gepland in het Trémery (bij Metz), ook een bestaande PSA-locatie. Deze fabriek wordt aange-
past om vanaf 2019 elektromotoren te produceren. Vanaf 2021 voert deze fabriek de productie
op dankzij de joint-venture met Nidec. Beide bedrijven zijn voor 50 procent aandeelhouder, de
totale investering bedraagt 220 miljoen euro.
Paul Quaedvlieg
p.quaedvlieg@eisma.nl
@Tech_journalist
Dit hybride platform
van de PSA-Group
bestaat uit een
brandstof- en een
elektromotor
(foto: PSA-Group).
App verbindt machines
met elkaar
De webgebaseerde applicatie MIALinx van het Fraunhofer-Institut für Produktionstechnik und
Automatisierung (IPA) in Stuttgart combineert machines, sensoren en data tot een netwerk. De
applicatie biedt productiesystemen een grote fl exibiliteit en optimaliseert tevens het onder-
houd van de machines. Zelfs oude draaibanken en freesmachines kunnen er in worden opge-
nomen. MIALinx helpt ondernemingen de grote hoeveelheden data te beheersen en bruikbaar
te maken om hun productie te optimaliseren. Het basisidee is, bronnen van data van allerlei
aard te verzamelen en met elkaar te combineren. De webgebaseerde applicatie kan actief rea-
geren op gebeurtenissen en ‘if then’ regels uitvoeren. Zo kan een door een sensor bepaalde
meetwaarde concrete meldingen of acties op-
roepen. De regels hiervoor worden vastgelegd
door de operators. Het systeem is via een gra-
fi sch oppervlak intuïtief te bedienen en confi gu-
reren, zonder lange inwerktijd of programmeer-
kennis. Om het potentieel van de techniek nog
beter te benutten, moet MIALinx in het platform
Virtual Fort Knox (VFK) worden geïntegreerd.
Dit is een open cloud-platform dat IT-diensten
voor productiebedrijven biedt. Een onderne-
ming kan diensten van verschillende aanbieders
fl exibel combineren en naar behoefte gebrui-
ken.
Ook oudere machines die zijn voorzien van sensoren
kunnen in het productienetwerk worden opgenomen
(foto: Fraunhofer-IPA).
04-05-06_Nieuws.indd 4 11-04-18 15:40